Ervaring met Flexradio 6400 en 6500

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Ervaring met Flexradio 6400 en 6500

#1 Bericht door pc9t »

Wie heeft er ervaring met bovengenoemde transcievers.

Je leest dat de 6400 op SSB niet zo goed klinkt als de 6500.

Nou gebruik ik niet zo heel veel SSB ivm mijn gehoor, maar wil dan wel goed verstaanbaar zijn.

Ik wil dan de Heil PR781 erop gebruiken.

En toevallig al mensen gebruikers die de flexradio gebruiken op de Mac met smartsdr for mac
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: Ervaring met Flexradio 6400 en 6500

#2 Bericht door PC8M »

Ik heb zelf een 6600. De grotere broer van de 6400. In combinatie met een Heil Pro Headset klinkt de audio super strak zonder enige aanpassingen. Je kan in de Smart SDR software de TX en RX EQ naar wens aanpassen. Er is ook een een 'monitor' functie van je audio zodat je beetje een idee hebt hoe het on air klinkt. Je kan ook twee 'slices' op elkaar zetten om het op die manier te monitoren. Verder zit er ook een DX audio profiel in wat prima werkt tijdens het contesten en om over die pile-up heen te tetteren.

Ik heb een keer Smart SDR op een laatste generatie Intel Mac gebruikt en dat werkte uitstekend. Maar de shack pc verder is windows en daar draait het als een trein op.

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Ervaring met Flexradio 6400 en 6500

#3 Bericht door pc9t »

Dank voor de reactie, inmiddels een 6400 besteld dus zodra deze binnen is kunnen we weer gaan spelen.

Nou maak ik sowieso weinig SSB qso’s maar wil wel als goed verstaanbaar zijn.

Er liggen in ieder geval genoeg dingen om uit te gaan zoeken.

Zoals het gebruik met een SPE Expert 1K/FA hoe deze te combineren, het compleet remote werken met de 6400 de Flexcontrol de Spe amplifier Alfaspid rotor / JTDX / JT alert / log4om enz.

Maar eerste maar weer genieten op het water, net als gisteren te warm.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Ervaring met Flexradio 6400 en 6500

#4 Bericht door Gert_PA2LO »

Maurice,
Ik heb geen 6400 of 6500, maar heb een 6300 als remote station ingericht.

Voor aansturing van een Alfa Spid, een Steppir antenne en een SPE Expert maak ik gebruik van boxjes van Remoterig (RC-1216H). Dat is inmiddels al wat oudere techniek, maar voldoet voor mij nog steeds prima. Let op: de meest actuele software van deze boxjes ondersteunen niet meer de Alfa Spid. Remoterig heeft wel de 1216L die je daarvoor kan gebruiken, maar er zijn inmiddels ook voldoende andere oplossingen voor remote rotor control.

De 6300 wordt hier alleen gebruikt met SmartSDR op mijn laptop. Digitale modes doe ik er niet mee, wel SSB en CW. Als headset gebruik ik daarbij een simpele Logitech H390 en daarmee krijg ik regelmatig ongevraagd complimenten over de audio.

Succes met de opbouw van je remote station!

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Ervaring met Flexradio 6400 en 6500

#5 Bericht door ON5ZZ »

Waar kan je flexradio nog bestellen en wat is de wachttijd?
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Ervaring met Flexradio 6400 en 6500

#6 Bericht door pc9t »

Ik heb hem bij Wimo in Duitsland besteld ,levertijd 1 tot 2 weken.

De flexcontrol die ik bij Flexradio in Amerika besteld had was er binnen 5 dagen.

Maar volgens mij is er bij Flexradio in Amerika geen voorraad van transcievers.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Ervaring met Flexradio 6400 en 6500

#7 Bericht door pc9t »

Als het goed gaat komt de flex 6400 deze week binnen en kunnen we de boel gaan installeren en aansluiten.

Toch heb ik al enkele vragen:

Hoe verbind ik de Expert 1K/FA met de Flex?

Je kunt onder de CAT instellingen op de Expert kiezen voor Flex-radio of RS232.

Ik wil in ieder geval dat de Expert met de Flex 6400 meeschakeld als ik van band wissel.
Moet je ALC gebruiken?

Kortom zijn er gebruikers van Flexradio die een Expert gebruiken.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Ervaring met Flexradio 6400 en 6500

#8 Bericht door Gert_PA2LO »

Wat jij nodig hebt, zal afhankelijk zijn van hoe jij e.e.a. wil configureren voor je remote station: wil je bijvoorbeeld de SPE ook op afstand kunnen bedienen en monitoren, dan is dat al anders dan dat je de amplifier alleen de set wil laten volgen. Op de FlexRadio community (https://community.flexradio.com) kan je veel informatie vinden. Er zijn daar ook verschillende draadjes over hoe je een FlexRadio en SPE Expert op elkaar kan aansluiten.

Naast de info op de community raad ik je aan om ook de manual van de SPE goed te lezen. In de manual staat het schema van de CAT RS232 interface kabel en de FlexRadio CAT-settings (setting op de SPE is Flex-Radio, 9600 baud). Let goed op wat in het manual staat over de instellingen die je (per band en outputmogelijkheid low/mid/high) moet doen om te voorkomen dat je de SPE met teveel vermogen zal insturen. Dat is even een arbeidsintensief klusje. Je ziet die settings als het goed is daarna terug in SmartSDR bij Settings > Radio setup > TX > TX Band settings.

Let erop dat de Flex soms zomaar de settings kwijt lijkt te zijn. Dat betekent dat je als je even niet oplet zomaar 100 watt je SPE instuurt. Ik ken een amateur die hierdoor de mosfets van de SPE al een keer gecremeerd heeft. Om dat te voorkomen heb ik zelf in het scherm in SmartSDR dat ik eerder in dit bericht noemde, de maximale TX ingesteld op (in mijn geval) 4 watt, wat voldoende is om het maximaal toegestane vermogen uit de 1.3 te krijgen.

Tussen mijn Flex 6300 en de SPE zit naast de CAT kabel alleen een tulpkabeltje tussen de TX (6300) en de Relay (SPE). Geen aansluiting op de ALC.

Good luck!

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Ervaring met Flexradio 6400 en 6500

#9 Bericht door pc9t »

Gert,

Dank je voor de input, echter heb ik een kabel besteld die van de input van de SPE naar USB verloopt en zo op een USB poort van de Flex kan en tevens voor PTT schakelen.

Echter hoeveel pech kan men hebben.

Vorige week dinsdag is de 6400 geleverd, na de nodige updates en instellingen aan passen kan de 6400 dan aan. Eerst even de Flexcontrol installeren dat draait lekkerder over de band.

Nada nul komma niks, dus een DOA exemplaar, maar er is een nieuw exemplaar onderweg van Flexradio USA.

Nadat alle connecties met de diverse software programma’s gemaakt zijn dan een go om ook wat met TX te proberen. En zowaar enen paar qso’s op FT8 kunnen maken, ging wel moeizaam om het vermogen van 35 watt constant te houden wat op zich vreemd was. Bij aanvang was het 35 watt en daarna zakte het vermogen terug naar een watt of 20. Op FM bleef het vermogen gewoon constant, terug naar FT8, nu bleef het ook constant 35 watt iets of wat fluctuaties maar dat was nihil is immers ook geen FM.

Volgende dag weer wat geluisterd en geprobeerd om de Ipad te koppelen voor remote, maar dat is nog niet gelukt.

Vrijdag nieuwe poging, set aan en dan gaat alleen het blauwe licht op het frontpaneel aan en je hoort de fan blazen verder niets, geen groen licht in de aan uit schakelaar.

Als je de aan/uit knop maar lichtjes aanraakt gaat de 6400 meteen aan of uit.

Met Tim van Flexradio Usa aan een reset gedaan maar niks, alles blijft hetzelfde.

Zaterdag mail gemaakt naar Wimo en vandaag bericht dat het vermoedelijk om een defect exemplaar gaat (joh daar was ik niet op gekomen) of ik hem weer wil inpakken en wil opsturen, mmmm service van we komen hem ophalen (nee dus) en dan gaan ze kijken of ze hem kunnen repareren of opsturen naar Flexradio of een nieuw exemplaar op gaan sturen.

Dat is dus voor 2 nieuwe items van zo’n slordige € 3000,00 en of DOA of defect binnen 2 dagen, dan heb je geen geluks engeltje op je schouder, en kijk ik momenteel veel over mijn schouder en veel naar links en rechts enz. in het verkeer.

Koop je een keer alles nieuw, krijg je dit op je dak.

Dus gaan we de boel maar weer inpakken, ben benieuwd of ik de retourporto voor de Flexcontrol ook moet gaan betalen. Heb ik nog niks van gehoord. Ga voor de zekerheid maar een extra riem aandoen zodat mijn broek niet zomaar kan afzakken.

Dus mijn eerste ervaring met een nieuwe flexradio is niet best zullen we maar zeggen.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Ervaring met Flexradio 6400 en 6500

#10 Bericht door Gert_PA2LO »

Goh Maurice,
Ik kan me de domper voorstellen: vervelend dat je dit (tot twee keer) overkomt. Wat jou nu is overkomen is, als ik mijn eigen ervaring neem en van wat ik van andere gebruikers hoor en lees zeker niet representatief voor de 6-serie van Flex.

Hopelijk geldt de uitdrukking "drie keer is scheepsrecht" ook voor jou en kan je snel met je Flex aan de slag.

73,
Gert

Plaats reactie