Nederlandstalige handleiding

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Nederlandstalige handleiding

#16 Bericht door PA0AA »

PA1AIS schreef: 02 mei 2022, 13:41 ................ Je mag er vanuit gaan dat elke burger met deze hobby tenminste de Engelse taal machtig is qua lezen........
In grote lijnen heb je helemaal gelijk, maar je moet toch wel een klein beetje oppassen met je bewering.
Zo ben ik persoonlijk ooit eens op een ander forum de mist in gegaan met de bewering
"Je hebt toch een rijbewijs ? Dat haalt iedereen in Nederland standaard als hij/zij 18 jaar wordt. Hoe wil je jezelf anders voortbewegen in dit land ?"
Maar toen trof ik net die enkeling, waar dat niet zo standaard voor was. :?
De rest van de discussie daar zal ik je besparen.
PS. Toen ik destijds afstudeerde aan de HTS had ik een 9 voor wiskunde, maar een 6 voor Engels. :wink:


73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Nederlandstalige handleiding

#17 Bericht door PA1AIS »

Alles kan je leren als je wil.
Er zijn ook dingen die ik ook niet wil of kan leren, maar klaag niet als ik die dingen niet kan doen.
Zo heb ik spijt dat ik nooit CW geleerd heb en nu er geen zin meer in heb. Ik betreur alleen dat ik het niet kan, jammer voor mij.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Nederlandstalige handleiding

#18 Bericht door Thijzer »

Volgens het Warenwetbesluit elektrisch materiaal is een handleiding wel verplicht in de Nederlandse taal, artikel 3.3:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0038121/2016-07-01

Je kunt hier taalkundig wat van vinden, of alleen de instructies m.b.t. de veiligheid in het Nederlands moeten zijn of de volledige instructies (en wanneer is dat volledig) maar er moet minimaal een Nederlandse instructie en informatie worden beschikbaar gesteld.

Sinds 2016 is er een wet vervallen en is deze in werking getreden. En niet voor niets.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Nederlandstalige handleiding

#19 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA1AIS schreef: 23 mei 2022, 17:53 Alles kan je leren als je wil.
Er zijn ook dingen die ik ook niet wil of kan leren, maar klaag niet als ik die dingen niet kan doen.
Zo heb ik spijt dat ik nooit CW geleerd heb en nu er geen zin meer in heb. Ik betreur alleen dat ik het niet kan, jammer voor mij.
Ik heb dat zelfde. Ook ik "heb" geen cw. Om eerlijk te zijn, ik had er destijds geen zin in. Solderen vond en vind ik leuker.
Maar nu heb ik er spijt van. Maar ik heb nu een leeftijd bereikt dat ik denk "gaat niet meer lukken".
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Nederlandstalige handleiding

#20 Bericht door Rene - pg3r »

Juul - PE0GJG schreef: 24 mei 2022, 19:36 Maar nu heb ik er spijt van. Maar ik heb nu een leeftijd bereikt dat ik denk "gaat niet meer lukken".
Clubgenoot Carly besloot op zijn 75e dat hij een vliegbrevet wilde halen. En zulks geschiedde. Hij kocht daarna zijn eigen vliegtuig, waarmee hij tot zijn overlijden op 98-jarige leeftijd een paar jaar geleden vloog.

Nooit te oud, Juul 😉

Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Nederlandstalige handleiding

#21 Bericht door PE1DON »

Thijzer schreef: 24 mei 2022, 17:30 Volgens het Warenwetbesluit elektrisch materiaal is een handleiding wel verplicht in de Nederlandse taal, artikel 3.3:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0038121/2016-07-01

Je kunt hier taalkundig wat van vinden, of alleen de instructies m.b.t. de veiligheid in het Nederlands moeten zijn of de volledige instructies (en wanneer is dat volledig) maar er moet minimaal een Nederlandse instructie en informatie worden beschikbaar gesteld.

Sinds 2016 is er een wet vervallen en is deze in werking getreden. En niet voor niets.
Ik ben bang dat dit alleen voor materialen in de installatie techniek bedoeld is maar niet voor communicatie-apparatur die wij als radioamateur gebruiken.
---
73's de PE1DON

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Nederlandstalige handleiding

#22 Bericht door PA3BAS »

Jij bent zeker abonnee. Ik mag het artikel niet lezen, want ik ben geen abonnee. Betaalmuur dus…
.... But will it blend?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Nederlandstalige handleiding

#23 Bericht door pe1cmo »

Ik heb wel eens zenders laten keuren door een bevoegde instantie (notified body) en daar moet je een boekje bij leveren voor de bediening enz. Dat mag je voor de Nederlandse markt in zowel Nederlands als Engels doen, en voor de Europese markt adviseren ze Engels omdat men er van uit gaat dat de gebruiker de Engelse taal machtig is.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Nederlandstalige handleiding

#24 Bericht door Thijzer »

PE1DON schreef: 17 jul 2022, 07:01
Thijzer schreef: 24 mei 2022, 17:30 Volgens het Warenwetbesluit elektrisch materiaal is een handleiding wel verplicht in de Nederlandse taal, artikel 3.3:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0038121/2016-07-01

Je kunt hier taalkundig wat van vinden, of alleen de instructies m.b.t. de veiligheid in het Nederlands moeten zijn of de volledige instructies (en wanneer is dat volledig) maar er moet minimaal een Nederlandse instructie en informatie worden beschikbaar gesteld.

Sinds 2016 is er een wet vervallen en is deze in werking getreden. En niet voor niets.
Ik ben bang dat dit alleen voor materialen in de installatie techniek bedoeld is maar niet voor communicatie-apparatur die wij als radioamateur gebruiken.
Ik ben bang van niet. De term ëlektrisch materiaal" is nogal een ruim begrip, dat doen ze niet voor niets.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Nederlandstalige handleiding

#25 Bericht door PA1AIS »

Een "quick reference card" is al voldoende volgens de wet. De rest hoeft niet.
Radio amateurs die geen Engels lezen vindt ik héél bijzonder om het diplomatiek te zeggen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Nederlandstalige handleiding

#26 Bericht door PA3HMP »

Oh ik ben ze wel vaker tegengekomen, amateurs die geen Engels kunnen maar wel goed solderen, niet iedereen is amateur geworden omdat het een stekker amateur is maar juist omdat ze willen zelfbouwen, en dat is waar wij als amateurs ons bestaansrecht aan te danken hebben.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Nederlandstalige handleiding

#27 Bericht door PA1AIS »

Een amateur die een handleiding nodig heeft gaat meestal om apparatuur, niet over de soldeerbout, denk ik.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4bgc
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: Nederlandstalige handleiding

#28 Bericht door on4bgc »

PA1AIS schreef: 18 jul 2022, 19:24 Radio amateurs die geen Engels lezen vindt ik héél bijzonder om het diplomatiek te zeggen.
Bizarre opmerking....
Wat doe je met India, Rusland, spaanssprekende gebieden om de portugese niet te vergeten EN alle anderen?
Neen Engels is al bij al maar een ''klein'' taaltje.

Soms ben ik blij dat Nederlands, Vlaams, Frans, Duits, Engels, Spaans en Portugees me verder helpen bij technische problemen.
Sta je daar in Polen met een defecte camper en was ik blij dat ze mijn Pools verstonden.

Wat je van mij absoluut dan weer niet mag verwachten is dat ik foutloos schrijven kan. Ook niet in het Nederlands.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Nederlandstalige handleiding

#29 Bericht door PA3HMP »

PA1AIS schreef: 19 jul 2022, 21:28 Een amateur die een handleiding nodig heeft gaat meestal om apparatuur, niet over de soldeerbout, denk ik.
Tegenwoordig krijg je bij een soldeerbout ook enkel een engelstalige handleiding :lol:
Maar het ging erom dat je engels moet kunnen om een amateur te zijn, en dat is natuurlijk onzin

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Nederlandstalige handleiding

#30 Bericht door PA1AIS »

PA3HMP schreef: 20 jul 2022, 07:06
PA1AIS schreef: 19 jul 2022, 21:28 Een amateur die een handleiding nodig heeft gaat meestal om apparatuur, niet over de soldeerbout, denk ik.
Tegenwoordig krijg je bij een soldeerbout ook enkel een engelstalige handleiding :lol:
Maar het ging erom dat je engels moet kunnen om een amateur te zijn, en dat is natuurlijk onzin

Dat laatste ben ik niet met je eens, ik zou zelfs pleiten voor een minimale basis kennis en termen van de Engelse taal. Zo gek is dat niet in deze hobby.
Voor andere communicatie certificaten is het al 30 jaar een verplicht vak. Daar is nog nóóit iemand slechter van geworden.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie