CHN 8020

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
OE6PAF
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2010, 09:43

Re: CHN 8020

#46 Bericht door OE6PAF »

Nou het is besteld!
Ben direct naar die site gegaan en voor 15 Eurrietjes komt het naar hier.
Leuke site trouwens maar wat ik niet begrijp is dat ik met die gegevens al de hele middag zit te Googelen en er allerlij onzin op Googel verschijnt , alles behalve deze site.
Word ik dan toch te oud voor die dingen?
Egbert bedankt voor de info!

73es pieter oe6paf

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: CHN 8020

#47 Bericht door PA2REH »

Leuke discussie over de CHN8020. Pieter, (of andere OM) zie je kans eens wat foto's van de componenten opstellingen van de printjes te posten? Wil er zelf een gaan bouwen (na 40 jaar) en ben onderdelen aan het verzamelen. 73 Eric
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

OE6PAF
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2010, 09:43

Re: CHN 8020

#48 Bericht door OE6PAF »

GM Eric,
Met alle plezier maak ik wat plaatjes voor je, geen probleem maar ik begrijp je vraag niet echt.
De CQPA tjes zijn op dat punt erg duidelijk , zelfs voor mij, hi!
Of bezit je geen duidelijke beschrijvingen? dan help ik je wel aan de goede info.
Maar pas op met de onderdelen; er staat niet altijd op wat of ze werkelijk zijn, haha.
Ik hoort wel
73es p.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: CHN 8020

#49 Bericht door PA2REH »

Hallo Pieter,

Bedankt voor je reply. Beschrijving is zeker aanwezig. Dat is geen probleem. Filter en zijband zijn in bezit (gemeten, zijn goed). Meeste onderdelen zijn geen enkel probleem, maar misschien stel ik mijn vraag ook verkeerd want waar het me echt om gaat zijn de volgende punten:
1. Het genoemde type Toko spoeltjes heb ik nog niet echt kunnen traceren. Althans de exacte data. In de beschrijving staat dat deze een 82pF C'tje bevat en dat na verwijderen een trafootje met 2:1 verhouding overlaat. Dat klopt want er staat ook in de tekst een impeadantieverhouding 4:1. Maar dit type heb ik dus nog niet kunnen vinden, echter... heb hier bak vol TOKO, en andere merken. Ik ga dus een meetje opzetje maken zodat ik de trafotjes kan gaan meten (resonantie frequentie). Maar zijn dit nu de 10mm of de 7mm versie? Ik vermoed 10mm
2. Hoe breed zijn de printjes? Uiteraard kan ik de schaal wel bepalen door de gebruikte onderdeeltjes, maar nergens staan de maten van de printjes.

Ik ga het waarschijnlijk niet exact nabouwen, want de verbeteringen verwerk ik er direct in. Als ik de spoeltjes heb uitgezoht en/of hier heb liggen ga ik aan de gang. De printjes ga ik zelf frezen, en schema en pcb teken ik in Kicad. Geweldig programma, dan transport naar Flatcam (toewijzen juiste freesje en boortjes) en dan de G-code via grbl control naar het freesmachientje.

73 Eric
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: CHN 8020

#50 Bericht door PA0CMU »

Eric,

Ik heb mijn CHN8020 nog open liggen dus heb ik snel een printje opgemeten. Ze zijn 120x64mm en de connectorstrook is 8mm hoog. In CQ-PA staan ze zo te zien met een 1:1 schaal afgedrukt.

De TOKO's zijn van het 7mm type en om wat plaatjes te zien kan je op mijn (inmiddels statische) website kijken. Alle hyperlinks zijn underlined (stippellijn) en laten je van iedere module een foto zien. De kwaliteit daarvan is natuurlijk ook anno 1998 toen ik deze transceiver bouwde!

http://www.pa0cmu.nl/chn8020.html
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

OE6PAF
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2010, 09:43

Re: CHN 8020

#51 Bericht door OE6PAF »

Eric,
Voor zover ik weet heeft de VRZA destijds een hele partij naar eigen specifiatie laten maken en die specs ook gepubliceerd in cqpa.
Ik denk dat dat artikel nog wel in een of ander database te vinden is.
Ik zal ook eens in mn oude cqpa`tjes gaan zoeken, dan hoor je nog,,,,
Overigens gebruik ik al jaren DesignSparks om printen te maken, das pas een programma, je gooit het schema er in en er komt een print voorstel uit.
Even aanmelden/downloaden en je hebt de nieuwste versie, en je behoeft niet telkens online te zijn, werkt heel goed ook offline. En geheel gratis!!!
73es p OE6PAF
k luister op dit moment met de CHN naar NAT op 3630.

OE6PAF
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2010, 09:43

Re: CHN 8020

#52 Bericht door OE6PAF »

Eric,
Ik heb het gevonden;
De VRZA TOKO info staat in het artikel onder redactie CQ-PA van 1977 nr:17 blz 291.,
Als je een copie wilt hoor ik het wel maakt ik wel een scan. Ik heb ook van Rinus Jansen/ Kent electronics destijds heel veel TOKO info gevonden in het "ontvangerwerkboek" van hem.
Intresse? ff mailen svp.

73es, p.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: CHN 8020

#53 Bericht door PA2REH »

Hallo Pieter
Ontvangen/ gezien. Ik ga dit eens heel goed bekijken, maar zo op het eerste oog hoop nieuwe info. Dit is wat ik zocht. Grote dank
73 Eric
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

OE6PAF
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2010, 09:43

Re: CHN 8020

#54 Bericht door OE6PAF »

Ziezo, gefixt,

Mijn 43 jaar oude CHN heb ik stevig opgeknapt.
Ik heb de gehele bedrading vervangen en nu netjes in een kabelboom gevat, de schakelaars en het front vervangen en de zaak van een digitale frequentie uitlezing voorzien en tot slot de gehele zaak mat-zwart gespoten.Al zeg ik het zelf, het ziet er gelikt uit.
De eerste hernieuwde qso`s zijn ook al gevoerd, in CW, ik ben geen microfoon ridder, hi!
Het in China bestelde freq.tellertje is nog steeds onderweg, daar heb ik niet op gewacht en heb de teller van onze zuster-vereeniging in Duitsland gekocht, deze is eenvoudig te proggen voor de mf van 9Mhz.OM Carel, pa0cmu, had zo zijn bedenkingen op de teller wat de gevoeligheid betreft en hij heeft gelijk, ik moest er een extra rf preamp voor zetten wilde het dingetje gaan tellen.
Gedurende dit resauratie project met de zeven CQ-PA`tjes op schoot, besef ik dat het destijds voor de betrokken redactie en de bedenker van dit project wel een hele klus geweest moet zijn .
Ga er maar aan staan; ontwerpen, fouten eruit halen, printen tekenen, zeven stukkies schrijven, Toko pakketjes maken, printen laten en alle toeters en bellen verzorgen en dan verzenden of aan de man brengen enz, enz.
En internet en E-mailen bestond toen nog niet, dus alles ging ook nog eens op de fiets en zo.
Dat moet monniken werk zijn geweest en dat allemaal prodeo,,,,,,
Driewerf chapeau!!! voor die gasten.
De CHN draait nu weer mee in de shack, of ik hem dagelijks ga gebruiken? Nee, ik heb nu veel betere alternatiefen, maar zo nu an dan effe opstoken, jawel al is het alleen maar uit respect voor de bedenker van dit spul en om de elcootjes in conditie te houden.

Tot werkens, liefs met qrp

73es pieter OE6PAF

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: CHN 8020

#55 Bericht door PA4WK »

Voor TOKO trafotjes kun je hier nog wel eens goed terecht.
HAJE Electronics Oude Kerkstraat 7 6325 EE Berg en Terblijt Nederland Tel: 043-6040138. Openingstijden: Maandag, 9.00-12.30, /13.00-18.00.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: CHN 8020

#56 Bericht door PA0CMU »

Mooi werk Pieter, fijn dat hij weer up & running is nu.
Ik heb die van mij recentelijk ook weer opgepoetst.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: CHN 8020

#57 Bericht door pa3dq »

Hallo pieter,

Mooi wark en gefeliciteerd met het doen herleven vd CHN tranciever
Was er hier toen ook mee bezig maar en alles verzameld maar verder niet gebouwd
En toen later over gedaan aan een om die het zou gaan bouwen maar geen bericht weer van gehoord!
22-12-2015 R.jpg
Toen Ging Cor met het nieuwe ontwerp aan de slag toen voor dat ontwerp gekozen de Hartkit 2000 wat een werk en perfectie van die tijd
Bewonderingswaardig nu nog alle lof voor Cor PA0CHN
Voor ons bouwers was het ongeveer een jaar werk
Regelmatig kreeg je een nieuwe module waarna het zagen boren en solderen was voor de komende maand
Waren toen de tijd met een klein clupje bouwers die dan op vaste tijden in het weekend contact met elkaar hadden op 80m om de vorderingen te bespreken
De eerste uitzendingen met een werkende tranciever werden dan ook beloond door Cor met een rug nr op volgorde, nr12 1997
Ik gebruik het nu heden tendage nog bijna dagelijks vooral met CW
Het is niet voorzien van de huidige snufjes en bedienings gemakken of hf televisie
Maar een juweeltje van een zend ontvanger en dat met ladder filters van TV kristallen maar wel 10 polig voor CW het gaat tenslotte om het geluid wat uit de luitspreker komt

Nogmaals DANK Cor PA0CHN voor de geleverde prestatie ik heb het enkel maar met veel plezier geassembleerd
73 gl Geert Jan de pa3dq
eenvoud is de kunst van het ware

OE6PAF
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2010, 09:43

Re: CHN 8020

#58 Bericht door OE6PAF »

Jawel,
Toen het Hartkit project van de grond kwam was ik al een poosje met de CHN qrv, ik heb er vaak likkebaardend naar gekeken maar het ontbrak mij destijds aan geld en tijd om ook daar in te duiken, hi! Dus is het nooit van de Hartkit gekomen, Maar er zijn hier in het verloop van de jaren zoveel andere mooie zelfbouw projecten voorbij gekomen, dat maakt het gemis van deze "Cor-creatie" wel weer goed.
Maar een mooi ding blijft het, zeker!
En mijn CHN is nu weer in orginele staat, zonder de 40m module, dus een echte CHN8020.

73es p.

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: CHN 8020

#59 Bericht door Charles_ »

Mijn vader heeft hem ook gebouwd, in de eerste helft jaren 80. Omdat hij toen langdurig in de ziektewet zat, anders was hij daar nooit aan begonnen heb ik hem horen zeggen. Bouwtijd van een jaar kan wel kloppen.
Goh, waar ben ik toch besmet geraakt met het radiovirus? :)
Dat was dus in een tijd waarin je als zendamateur nog serieus genomen werd. Je ontving een echte machtiging van het Staatsbedrijf, kom daar nu eens om. En een stickervel waarop je roepletters staan en die stickers moest je toen op de zendapparatuur plakken.
En bij de VERON kon je destijds een richtantenne kopen voor de 2M band, bekend geworden als VERON-beam.
OE6PAF schreef: 26 feb 2023, 10:30Ga er maar aan staan; ontwerpen, fouten eruit halen, printen tekenen, zeven stukkies schrijven, Toko pakketjes maken, printen laten en alle toeters en bellen verzorgen en dan verzenden of aan de man brengen enz, enz.
En internet en E-mailen bestond toen nog niet, dus alles ging ook nog eens op de fiets en zo.
Dat moet monniken werk zijn geweest en dat allemaal prodeo,,,,,,
Maar ook geen verstoringen door allerhande electronische meuk en over het plaatsen van een antenne deed ook niemand moeilijk over.
Hoe dat destijds ging mbt inschrijven/bestellen en levering kan ik me niets meer herinneren. Het zal ongetwijfeld mede de verklaring zijn van de lange periode dat je met het bouwen van deze transceiver bezig was.

Het resultaat van hem zag er niet uit, vond ik, maar zijn reactie was kenmerkend voor hem: "het werkt toch?" Hij had gelijk :D
Zijn versie was idd incl. de 40M module en werd ook nog eens goedgekeurd.
Na een paar jaar heeft hij alles vervangen door koopdozen, want die boden meer mogelijkheden.
Waar zijn exemplaar van de CHN-transceiver naar toe gegaan is, is mij onbekend.


Naar aanleiding van zijn overlijden heb ik een stukkie geschreven en deze laten plaatsen in de CQ-PA.
Jaargang 2022, nummer 06, pagina 35.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Okkie26
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2023, 20:04

Re: CHN 8020

#60 Bericht door Okkie26 »

PA1AIS schreef: 15 mar 2022, 13:51
ton.blokker schreef: 07 mar 2022, 10:10 Tja, hoe zou het toch met Cor zijn.
ja, goede vraag...
Wellicht een late reactie.

Maar als QRP (zo heet dat geloof ik) van Cor kan ik hier wel wat over vertellen.

Helaas gaat het niet heel goed met hem.

Hij is al een aantal jaar zwaar dementerend, en de laatste 2 jaar is dat erg verslechterd.

Hij zit momenteel in een verzorgingshuis, omdat mijn ma de zorg niet meer kon dragen.

Wanneer wij langs komen is er geen of nauwelijks een blijk van herkenning, een gesprek met hem voeren is niet mogelijk omdat hij niks meer begrijpt, en als er al een antwoord komt zijn het willekeurig onsamenhangende woorden.

Sorry dat ik geen leuker antwoord voor jullie heb, en ik hoop dat jullie er niet te erg van schrikken.

Mocht je vragen hebben, dan graag via PM.

Jullie mogen de huidige situatie op de band doorgeven, maar er is vanuit mijn ma geen behoefte aan telefonisch contact.

Groet,

Oscar
QRP - PA0CHN

Plaats reactie