Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer, ik ben een blij mens. De FT790 kocht ik bij veel oudere amateurs wel bekend, Hans Doeven in Hoogeveen. Ik verkeerde in de veronderstelling dat ie zou lijden aan het zelfde euvel waar heel veel FT290 2mtr TX/RX transceiver aan lijden. Geen ontvangst en geen output. En een rechts in de hoek liggende S meter. Tijdens een verhuizing in de begin jaren 90 is ie in een verhuisdoos gegaan en er eigenlijk niet meer uitgekomen, tot afgelopen week.
In de mid jaren 80 heb ik samen met PA0KWY † in Electron nog de nodige experimenten met de "790" gedaan en er veel in gespit, we ontwierpen een 50 watt 70cm lineaire eindtrap.( zie bijgevoegde afbeelding)
Enfin, de FT790 maar eens open geschroeft en aan gezet. En zowaar ik hoor PI2NOS luid en duidelijk. Die kleine S meter op de FT790 geeft wat aan...........(zo'n heel klein nauwelijks afleesbaar ding).

Nu wordt het spannend, komt er output uit?..............De Bird aan gesloten en zowaar 100 mw. Nu wil het geval dat ik er zoveel experimenten mee gedaan heb zo'n 37 !!! jaar geleden dat ik niet meer precies weet waar ik de output van de 790 op heb afgeregeld. En waarom. De high- lo schakelaar gaf ook geen verschil.
De proef op de som, de FT790 ligt toch open en nu kijken wat er gebeurd als ik de hi-lo potmeters ga "verdraaien". En ja hoor, op high kan er wel 2 watt uitkomen en lo heb ik 'em kunnen afregelen op 200 mw. Pfffffffffffffffffffffffffffffffff. ( die 2watt vind ik wel wat veel dus daar moet ik nog naar kijken of de FT790 dat wel mag.)

Volgende probleem, in de jaren 80 was er geen CTSS. Dus hoe ga ik dat aanpakken? Ik heb ooit een heeeeeel klein printje aangeschaft maar ja, dat moet ik zelf in elkaar solderen met SMD dingen en dat gaat niet met mijn ogen. Dus ik ga dat mooie CTSS printje dat ik ooit van Leo-PA0LMD kreeg uit m'n LTS mob. halen en overzetten in de FT790. Even kijken waar ik de CTSS ga insluizen, de loep erbij want ook het schema munt niet uit door duidelijkheid.
Maar nu eerst maar een amateur in de buurt ( Biddinghuizen tegenover Harderwijk) benaderen om te kijken of de modulatie nog werkt, op simplex.

Met wat doorzettingsvermogen is het tot zover gelukt, het stemt mij tevreden. Maar de soldeerbout gaat nog niet uit, want ik heb nog wel een paar vermogens transistoren en printjes van onze experimenten dus "aan de slag dan maar".
70.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#2 Bericht door Paula Bean »

Even kijken waar ik de CTSS ga insluizen
Hoe gaat dat 'insluizen' in z'n werk? Gewoon het CTCSS toontje via een condensator op de audio zetten? Of is er wat actievers voor nodig?

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#3 Bericht door pe1hzg »

Juul - PE0GJG schreef: 03 jul 2022, 20:13 Volgende probleem, in de jaren 80 was er geen CTSS. Dus hoe ga ik dat aanpakken? Ik heb ooit een heeeeeel klein printje aangeschaft maar ja, dat moet ik zelf in elkaar solderen met SMD dingen en dat gaat niet met mijn ogen. Dus ik ga dat mooie CTSS printje dat ik ooit van Leo-PA0LMD kreeg uit m'n LTS mob. halen en overzetten in de FT790. Even kijken waar ik de CTSS ga insluizen, de loep erbij want ook het schema munt niet uit door duidelijkheid.
Er bestaan twee typen FT790. Ik ga uit van de "normale" en niet de 790R2. Die laatste is trouwens gemakkelijker want daar zit aan de achterkant (onder een klepje) een printje wat in de EU versie een 1750Hz generator is. Jumper je de processor om dan wordt "call" een extra geheugenkanaal en "tone" een toggle. Ik beperk me nu even tot de normale 790.

De truuk "waar injecteer ik CTCSS" is altijd hetzelfde.
Screenshot 2022-07-04 at 00.05.37.png
Het schema van een FM modulatieversterker is altijd hetzelfde (of zou dat moeten zijn!). Het schema van de FT790 is niet overzichtelijk, maar daar gaan we:
  • Microfoonvoorversterker / high-pass filter (Q25)
  • Limiter / clipper (ook Q25)
  • Low-pass-filter (Q26, Q27, Q28)
  • Zwaaipotmeter (VR07)
  • AC koppeling met FM modulator (R121, C121, R131)
Het idee is dat je modulatie maakt tot de clipper het signaal begrenst. Het low-pass filter haalt de harmonischen van de clipper weg. De zwaaipotmeter bepaalt dan, als je microfoonsignaal clipt, hoeveel zwaai daarbij komt.

Heb je geen documentatie dan is hoogohmig inkoppelen op de loper van de zwaaipotmeter altijd de goede plek. Op deze manier verdwijnt CTCSS niet als het audio signaal klipt. Dit is een reden waarom "inkoppelen via de microfoon" niet werkt: als het audio clipt dan valt CTCSS weg. Op de loper van de zwaaipotmeter heb je daar geen last van. Bovendien, als het high-pass filter aan de ingan goed werkt moet je veel teveel signaal op de microfooningang zetten. Dus, de truuk is altijd hetzelfde: de loper van de zwaaipotmeter hoogohmig inkoppelen.
(dat zou een examenvraag moeten zijn!)

Kijk je goed naar het schema, dan zie je dat ook de FT790 al is voorbereid. Op de "loper van de zwaaipotmeter" zie je behalve R121 ook R122, ga je dit spoor volgen dan zie dat dit gaat naar pin 3 ("encode out") van connector P5. Die is waarschijnlijk niet aangesloten in je FT790, dit is bedoeld om de Yaesu CTCSS module aan te sluiten. Daar heb ik geen documentatie van gevonden, maar op P5 zit "alles" wat je nodig hebt voor CTCSS encode en decode (ook bijvoorbeeld voeding), dat kan ook voor je eigen module. Zo heb ik het ook gedaan.

Vrij simpel dus,

Geert Jan

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag Geert-Jan,

Leuk om van iemand te horen die ook een FT790 heeft.
Ik heb inderdaad de 790 eerste versie. En de documentatie. Veel dank voor je heel uitgebreide "gedachten". En zeker je uitleg waarom het een slecht idee is om dat niet aan de voorkant van de microfoon amp te doen.
Ook ik ben van plan om de CTSS in te voegen bij de VR07. Op de loper daarvan tenminste. Of de uitgang van de huidige tone call. (maar die geeft natuurlijk geen continue toon af. En dat moet met die CTSS. Ik blijf het een slecht systeem vinden)

Ik heb er wat in af gesoldeerd. Maar meestal houd ik dat nauwkeurig bij maar in dit geval niet. En dat "wreekt" zich nu na 30 jaar. Hi.
Destijds heb ik er een betere S meter in gemaakt nav een stukje in Elektuur met een CA3089. Grappig en ging prima.
Ook, waarom weet ik niet, heb ik een leuke 0-meter gemaakt met 741 ic. Leuk knutsel project maar meer ook niet.
Ik vond nog de schemaatjes uit die vervlogen tijd.
En de lineaire versterkertjes die ik destijds gebruikte. Kan ik voor wat meer output gebruiken.

Je ziet ook nog de console die ik had gemaakt om m'n 790 op te legen en te verbinden met de s meter - de 0 meter en een voeding voor alles...

Eerst maar even testen met een amateur hier in de buurt of alles naar behoren werkt en dan bedoel ik de modulatie.

Ik meld mij weer voor de resultaten, de solderbout gaat weer aan....................Ik ben dus echt een "maker"............sinds 1975.

Een groet vanuit Flevoland,

Juul


Hier m'n FT790 historie.

rek Doeven 790.jpg
S meter FT790 extern Juul 1984.jpg
S meter foto.jpg
eindtrapjes.jpg
screen 1.353.jpg
screen 1.354.jpg
console.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hoi Geert-Jan,

Toch nog een vraag je schrijft:

"Kijk je goed naar het schema, dan zie je dat ook de FT790 al is voorbereid. Op de "loper van de zwaaipotmeter" zie je behalve R121 ook R122, ga je dit spoor volgen dan zie dat dit gaat naar pin 3 ("encode out") van connector P5. Die is waarschijnlijk niet aangesloten in je FT790, dit is bedoeld om de Yaesu CTCSS module aan te sluiten. Daar heb ik geen documentatie van gevonden, maar op P5 zit "alles" wat je nodig hebt voor CTCSS encode en decode (ook bijvoorbeeld voeding), dat kan ook voor je eigen module. Zo heb ik het ook gedaan."

Maar ik zie nergens bij p5 -pen3 staan "encode out". Dat snap ik niet. Kun je dat nog wat duidelijker maken, of mis ik iets?

Juul

Zwaaipotm VR07.png
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#6 Bericht door pe1rea »

Burst is waarschijnlijk wat op jouw schema als zodanig bedoeld wordt Juul..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#7 Bericht door PA0LMD »

Juul - PE0GJG schreef: 04 jul 2022, 20:25 Hoi Geert-Jan,

Toch nog een vraag je schrijft:

"Kijk je goed naar het schema, dan zie je dat ook de FT790 al is voorbereid. Op de "loper van de zwaaipotmeter" zie je behalve R121 ook R122, ga je dit spoor volgen dan zie dat dit gaat naar pin 3 ("encode out") van connector P5. Die is waarschijnlijk niet aangesloten in je FT790, dit is bedoeld om de Yaesu CTCSS module aan te sluiten. Daar heb ik geen documentatie van gevonden, maar op P5 zit "alles" wat je nodig hebt voor CTCSS encode en decode (ook bijvoorbeeld voeding), dat kan ook voor je eigen module. Zo heb ik het ook gedaan."

Maar ik zie nergens bij p5 -pen3 staan "encode out". Dat snap ik niet. Kun je dat nog wat duidelijker maken, of mis ik iets?

Juul


Zwaaipotm VR07.png
Burst staat volgens mij voor Tone burst en is dan de ingang die je moet hebben.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#8 Bericht door pa3dsc »

Dan heb je meer geluk dan ik.
Mijn Kenwood TS-790 processor board helaas helaas.
Wachten op... Zoeken naar een vervangend board .

Was het maar een ecc82 of een EF9
Daar is nog wel aan te komen.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0LMD schreef: 04 jul 2022, 21:05
Juul - PE0GJG schreef: 04 jul 2022, 20:25 Hoi Geert-Jan,

Toch nog een vraag je schrijft:

"Kijk je goed naar het schema, dan zie je dat ook de FT790 al is voorbereid. Op de "loper van de zwaaipotmeter" zie je behalve R121 ook R122, ga je dit spoor volgen dan zie dat dit gaat naar pin 3 ("encode out") van connector P5. Die is waarschijnlijk niet aangesloten in je FT790, dit is bedoeld om de Yaesu CTCSS module aan te sluiten. Daar heb ik geen documentatie van gevonden, maar op P5 zit "alles" wat je nodig hebt voor CTCSS encode en decode (ook bijvoorbeeld voeding), dat kan ook voor je eigen module. Zo heb ik het ook gedaan."

Maar ik zie nergens bij p5 -pen3 staan "encode out". Dat snap ik niet. Kun je dat nog wat duidelijker maken, of mis ik iets?

Juul


Zwaaipotm VR07.png
Burst staat volgens mij voor Tone burst en is dan de ingang die je moet hebben.

Dank je wel Leo.


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#10 Bericht door Juul - PE0GJG »

pa3dsc schreef: 04 jul 2022, 21:48 Dan heb je meer geluk dan ik.
Mijn Kenwood TS-790 processor board helaas helaas.
Wachten op... Zoeken naar een vervangend board .

Was het maar een ecc82 of een EF9
Daar is nog wel aan te komen.

Maar het gaat hier over een FT790 en niet een TS 790.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

Juul - PE0GJG schreef: 05 jul 2022, 08:03
PA0LMD schreef: 04 jul 2022, 21:05
Juul - PE0GJG schreef: 04 jul 2022, 20:25 Hoi Geert-Jan,

Toch nog een vraag je schrijft:

"Kijk je goed naar het schema, dan zie je dat ook de FT790 al is voorbereid. Op de "loper van de zwaaipotmeter" zie je behalve R121 ook R122, ga je dit spoor volgen dan zie dat dit gaat naar pin 3 ("encode out") van connector P5. Die is waarschijnlijk niet aangesloten in je FT790, dit is bedoeld om de Yaesu CTCSS module aan te sluiten. Daar heb ik geen documentatie van gevonden, maar op P5 zit "alles" wat je nodig hebt voor CTCSS encode en decode (ook bijvoorbeeld voeding), dat kan ook voor je eigen module. Zo heb ik het ook gedaan."

Maar ik zie nergens bij p5 -pen3 staan "encode out". Dat snap ik niet. Kun je dat nog wat duidelijker maken, of mis ik iets?

Juul


Zwaaipotm VR07.png
Burst staat volgens mij voor Tone burst en is dan de ingang die je moet hebben.

Dank je wel Leo.

Ga ik daar jou CTSS aanhangen.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#12 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik ga in ieder geval vanavond testen met PD7RON die om de hoek woont. Vooralsnog in simplex.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#13 Bericht door pe1hzg »

Juul - PE0GJG schreef: 04 jul 2022, 20:25 Maar ik zie nergens bij p5 -pen3 staan "encode out". Dat snap ik niet. Kun je dat nog wat duidelijker maken, of mis ik iets?
Ik heb de schema's opgehaald bij https://elektrotanya.com/yaesu_ft790.pdf/download.html
yaesu_ft790.pdf
(405.66 KiB) 70 keer gedownload
P5 zit dan helemaal ergens anders, linksonder op het eerste blad. Het is een connector die in het schema niet verder is aangesloten; ik vermoed dat het gemaakt is "voor later" en dat het daarom niet in de documentatie staat, alleen in het schema. Ik weet ook niet of de connector echt gemaakt is; heeft jouw 790 een 11-polige connector die niet aangesloten is?

Geert Jan

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#14 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag Geert-Jan,

Dank voor je antwoord.

Die schema's die heb ik uiteraard. Zat bij m'n documentatie van de 790.

Nu zie ik het inderdaad, mijn eigen scan van het schema is duidelijker dan het schema op Internet.
Dus ik ga maar op zoek naar die 11 polige.


Dit is een foto van mijn "bovenkant".

En de P5 van mijn schema scan.

Maar ik ga de zaak nav jou posting nog bestuderen. Maar heb jij de 790 nog ?

Juul
790 juul.jpg
P5 scherp.jpg
P5 scherp.jpg (79.91 KiB) 3581 keer bekeken
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoera m'n FT790 70cm TX/RX doet het weer.

#15 Bericht door Juul - PE0GJG »

Maar voordat ik een CTSS module ga inbouwen in m'n FT790 heb ik gekeken op de website van Hobbyscoop bij de 70cm repeater info.

Begrijp ik het nu goed dat ik geen CTSS hoef in te schakelen ?
screen 1.353.jpg
screen 1.353.jpg (64.55 KiB) 3508 keer bekeken
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie