SAILOR RT144C
- pe1rea
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
- Roepletters: PE1REA
- Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299
Re: SAILOR RT144C
Ik heb gelukkig twee Icommetjes naast een Sailor..
Ik kan het ding missen.
Ik kan het ding missen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software
-
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
- Roepletters: ON4GED
- Locatie: Waarloos -be
- Contacteer:
Re: SAILOR RT144C
Museale waarde, ja zo zou je het enigszins kunnen stellen.
Maar hij zou wel in orde moeten zijn, tenminste voor ontvangst. Zenden is niet zo belangrijk voor mij omdat ik daar toch geen vergunning voor heb.
Maar ik lees hier dat de RT144C binnenkort verboden zou worden, dan komen er misschien wel meerdere op de markt, en wellicht eentje voor mij.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
- Roepletters: pa3abk
- Locatie: Dordrecht
Re: SAILOR RT144C
Hij is nog te koop...
https://www.ebay.com/itm/304506909133
Alleen het is een "opknapper" tegen een redelijke prijs zo te zien
Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250
Re: SAILOR RT144C
UnderstatementJan pa3abk schreef: ↑15 nov 2023, 01:38Hij is nog te koop...
https://www.ebay.com/itm/304506909133
Alleen het is een "opknapper" tegen een redelijke prijs zo te zien
Jan/pa3abk
Ik heb nog een stuk of 3 liggen met diverse attributen, 2048 ook.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
Re: SAILOR RT144C
Buiten museale waarde, wat niks oplevert, hebben ze vooral een hoge interieurs waarde. Dat laatste levert wel wat op.on4ged schreef: ↑14 nov 2023, 23:10Museale waarde, ja zo zou je het enigszins kunnen stellen.
Maar hij zou wel in orde moeten zijn, tenminste voor ontvangst. Zenden is niet zo belangrijk voor mij omdat ik daar toch geen vergunning voor heb.
Maar ik lees hier dat de RT144C binnenkort verboden zou worden, dan komen er misschien wel meerdere op de markt, en wellicht eentje voor mij.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
Re: SAILOR RT144C
Ik heb de gelegenheid gehad om aan een redelijke prijs er één aan te schaffen. Niet dat ik met een verzameling
wil beginnen, maar om gewoon uit belangstelling hoe die dingen in mekaar zitten. Ik ben ook van mening
dat dergelijke toestellen niet moeten omgebouwd worden, het was alleen de mogelijkheid bekijken wat in dit geval
dus niet mogelijk is, of toch niet met eenvoudige ingrepen.
Wat het "verboden" worden betreft, heb ik mijn vermoeden dat dit professioneel bedoeld is in gebruik. Met deze situatie
blijven ze beschikbaar voor musea, zelfs een radioamateur heeft er niets meer aan.
wil beginnen, maar om gewoon uit belangstelling hoe die dingen in mekaar zitten. Ik ben ook van mening
dat dergelijke toestellen niet moeten omgebouwd worden, het was alleen de mogelijkheid bekijken wat in dit geval
dus niet mogelijk is, of toch niet met eenvoudige ingrepen.
Wat het "verboden" worden betreft, heb ik mijn vermoeden dat dit professioneel bedoeld is in gebruik. Met deze situatie
blijven ze beschikbaar voor musea, zelfs een radioamateur heeft er niets meer aan.
Re: SAILOR RT144C
on4btw schreef: ↑15 nov 2023, 16:55 Ik heb de gelegenheid gehad om aan een redelijke prijs er één aan te schaffen. Niet dat ik met een verzameling
wil beginnen, maar om gewoon uit belangstelling hoe die dingen in mekaar zitten. Ik ben ook van mening
dat dergelijke toestellen niet moeten omgebouwd worden, het was alleen de mogelijkheid bekijken wat in dit geval
dus niet mogelijk is, of toch niet met eenvoudige ingrepen.
Wat het "verboden" worden betreft, heb ik mijn vermoeden dat dit professioneel bedoeld is in gebruik. Met deze situatie
blijven ze beschikbaar voor musea, zelfs een radioamateur heeft er niets meer aan.
De 4 digit aanduiding geldt in 2028 voor alle marifoons, wereldwijd. Er is geen verschil tussen wheelmark (professioneel-SOLAS) en de rest.
Verder is die RT144 een prachtig staaltje service vriendelijk ontwerpen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
Re: SAILOR RT144C
volledig mee eens.
Re: SAILOR RT144C
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
Re: SAILOR RT144C
Even een toevoeging op het onzin verhaal dat marifoons met 2 digits op het scherm verboden worden in 2028, Dat is werkelijk onzin.
De 4 digits waar men van spreekt in de itu 18 regelgeving zijn een aanduiding van het kanaal en het soort kanaal, Voorbeeld kanaal 2710, betekend kanaal 27 met simplex laag, Dus in feite gewoon kanaal 27 wat van Duplex (2720) om word gezet naar simplex (2710) , Dat geld dus voor elke marifoon die maar 2 cijfertjes in het scherm heeft staan... Die 4 cyferige aanduiding is in het maritieme radio verkeer alleen maar een aanduiding of het duplex of simplex is... De Rt144, RT2047, RT2048, Navman en alle andere setjes blijven dus gewoon toegelaten, mits ze worden om geprogrammeerd naar de nieuwe itu 18 kanaal bezetting.
De RT144 is in de zeevaart als HOOFD marifoon niet meer toegelaten door ontbreken van DSC.... Meer niet, In de binnevaart gewoon volledig toegelaten, Mits ze voldoen aan de nieuuwste kanaal bezetting en ze zijn uitgerust met atis.
Het verhaal dat ze in 2028 verboden zouden worden is onzin.. Wel komen er rond die datum nieuwe apparaten in de stuurhuit die gebruik gaan maken van de in de marifoon band vrijgemaakte kanalen 24,25,26,84,85 en 86, En worden de kanalen 27 en 28 hoog gebruikt voor uitbreiding van het overvolle AIS netwerk.. Net als sinds 2000 al de kanalen 87 en 88 hoog..
De 4 digits waar men van spreekt in de itu 18 regelgeving zijn een aanduiding van het kanaal en het soort kanaal, Voorbeeld kanaal 2710, betekend kanaal 27 met simplex laag, Dus in feite gewoon kanaal 27 wat van Duplex (2720) om word gezet naar simplex (2710) , Dat geld dus voor elke marifoon die maar 2 cijfertjes in het scherm heeft staan... Die 4 cyferige aanduiding is in het maritieme radio verkeer alleen maar een aanduiding of het duplex of simplex is... De Rt144, RT2047, RT2048, Navman en alle andere setjes blijven dus gewoon toegelaten, mits ze worden om geprogrammeerd naar de nieuwe itu 18 kanaal bezetting.
De RT144 is in de zeevaart als HOOFD marifoon niet meer toegelaten door ontbreken van DSC.... Meer niet, In de binnevaart gewoon volledig toegelaten, Mits ze voldoen aan de nieuuwste kanaal bezetting en ze zijn uitgerust met atis.
Het verhaal dat ze in 2028 verboden zouden worden is onzin.. Wel komen er rond die datum nieuwe apparaten in de stuurhuit die gebruik gaan maken van de in de marifoon band vrijgemaakte kanalen 24,25,26,84,85 en 86, En worden de kanalen 27 en 28 hoog gebruikt voor uitbreiding van het overvolle AIS netwerk.. Net als sinds 2000 al de kanalen 87 en 88 hoog..
- pe1rea
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
- Roepletters: PE1REA
- Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299
Re: SAILOR RT144C
Naast het simpele feit of je het oude ding nog wel wilt gebruiken Richard, het zijn nogal ruimtevreters..
Er zijn tegenwoordig moderner en beter te verkrijgen...
Er zijn tegenwoordig moderner en beter te verkrijgen...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software
Re: SAILOR RT144C
VRMmarine schreef: ↑10 mar 2024, 22:28 Even een toevoeging op het onzin verhaal dat marifoons met 2 digits op het scherm verboden worden in 2028, Dat is werkelijk onzin.
De 4 digits waar men van spreekt in de itu 18 regelgeving zijn een aanduiding van het kanaal en het soort kanaal, Voorbeeld kanaal 2710, betekend kanaal 27 met simplex laag, Dus in feite gewoon kanaal 27 wat van Duplex (2720) om word gezet naar simplex (2710) , Dat geld dus voor elke marifoon die maar 2 cijfertjes in het scherm heeft staan... Die 4 cyferige aanduiding is in het maritieme radio verkeer alleen maar een aanduiding of het duplex of simplex is... De Rt144, RT2047, RT2048, Navman en alle andere setjes blijven dus gewoon toegelaten, mits ze worden om geprogrammeerd naar de nieuwe itu 18 kanaal bezetting.
De RT144 is in de zeevaart als HOOFD marifoon niet meer toegelaten door ontbreken van DSC.... Meer niet, In de binnevaart gewoon volledig toegelaten, Mits ze voldoen aan de nieuuwste kanaal bezetting en ze zijn uitgerust met atis.
Het verhaal dat ze in 2028 verboden zouden worden is onzin.. Wel komen er rond die datum nieuwe apparaten in de stuurhuit die gebruik gaan maken van de in de marifoon band vrijgemaakte kanalen 24,25,26,84,85 en 86, En worden de kanalen 27 en 28 hoog gebruikt voor uitbreiding van het overvolle AIS netwerk.. Net als sinds 2000 al de kanalen 87 en 88 hoog..
Dat van de 4 cijferige aanduiding voor bestaande marifoons heb je inderdaad gelijk, voor nieuwe toestellen geldt dat wel.
MGN 562 (M+F) Amendment 4 Radio: Radio regulations amendments and GMDSS radio equipment updates
Annex-2
2.2 A small number of 4-digit channel numbers are now explicitly stated in the Radio Regulations. Radio operators should be aware of these new channels and correspondence with older 2-digit channel designations. Existing 2-digit, international, simplex channels are unchanged.
En als je dat tóch iets wilt schrijven is het verstandig om de getallen niet verkeerdom te tikken
2710 = 1027
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
https://www.zendamateur-marktplaats.nl/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta
Re: SAILOR RT144C
Ze zijn zeer robuust opgebouwd en zullen een invasie van de hunen zeker weerstaan.
Ook qua service zijn ze prettig - ik begrijp waarom VRMmarine de apparaten verdedigt.
Ook al gaat er gezien de leeftijd nog wel eens een component kapot; het is allemaal gebouwd met discrete componenten, technologie 70-er jaren.
Maar het is zeker geen apparaat voor een kleine plezierboot of zo iets.
En ombouw voor de amateurbanden raad ik zonder meer af, dat is geen kwestie van "een EPROM prikken" en moet je niet willen. Bestudeer de documentatie zorgvuldig voordat je zo iets zou overwegen