SAILOR RT144C

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4btw
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2008, 16:36
Locatie: ROOSDAAL
Contacteer:

SAILOR RT144C

#1 Bericht door on4btw »

Hallo, heeft al iemand een SAILOR marifoon RT144C omgebouwd naar VHF 2m amateur band ?
Alle info is welkom.

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: SAILOR RT144C

#2 Bericht door Jan pa3abk »

Het lijkt gemakkelijk te kunnen door de "deeltal schroefjes" van de schijf te verplaatsen.
Op peel.dk kun je het manual ophalen. Je zult even moeten uitvogelen hoe de PLL geprogrammeerd moet worden.
Theoretisch zou je vanaf 144,3MHz kunnen ontvangen.
Mogelijk vereist dit nog wel het "bijtrekken" van ontvanger en zender.
Unit is 25kHz kanaal breedte.
RT144C Frequenties.png
Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SAILOR RT144C

#3 Bericht door PA1AIS »

Voorschotje
144.png
SAILOR_RT144_complet.zip
(4.97 MiB) 75 keer gedownload
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: SAILOR RT144C

#4 Bericht door pe1hzg »

Heb ik wel eens geprobeerd, maar valt tegen. Om te beginnen is het bandplan van de marifoon (simplex/duplex) gecodeerd in de schakewals. Slechts bepaalde kanalen kun je omzetten met schoefjes, de meeste niet.

Tweede probleem is dat de referentieoscillator zowel gebruikt wordt als mixeroscillator als om de PLL rasterfrequentie te maken. Breng je de boel naar 144 MHz, dan loop je ver buiten de range waar 't voor bedoeld is.

Derde probleem is dat de VCO, wegens trillen, is ingepakt in een of andere purschuim. Je moet behoorlijk aan de gang om dat schoon te maken om de range van je VCO te veranderen.

In mijn geval ben ik eraan begonnen maar is het project voortijdig beeindigd en bij een spoed-shackopruiming (verbouwing) is het ding afgevoerd.

Kijk even heel goed voor je begint. Gebruik eventueel deelcomponenten (de PA en het lowpassfilter is fantastisch!) maar voor 2m zou het mijn keus niet zijn. "Probeer liever een T813, veel eenvoudiger".

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SAILOR RT144C

#5 Bericht door PA1AIS »

Ja, inderdaad, ik ben er de laatste 40 jaar ook nooit aan begonnen. Repareren en afregelen was leuk, dat dan weer wel.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4btw
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2008, 16:36
Locatie: ROOSDAAL
Contacteer:

Re: SAILOR RT144C

#6 Bericht door on4btw »

Hallo bedankt voor jullie reacties die in dit geval heel nodig zijn. Inderdaad ik heb de zaak hier al vele uren
nader bekeken en uiteindelijk kom ik ook tot de vaststelling dat er niets van te maken is. Ik had gedacht om het
referentie kristal aan te passen maar dat is inderdaad onvoldoende. Als ik naar de tabel kijk gaan de frequenties van
156,000 MHz in stijgende lijn met 25 KHz. Dit is wat er op papier geschreven staat maar in de werkelijkheid liggen die frequentie
door elkaar. Ik was te optimistisch om er aan te beginnen. :-) Als ik nu de reactie van PE1HZG lees zinkt de moed nog meer in mijn schoenen
zoals ze dat hier in Vlaanderen zeggen.

PE1GIJ
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 nov 2016, 12:35
Roepletters: PE1GIJ
Locatie: Zevenbergen

Re: SAILOR RT144C

#7 Bericht door PE1GIJ »

Het kan wel maar niet in zijn originele vorm.
In een grijs verleden van afgekeurde modules uit de rt144 mijn eerste 2m set samengesteld.
In plaats van de draaischijf een diode-matrix met 2 meerstanden schakelaars aangestuurd.
Zou ik nu waarschijnlijk met een eprom, pic of arduino gedaan hebben.
Het groorste probleem zit in de vco zoals eerder genoemd.
Deze moet uit het blikje en ontdaan worden van het pur schuim om de tx en rx lijnen om te kunnen wisselen.
Je wisselt daaarmee gelijk de ontvanger van onder mixen (local osc lager als rx) naar boven mixen.
De twee meter band ligt dan ineens volledig binnen het bereik en zowel de zender als de ontvanger is zover om te tunen al dan niet met de hulp van enkele kleine C's.

Op het eind blijft het een 25kHz ontwerp en moet je echt wel nadenken of je daar nu al die moeite nog voor wil gaan doen.
Als het puur onderzoeken is of het kan zou ik zeggen ga ervoor en anders de zender blokkeren en als uitluisterdoos voor de marifoon kanalen gebruiken.
"Ik maak geen fouten, ik beperk mij tot blunders"

Kenwood TS-2000X | Yaesu FT-991A

on4btw
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2008, 16:36
Locatie: ROOSDAAL
Contacteer:

Re: SAILOR RT144C

#8 Bericht door on4btw »

Inderdaad met veel inspanningen kan er veel maar het toestel in mijn bezit is als nieuw, ik ga er geen veranderingen in aanbrengen maar in de originele toestand houden, met in acht neming om het zendgedeelte buiten gebruik te stellen. Zodoende kan ik mijn "verzameling" wat uitbreiden. :D

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: SAILOR RT144C

#9 Bericht door pe1rea »

on4btw schreef: 04 jul 2022, 23:15 Inderdaad met veel inspanningen kan er veel maar het toestel in mijn bezit is als nieuw, ik ga er geen veranderingen in aanbrengen maar in de originele toestand houden, met in acht neming om het zendgedeelte buiten gebruik te stellen. Zodoende kan ik mijn "verzameling" wat uitbreiden. :D
Er zijn mensen die om een of andere reden goud betalen voor die oude zut.
Je kunt 'm eens te koop zetten in een omgeving met mensen met teveel geld, gevoelig voor status en geen verstand van zaken...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SAILOR RT144C

#10 Bericht door PA1AIS »

Ik heb QRL matig vele tientallen van deze groene spullen in de container geflikkert. Van RT142 t/m RT147, RT4800 serie, de 1000 serieMF/HF etc.etc. Op laats verkochten we het voor Fl10 per Kg. mensen uit duitsland die met een busje vol weer naar huis gingen.

Een RT144 komen we nog wel eens tegen. Er zitten 13 potentiele fouten in. (13x BF199 die defect gaat)
Ze hebben een grote interieurswaarde en een hoge museale waarde, maar nautische waarde is -1 geworden. Ze zijn écht van 50 jaar geleden.
Ontzetten slim en leuk bedacht voor die tijd.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

VRMmarine
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2023, 12:21
Roepletters: PD8533

Re: SAILOR RT144C

#11 Bericht door VRMmarine »

Wel even antwoord op een oud topic, Maar wellicht toch interessant voor de lezers.. Maar de RT144 word in de binnenvaart, Beroeps en pleziervaart nog heel veel gebruikt, Op dit moment heb ik er dit jaar zo,n 150 omgezet naar de nieuwe VDES kanaal bezetting (ITU18 regelgeving) De sets zijn mits je weet wat te doen goed repareerbaar, Van de honderden die ik hier op de werkbank krijg is bij de meeste het probleem dat de elco,s aan het verlopen zijn naar weerstand waardoor er vaak speakers van verbranden omdat er gelijk strom doorheen gaat lopen. Wij hebben voor de RT144 alle onderdelen nog op voorraad (Electronica) en voor de zaken die niet meer verkrijgbaar zijn hebben we vervangers, Zoals de exacte vervanger vvoor de speakers, potmeters lampjes ic,s en dergelijke, Het enige wat er gewoon niet meer is zijn de fets van de vco, Daarvoor kun je er eenuit de voorversterker solderen en hergebruiken in de vco, en die in de proint vervangen voor de BC547 en wat afregelen.
Grootste problemen in de praktijk is defecte condensatoren, Defecte rx/tx relais, defect 1 w 15 w relais. in al de jaren heb ik een keer er een gehad met een defecte devider, Deze in eerste instantie voorzien van een ruil unit (ook zat op voorraad) maar dat bleek een defect ic te zijn (moeilijk te vinden, Maar ik heb er een aantal kunnen vinden, Na vervangen werkte deze weer. Ook komt het nog wel eens voor dat een tantaall elco de geest geeft en sluiting verooraakt. Deze kun je simpel vervangen. (Of in sommige gevallen zelfs weglaten) In de ontvanger module wil het ic wel eens sneuvelen, Heel zelden een mf trafo, of de set is doof (BF199, of de welbekende tis 88a. (Kun je uit de vco solderen en daar in vervangen voor een BC547.. Ik heb een hoop andere geprobeert als vervanger, maar die zijn nooit zo gevoelig als de originele. op de audio print uiteraard de elco,s vervangen (alle 4) en bij slechte werking squelch de papier condensatoren van 1 n.. Soms kun je de squelch opkrikken door een 2k weerstand over de potmeter te solderen. Gebruik als 2 meter zender is niet aan te raden, De set is bedoeld voor de marifoonband en is maar zeer lastig om te zetten naar 2 meter frequenties (Bandbreedtte is ok 25 khz) Is dus niet aan te raden als 2 meter set. Het zijn nog steeds degelijke sets die wij regelmatig zelfs nog reviseren, Vaak uit nostalgish punt , of omdat ze op museum scheepjes zitten, Maar worden vanwege het goede geluids nivo ook nog steeds in de beroepsvaart gebruikt en zijn volledig toegelaten voor binnenvaart . (Mits voorzien van basel/VDES kanaal bezetting, en geldige atis. Well is het zaak ze te reviseren voor gebruik. Na de revisie zijn ze als nieuw. Als al eerder gezegd , in de afgelopen 15 jaar heb ik er honderden gereviseerd/gerepareerd en omgebouwd (Beroepsmatig) en dat doen we nog steeds!
De voorgaande sets RT141,142 en 143 zijn niet meer type toegelaten en mogen niet meer worden gebruikt. (hebben kristal occillators... )

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: SAILOR RT144C

#12 Bericht door pe1rea »

Hee, Richard, leuk je hier te zien...
Ik houd het wel bij moderne Icommetjes ipv die oude knollen..
Er gaat 4 x een Icom in een RT144 of zo...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: SAILOR RT144C

#13 Bericht door on4ged »

pe1rea schreef: 14 nov 2023, 12:47 Hee, Richard, leuk je hier te zien...
Ik houd het wel bij moderne Icommetjes ipv die oude knollen..
Er gaat 4 x een Icom in een RT144 of zo...
Wel, zo'n oude knol zou hier toch niet misstaan.
Ik zou het al hééél lang heel fijn vinden mocht ik er eentje op de kop kunnen tikken aan een redelijke prijs. En die zou niet omgebouwd moeten worden. Neen in de originele toestand moet hij dan blijven.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: SAILOR RT144C

#14 Bericht door pe1rea »

Dat is wat anders, museale waarde wat mij betreft...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SAILOR RT144C

#15 Bericht door PA1AIS »

De Sailor RT144 wordt per 1-1-2028 verboden bij wet, omdat hij geen 4 cijferige kanaal aanduiding heeft, zoals in gebruik gekomen via VDES.
Zelfs de RT2028 gaat daar probleleem mee krijgen en b.v. de Navman ook.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie