Zenden op terrein Staatsbosbeheer

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#1 Bericht door PD4M »

En wat zijn wij hier allemaal aan het uitspoken.... Zei de BOA mevrouw van Staatsbosbeheer streng. Verder een leuk gesprek en ze gaf aan eigenlijk de regels niet te kennen voor dergelijk gebruik op grondgebied van Staatsbosbeheer (lees prov. Zuid-Holland). En ik dus eigenlijk ook niet.

Met 5 watt, mast van 10 meter aan paaltje met riempjes en 20 meter draad zat ik lekker op een bankje in het Bentwoud.

Sota en pota zijn erg populair maar nergens las ik tot nu toe over gedoe en zelfs verboden of boetes bij zenden in de natuur. Uiteraard beschadig ik niets en laat geen sporen achter na vertier. De mast stond veilig, antenne niet over paden etc.

Wat zijn de formele regels? De BOA gaat het uitzoeken en laat het mij weten maar graag hoor ik ook nog even vanuit de zendamateur gemeenschap over ervaringen, rechten en plichten.
Maarten
PD4M

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#2 Bericht door PH7R »

De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#3 Bericht door PA0KLS »

PD4M schreef: 01 sep 2022, 15:47 En wat zijn wij hier allemaal aan het uitspoken.... Zei de BOA mevrouw van Staatsbosbeheer streng........
Op dit soort popy vragen ben ik geneigd te antwoorden: "Ik zou het niet weten wat U op dit moment aan het uitspoken bent, dus waarom vraagt u mij dat?"..... en daarna het antwoord in de lucht laten hangen. Op die manier wil ik niet aangesproken worden. Laat zij eerst haar vraag maar eens herformuleren. Ook BOA's en agenten van politie kunnen de algemeen aanvaarde fatsoensnormen best respecteren.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#4 Bericht door pe1hzg »

Een staatsbosbeheer BOA gaat niet over het gebruik van frequentieruimte. De mensen die daarover gaan zijn van een andere dienst (Agentschap Telecom).

Net zoals het Agentschap Telecom niet gaat over het verspreiden van persoonlijke gegevens, daarover gaat de AP (en het AT blijft het vervelend vinden dat ze daar niks over mogen zeggen als het AP aangeeft dat verspreiden niet mag, maar goed).

Ik zou die discussie dus zeker beperken en voorkomen dat men "vindt" dat iets wel of niet mag. Bij de ingang van het bos staat wat wel en niet mag. En dat is waar ze iets over mogen zeggen, verder niet.

(Anecdote: ruim 25 jaar geleden hield mijn werkgever destijds een netwerk-conferentie. Voor de opstelling moesten 10m lange netwerk kabels geknepen worden en dat is best wat werk. Ik reisde 1e klasse met de trein tussen Amsterdam en Eindhoven en gebruikte de coupe, die verder helemaal leeg was, om de kabels netjes uit te leggen en ze te voorzien van connectoren. Een conducteur die langskwam, vond dat maar niks, "het is hier geen werkplaats". Ik heb uitgelegd dat ik geen luidruchtige geluiden maakte, want dat mocht niet. Ik rookte niet, het was een niet-rook coupe. De kabeleindjes die bij het aanknijpen vrijkomen verzamelde ik keurig netjes in een bakje, ik vervuilde de coupe niet. Er volgde een moeilijk gesprek en ik zal de man een moeilijke avond bezorgd hebben, maar bij de conferentie werkten alle kabels naar behoren en de conferentie was een succes. Tja!)

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#5 Bericht door PG0DX »

Gaat denk ik vooral om natuurwetgeving e.d.
Vaak staat er in 1 van de verschillende wetten wel iets van
"hij die had kunnen weten dat door zijn handelen negatieve gevolgen hebben op"...

Kortom, als je niets verstoord, geen dingen stukmaakt/overlast veroorzaakt ..... is er niet veel mis lijkt me.
Een ieder snapt wel dat je natuurlijk geen gaten moet graven, in de bomen moet gaan klimmen (helemaal niet tijden broedseizoen) etc.

Njah...je zou het nog over een andere boeg kunnen gooien...richting de "bestemming" van het gebied.
(recreatief/natuur gokje) ...maar tja, dat is natuurlijk recreatie wat je doet :-) ...
lijkt me ook niet dat vanuit die hoek er onwenselijkheden zijn.

Grt Henry

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#6 Bericht door elsinga »

Mooi dat je de hobby hebt kunnen uitleggen aan iemand die 'm nog niet kende. ;)

Verder stelt SBB geen eisen aan wat je in het bos doet, anders dan welk vervoermiddel je gebruikt (zo ongeveer alles met wielen is verboden) en waar je je in het bos begeeft (op paden en lanen mag). Zolang je daar niet een overtreding begaat (en uit jouw verhaal lees ik dat niet), dan mag het. Misschien vindt SBB nog iets van iets bouwen in hun bos (en terecht), maar jouw setup is tijdelijk en dus geen bouwwerk in de zin van de wet.

Mijn scouts bouwden ook wel eens wat in het bos van SBB (een A-frame, voor de liefhebbers). Nooit problemen mee gehad. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#7 Bericht door pa3met »

PA0KLS schreef: 01 sep 2022, 18:55
PD4M schreef: 01 sep 2022, 15:47 En wat zijn wij hier allemaal aan het uitspoken.... Zei de BOA mevrouw van Staatsbosbeheer streng........
Op dit soort popy vragen ben ik geneigd te antwoorden: "Ik zou het niet weten wat U op dit moment aan het uitspoken bent, dus waarom vraagt u mij dat?"..... en daarna het antwoord in de lucht laten hangen. Op die manier wil ik niet aangesproken worden. Laat zij eerst haar vraag maar eens herformuleren. Ook BOA's en agenten van politie kunnen de algemeen aanvaarde fatsoensnormen best respecteren.
bedenk alleen dat er kapstok-artikelen zijn en sommigen BOAs hebben wel eens de neiging om alsnog je dwars te zitten.
Lekker laten gaan dus.

(Nu zal een boswachter minder gezeik opleveren dan diegene die zeurt over waar je legaal je auto parkeert (en dan nog zo weet te draaien dat je de volgende keer een boete hebt; been there done that. niet echt een level playing field))
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#8 Bericht door PD4M »

pe1hzg schreef: 01 sep 2022, 22:46 Een staatsbosbeheer BOA gaat niet over het gebruik van frequentieruimte. De mensen die daarover gaan zijn van een andere dienst (Agentschap Telecom).

Ik zou die discussie dus zeker beperken en voorkomen dat men "vindt" dat iets wel of niet mag. Bij de ingang van het bos staat wat wel en niet mag. En dat is waar ze iets over mogen zeggen, verder niet.
De discussie ging ook niet over het feit of ik mij aan illegale praktijken bezondigde. Zoals zonder licentie uitzenden, buiten de aan mij toegewezen banden zenden, piratenstation ("Alle dertien lekker fout op Radio Bentwoud!!!") vanuit het bos etc.

De boswachter houdt (ook) toezicht op het juist gebruik van haar terreinen. De dame in kwestie was beleefd, meegaand en oprecht geïnteresseerd wat ik aan het doen was. En dus de vraag of dit eigenlijk wel mocht op terreinen van Staatsbosbeheer. Ook ik moest haar het antwoord hierop schuldig blijven. Ik ging ervan uit dat dit gewoon mocht. Vandaar mijn vraag hier. Ik heb haar ook beloofd eventuele relevante informatie van uit de zendamateur gemeenschap te mailen.

Ik heb met haar eventuele bezwaren van de hobby voor de natuur met haar doorgenomen. De eerder genoemde negatieve gevolgen voor de natuur.
Vonken en mogelijk brandgevaar ;-), antennedraad niet over paden en fietspad maar netjes boven gras. Zendmast is een uitschuifmast van 10 meter netjes met riempjes aan een paal. Zender stond op een picknicktafel. Fiets tegen het daartoe geplaatste rek. Elektromagnetische straling (5 watt) en het uit de koers raken van de vogels (not bloody likely met bovendien een C2000 mast een halve kilometer verderop in datzelfde bos).

Er zijn genoeg hobby's die nog niet (uitputtend) in de voorschriften van Stb staan. Drones bijvoorbeeld. Stb richt zich hier op de plaatselijke en landelijke regels en beperkingen die gelden.

Ze ging het intern navragen en laat het mij weten. Ik zal dat hier dan ook plaatsen.
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#9 Bericht door PA9CW »

Ben je gewoon door kunnen gaan. Of werd je verzocht te stoppen? Ik heb in al mijn activaties ( ruim 100 ) dit nog nooit meegemaakt. Wel eens een boswachter gesproken, maar die was in no-time weer vertrokken.
Het lijkt me toch niet verboden om daar te zitten met je antenne en zender. Als het maar openbaar terrein is. En er geen verboden toegang borden staan. En je geen rommel achterlaat.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#10 Bericht door PD4M »

Ja ben gewoon doorgegaan. Ik werd niet gevraagd te stoppen. Wel jammer dat ik hierdoor die VK niet meer kon werken :(
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#11 Bericht door Thijzer »

Die vraag heb ik al eens eerder gehoord van een amateur op de Observant bij Maastricht. Hij werd ook aangesproken door de veldwachter en moest opkrassen.

Vreemd.

In de toegangsregels staat het natuurlijk niet expliciet vermeld maar als je GPS/Geocache ziet staan, dan kom je aardig dicht in de buurt van onze hobby en dan zie je dat het blijven op de paden en de natuur niet verstoren de criteria zijn.

Maar ik meen me van destijds te herinneren dat er wat specifiekere regels waren m.b.t. recreëren. Activiteiten (= met meerdere mensen bijeenkomen om ter plekke iets te doen) is niet zomaar toegestaan en vanzelfsprekend is dat allemaal met het oog op het behoud van de natuur.

Zo lang je de natuur respecteert en onze hobby niet expliciet is vermeld in de regels, zie ik geen reden om op te krassen. Er is geen kapstokartikel waar je van alles aan kunt ophangen, zomaar omdat je dat als BOA wilt. Maar de beste manier is natuurlijk om gewoon bij Staatsbosbeheer te informeren naar wat wel en niet mag, met wat uitleg van de hobby erbij. Ik denk dat je dan best een werkbare oplossing vindt.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#12 Bericht door PA3HMP »

Eigenlijk is het niet zo moeilijk, vriendelijk uitleg geven over de hobby en als ze moeilijk gaan doen is het oh meneer/mevrouw de boswachter U denkt dat het niet mag, kunt U mij aantonen in welke wet dat staat want U bent natuurlijk veel beter op de hoogte van de wet dan, ik want ik kon het niet vinden.

Dan zal het snel stil blijven, zolang jij geen rommel maakt en dus geen overlast veroorzaakt is het geen probleem, zet een verrekijker of fototoestel naast je neer en op het moment dat het rustig is op de banden kun je van de natuur genieten.

Wij kunnen hier in de buurt netjes naast bospaden parkeren en we hebben daar ooit eens gestaan met een vlf ontvanger en iets van 100 meter draad eraan, dan komt er af en toe een verbaasde toerist langs maar voor de rest nog geen boswachter gezien

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#13 Bericht door PH2LB »

In juli 2015 heb ik een soort gelijke ervaring gehad. De betreffende BOA was al in jacht modus (bezig uitschrijven van boetes) maar kwam bij mij toch van de koude kermis thuis.
Het hele verhaal heb ik toen op mijn website gezet : https://www.ph2lb.nl/blog/index.php?pag ... july-walks
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#14 Bericht door PE2AAB »

In mijn ogen mag je in het gebied van Staatsbosbeheer recreëren zonder schade aan te richten. Dat is feitelijk wat je doet. Hoe je dat doet, doet niet ter zake zolang je verder niemand hindert, op de paden blijft enz. Aan de regels voldoet zeg maar. De bekendste manieren van recreëren zijn benoemd. Wandelen, fietsen, paardrijden.

Enkele manieren van recreëren zijn expliciet benoemd en verboden zoals magneetvissen en met een metaal detector aan de gang. Zendamateuren staat verder niet benoemd ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Zenden op terrein Staatsbosbeheer

#15 Bericht door Thijzer »

PH2LB schreef: 03 sep 2022, 09:38 In juli 2015 heb ik een soort gelijke ervaring gehad. De betreffende BOA was al in jacht modus (bezig uitschrijven van boetes) maar kwam bij mij toch van de koude kermis thuis.
Het hele verhaal heb ik toen op mijn website gezet : https://www.ph2lb.nl/blog/index.php?pag ... july-walks
Een klassiek geval van een semi-overheidsinstelling met een te grote broek aan. Prima dat zo'n organisatie de handhaving op zich neemt maar het ontbreekt dan toch altijd weer aan beleid en visie en natuurlijk op klanttevredenheid. Zich telkens niet realiserend dat de gebruiker óók de belastingbetaler is en daarmee financier.

Alle goede bedoelingen ten spijt dus, lijkt het me handiger dat de landelijke verenigingen een keer aankloppen bij SBB om afspraken te maken. Een leuk en informatief artikel in de CQ-PA en/of Elektron zou beide partijen een hoop ergernis voor de toekomst besparen.

Plaats reactie