Elecraft K2 CW Filters instellen

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Elecraft K2 CW Filters instellen

#1 Bericht door ZL2GVA »

Ik heb onlangs een Elecraft K2 verkregen en wil de CW filters beter afregelen dan wat ze waren.

Ik heb eerst the VFO opnieuw afgeregeld, deze is nu ok.
Toen de CW filters opnieuw ingesteld, wat redelijk leek te lukken, maar 1 dag later bleek dat ze velopen waren (CW-N en CW-R niet in lijn). Info gevonden om de BFO soldeer verbindingen te her-vloeien. Dat gedaan en de filters blijven nu stabiel.

De filters heb ik ingesteld volgens de methode waar je het midden van de bandpass opzoekt en daar dan de gewenste side-tone frequentie bij optelt/aftrekt.
Ik dacht dat ik dat goed gedaan heb, en ik kan maar een klein verschil in toon horen tussen CW-N en CW-R. Ook switchen tussen de verschillende filters is ok, met vrijwel geen toon of signaal sterkte verschil.

Er is echter het probleem dat, als ik zero-beat afstem op een station, de maximum signal sterkte daar niet mee overeenkomt. Bv signaal zero-beat op 3535.00 kHz, dan is het sterkste signaal op 3535.15 of 3535.20

Ik heb gezien dat anderen een audio-analyser op de computer gebruiken om de filters af te regelen, maar vraag me af of dat nauwkeurig genoeg is.
Moeten de CW-N en CW-R symmetrisch liggen rond het midden van de passband? Of is het ok om ze individueel in te stellen ? Het lijkt me dat dat is wat je doet met de audio-analyser (side-tone in het midden van de audio pass van betreffend filter).

Afgezien van dit problem is de radio een verbetering tov my FT-897, zeker voor wat betreft de ontvanger.

Gerard, ZL2GVA

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Elecraft K2 CW Filters instellen

#2 Bericht door PA0CMU »

Gerard,

Ik heb mijn K2 CW filters indertijd afgeregeld met een methode die beschreven is in 2002 door Tom Hammond N0SS. Hij maakt daarbij gebruik van een oud stukje software genaamd Spectrogram en de titel van die PDF is: K2 CW Filter Alignment Procedures Using Spectrogram.

Die software draait nog steeds op Windows 10 maar is waarschijnlijk moeilijk te vinden. Ik heb versie 5.1.7 gebruikt. In hoeverre die methode afwijkt van wat jij gedaan hebt weet ik zo 1-2-3 niet.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 414
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Elecraft K2 CW Filters instellen

#3 Bericht door pa3a »

Lang geleden voor mij.
Maar met het audio spectrum gaat het het beste.
Houd er wel rekening mee dat het je xtal filter nooit precies symmetrisch is.
Ik gebruikte geloof ik methode van w3pfr geloof ik.
Kan het niet nazoeken nu.
Call kan ook w3fpr zijn :)
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Re: Elecraft K2 CW Filters instellen

#4 Bericht door ZL2GVA »

Ok bedankt mannen,
Ik zal het opnieuw afstellen met gebruik van het audio spectrum, ik heb daar een programma voor gevonden. Niet Sprectrogram, maar iets wat hetzelfde doet.
Ondertussen de kast al heel wat aantal keren open en dicht gedaan! Eenvoudig om te doen, maar omdat het een versie is met de 100W optie, toch steeds even opletten met de kabels...
Gerard, ZL2GVA

Plaats reactie