FTM-10R - 2/70 mobile transceiver ontvangt slecht

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

FTM-10R - 2/70 mobile transceiver ontvangt slecht

#1 Bericht door pa0fmy »

Iemand bracht een FTM-10R - 2/70 mobiele transceiver en wilde uitleg over de menu's. Ding aangesloten en werkte en alles uitgevogeld. De volgende dag merkte ik dat ontvangen erg slecht gaat. Ontvangt 6 Khz lager dan het display aangeeft, geen gevoelige ontvangst en squelch werkt niet zelfs niet op low of 1. Bij squelch uit hoor je wat uit de speaker. Zenden doet alles het maar geen 50 watt. High is 20 watt, low 8 watt mid 12 watt. Zendfrequentie klopt wel. Modulatie ok. Ik sluit 'm aan via een 20dB dummyload verzwakker op de mobilofoon testset. Dus er kan weinig kapot gaan zo. Terug naar fabrieksinstelling geen resultaat. Is niet foute instelling zoals DCS of tooncode voor ontvangst. Apparaat is nog niet zo lang te koop dus hoop dat er amateurs ervaring hebben. Misschien een bekende vaak voorkomende fout, wie zal het zeggen. Zendfrequentie testset vergeleken met NOS repeater middels interferentie toon. Zit er 600Hz naast, Mag geen naam hebben, dacht NOS GPS gestuurd is.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: FTM-10R - 2/70 mobile transceiver ontvangt slecht

#2 Bericht door pe1hzg »

De FTM-10R is al een jaar of tien uit productie, zo jong is dit ding dus niet.

Ik heb wel eens "antennediode" problemen gezien bij dit ding, zenden met een hoge SWR en dan beschadigen de PIN diodes.

Zaken als "hij staat niet op frequentie" is ook een calibratiedingetje - leeftijd.

Ik weet niet of Leo nog gaat reageren - het ding is niet veel anders als de typische 7800/7900 die hij wellicht regelmatig op de werkbank heeft.

Het is in ieder geval zeker *geen* nieuw aparaat. We een uniek concept - wat we vaker vij Yaesu zien, maar niet "nieuw".

Plaats reactie