IC-905 SHF Transceiver

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: IC-905 SHF Transceiver

#16 Bericht door PH7R »

Eerste prijzen zijn bekend voor IC-905 Euro 3.999 en CX-10G Transverter euro 1.699.

https://www.icomeurope.com/zur-verfuegb ... es-ic-905/
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: IC-905 SHF Transceiver

#17 Bericht door PA0AA »

PH7R schreef: 03 mar 2023, 10:54 Eerste prijzen zijn bekend voor IC-905 Euro 3.999 en CX-10G Transverter euro 1.699.

https://www.icomeurope.com/zur-verfuegb ... es-ic-905/
Ik heb em in ieder geval alvast op m'n emmer-lijst gezet.
Misschien krijg ik er een van de XYL voor m'n verjaardag a.s. zondag ........ :wink:

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: IC-905 SHF Transceiver

#18 Bericht door PE2AAB »

Bij Wimo hebben ze hem reeds mogen testen.

youtu.be/tRCeUckXDZ4
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: IC-905 SHF Transceiver

#19 Bericht door Paula Bean »

Wat zijn de charmes van het werken op hoge frequenties, zoals 10GHz?

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: IC-905 SHF Transceiver

#20 Bericht door pe1rea »

De moeite die je moet doen?
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: IC-905 SHF Transceiver

#21 Bericht door PE2AAB »

Ja de charme; dat is een goede vraag. Het is de kik als iets lukt. Dat kan bij 10 GHz best lastig zijn. Wat is de kik van een verbinding op HF. Tjsa goede vraag.

De gemene deler is bezig zijn met deze mooie hobby, de energie en tijd die je erin steekt en de beloning als iets lukt. Voor een buitenstaander is een goede verbinding geen achievement. Die denken bij zichzelf; als ik een nummer in toets op de telefoon krijg ik ook iemand te spreken. Draadloos!

Wij kennen de techniek en de uitdagingen erachter. Dát is de charme denk ik. Het is en blijft een gevoel.

:-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: IC-905 SHF Transceiver

#22 Bericht door Charles_ »

Een all-in-one box voor de hoge frequentiebanden en dan ook nog bijna alle modes, incl. ATV en DV-modes :) Dat mag wat kosten en is naar mijn bescheiden mening slechts betaalbaar voor de kapitaalkrachtige zendamateur.
Het bijhorende antennepark wat in de video te zien is, ja dat past wel op mijn balkon :D
Voor mij als echte centamateur onbetaalbaar. Afgezien daarvan kan ik er weinig mee aangezien hier in de regio totaal geen activitet is op die frequentiebanden. En IJsselstein is te ver weg, afstand is ongeveer 45 km volgens Google Maps.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: IC-905 SHF Transceiver

#23 Bericht door pd1ahm »

“Paula Bean” schreef:Wat zijn de charmes van het werken op hoge frequenties, zoals 10GHz?
Ik ben regelmatig qrv op 3 cm in Duitsland. Een prachtige band waar naast tropo ook met regenscatter prachtige afstanden kunt maken met weinig vermogen.

De 905 is een zeer leuke radio, ik heb de 705 en ik ga er van uit dat de bediening hetzelfde is. Wat mij opvalt in de video is dat men bij Icom zich vooral richt op QO-100. De reden dat ik dit schrijf is dat je portable veel te slepen hebt. Bij een verbinding tussen twee punten op de aarde komt het regelmatig voor dat je een stukje moet verplaatsen om wel vrije zicht te hebben. Daarom is het belangrijk dat het klein en compact is.
200 mW / 40 cm parabool (Ikea)
200 mW / 40 cm parabool (Ikea)
Naast de hoge prijs is dat een tweede reden dat ik nog eventjes de wacht op praktijk ervaringen van anderen.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: IC-905 SHF Transceiver

#24 Bericht door Thijzer »

Om de QO-100 te werken is dit denk ik wel de duurste oplossing. Een Groundstation full duplex kost knap € 1.000 en een SSB-transceiver die ergens tussen 10m tot 23cm werkt, volstaat. Meer vermogen, evenveel gesleep.

Met Icom ben je € 4.700 kwijt. Ik weet 't niet hoor, volgens mij wordt dit geen hardloper. Hiermee gaat 't niet druk worden op die ene satelliet.

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: IC-905 SHF Transceiver

#25 Bericht door pe1br »

pd1ahm schreef: 25 mar 2023, 02:45 Wat mij opvalt in de video is dat men bij Icom zich vooral richt op QO-100.
Waar haal je dat uit dan.
Waarom zou je een transceiver bouwen voor 6 banden als je alleen de QO-100 gebruikers wilt bedienen die op 13 CM willen zenden en 10GHz willen ontvangen.
En waarom zou je dan de 10GHz optioneel maken terwijl je die juist nodig hebt voor de QO-100 (maak dan standaard 10GHz ontvangst en als optie zenden).

Zelf vind ik de vermogens aan de lage kant, voor SSB waarschijnlijk voldoende maar ik doe vooral ATV op de hoge banden en dan is 2 watt op 13 CM wel weinig. De 10 watt op 2/70 houd ook niet echt over en even een eindtrap er achter bouwen betekend wel dat dit allemaal boven in de mast moet (ook voor 2/70/23).
In het filmpje van Wimo zeggen ze dat 23 CM ook 2 watt heeft maar in het filmpje van ICOM staat 10 watt wat niet over houd maar voor mij wel voldoende zal zijn.

En laten we eerlijk zijn als je zo'n dure transceiver koopt wil je die niet alleen voor portable gebruik maar ook gewoon lekker in je shack kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: IC-905 SHF Transceiver

#26 Bericht door PA1AIS »

Thijzer schreef: 25 mar 2023, 08:21 Om de QO-100 te werken is dit denk ik wel de duurste oplossing. Een Groundstation full duplex kost knap € 1.000 en een SSB-transceiver die ergens tussen 10m tot 23cm werkt, volstaat. Meer vermogen, evenveel gesleep.

Met Icom ben je € 4.700 kwijt. Ik weet 't niet hoor, volgens mij wordt dit geen hardloper. Hiermee gaat 't niet druk worden op die ene satelliet.

Ik zie inderdaad nog geen voordelen voor QO100.
- duplex (vermoed ik)
- even veel zooi
- en héél veel duurder.

Ik heb na vele setups (zie qrz.com) precies evenveel zooi op de portable tafel staan, maar dan wel met 12-16 watt op 13cm . Oké, ik gebruik nu wel een 705 als achterset, maar dat kan van alles zijn. En een 2e hands daarom.

Kortom, een set voor de heb onder de beter gesitueerden onder ons.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: IC-905 SHF Transceiver

#27 Bericht door pd1ahm »

pe1br schreef:Waar haal je dat uit dan.
Waarom zou je een transceiver bouwen voor 6 banden als je alleen de QO-100 gebruikers wilt bedienen die op 13 CM willen zenden en 10GHz willen ontvangen.
En waarom zou je dan de 10GHz optioneel maken terwijl je die juist nodig hebt voor de QO-100 (maak dan standaard 10GHz ontvangst en als optie zenden).
Zoals ik al schreef moet je voor het 10 GHz gebeuren wel een beetje portable zijn en je gemakkelijk kunnen verplaatsten. Voor alleen van punt naar punt op de aarde te zenden moet je wel zorgen dat je vrije zicht hebt. Zodoende ook een foto van mijn mini station, dat is met 1 arm het statief en de andere de accu en ik ben op weg naar een betere (lees = vrijere) plek. Dat zie ik met de opstelling van Wimo (hoe mooi die ook is) niet gebeuren. De radio, de transverter en de antenne. En vergeet niet de transverter heeft ook spanning nodig dus ook een accu. Op zijn zachts gezegd niet even snel te verplaatsen.

Oke misschien is de bewoording QO-100 niet op zijn plaats, maar "eventjes" qrv op 10 GHz gaat echt niet gebeuren tenzij je op een berg staat waar echt niets om je heen staat. En geloof me ik heb vele bergen gezien in DL, op de meesten staan bomen..

Los daarvan is natuurlijk wel mooi dat er nog meer SHF banden zijn, maar ik moet daar eerlijk bekennen daar geen ervaring op gedaan te hebben. VHF en UHF natuurlijk weer wel.

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: IC-905 SHF Transceiver

#28 Bericht door pe1br »

10GHz is vanuit huis ook wel leuk.
Gebruik het dagelijks voor korte afstand(hier in Enschede staat een ATV repeater op 10 GHz).
Bij condities is het echt leuk, met een beetje tropo komt Aalten ook door en een aantal amateurs uit de regio zijn ook al snel zichtbaar.
Helaas gebruiken Twente en Ijsselstein bijna dezelfde uitgangs-frequentie maar als Twente uit staat kun je heel soms zelfs Ijsselstein zien.
Ik heb maar beperkte antennes (2 hoorn antennes op 15 meter boven de grond) maar zelfs dan kun je soms nog leuke dingen doen.

En ja dat is een paar keer per jaar en met een beperkt aantal stations maar dat maakt het juist leuk.

Plaats reactie