mcHF/RS-918 QRP Transceiver

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

mcHF/RS-918 QRP Transceiver

#1 Bericht door PA3BZT »

Ik ben op zoek naar een compacte QRP HF Transceiver en kwam op YouTube de op mcHF gebaseerde transceiver tegen.
De gebruikerservaringen zijn best wel positief en wat ik mooi vind aan deze transceiver is dat je er ook FT4/8 mee kunt doen.
Is er iemand die ervaring heeft met dit setje? Ik wil de set koppelen aan een endfed antenne wanneer ik op vakantie ben.
Er bestaan diverse klonen (o.a bs188);van deze transceiver, welke en waar kun je het beste deze aanschaffen?
Kom het tegen bij Banggood en 409shop. Bij de laatste staat er mcHF op het frontje, is dat de orinele?
Verder lees ik iets over een bootloader gemaakt door een Duitse amateur ter vervanging van de originele bootloader.

Ik hoor het graag.

73, Fred

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: mcHF/RS-918 QRP Transceiver

#2 Bericht door Hans PE1KWH »

Er is maar 1 mcHF en dat is de kit of losse printen set van M0NKA http://www.m0nka.co.uk/

De RS is een chinese kloon en volgens de meeste verhalen niet altijd met de juiste componenten gebouwd.

De software is van een Duitse club ( verenigingsafdeling ).
Via hun github pagina kun je de laatste versie software downloaden en als je dat kunt aanpassen en terugleveren om het project verder uit te breiden.

Let op, de kit is vrijwel geheel in smd uitgevoerd en vraagt enige ervaring met solderen en meten aan een SDR radio.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: mcHF/RS-918 QRP Transceiver

#3 Bericht door PH7R »

Ik heb zelf de originele mcHF. Digitaal makkelijk te gebruiken. Echter voor continue digitaal gebruik wordt de mcHF snel warm (richting 60C).
Daarnaast behoeven de menu instellingen enige ervaring. Wel erg handzaam. Mijn verdict: erg leuk voor erbij.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: mcHF/RS-918 QRP Transceiver

#4 Bericht door PA1AIS »

Ik heb de Chinese kloon gehad.
De zender heeft een slecht spectrum! Dermate dat ik hem als ontvanger te koop aangeboden heb, niet als zender.
De Hardware versie was ook niet up to date.
De ontvanger is wel erg goed.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: mcHF/RS-918 QRP Transceiver

#5 Bericht door PA3BZT »

Het solderen van smd componenten zal mij niet meer lukken, een kant en klare versie is de enige optie.
Uit jullie reacties maak ik op naar iets anders te kijken. Een Icom 705 is door zijn prijs voor mij geen optie.
Suggesties?

73, Fred

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: mcHF/RS-918 QRP Transceiver

#6 Bericht door PH7R »

Ligt natuurlijk een beetje aan je budget maar Xiegu 5105?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: mcHF/RS-918 QRP Transceiver

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Mogelijk een 2de hands Yaesu FT817-nd? Wordt regelmatig aangeboden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: mcHF/RS-918 QRP Transceiver

#8 Bericht door PA0BAK »

PH7R schreef: 20 nov 2021, 23:20 Ligt natuurlijk een beetje aan je budget maar Xiegu 5105?
Hier heb ik zijn broertje, de Xiegu G-90.
Een heerlijke transceiver voor het geld, ik doe er alles mee.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: mcHF/RS-918 QRP Transceiver

#9 Bericht door PA3BZT »

@PA0BAK,
kun je met de G-90 ook digitale modes als FT4/8 doen? Er is geen usb aansluiting dus vraag me af hoe het zou kunnen.
Is het updaten van de firmware lastig? Antenne tuner oké?

73, Fred

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: mcHF/RS-918 QRP Transceiver

#10 Bericht door PA0BAK »

PA3BZT schreef: 21 nov 2021, 14:56kun je met de G-90 ook digitale modes als FT4/8 doen?
Heel goed, en zonder problemen.
FLRIG heeft zelf een setting voor de G-90.
PA3BZT schreef: 21 nov 2021, 14:56Er is geen usb aansluiting dus vraag me af hoe het zou kunnen.
de G-90 heeft zowel in de bedienkop,als in de TRX zelf een 3,5mm stereo-plug aansluiting, die je ook moet gebruiken voor het updaten.
De aansluiting in de kop wordt gebruikt door b.v. FLRIG, om de bediening over te nemen.
Kanttekening:
De uitlezing van het vermogen en de SWR werkt niet naar behoren en de tuner is niet te activeren.
Zit je bij de set, dan is het geen probleem, de G-90 werkt goed, maar wil je ook via FLRIG doen, dan gaat het (nog) niet.
De tuner heeft een geheugen voor iedere 100kHz, dus die hoef je niet op afstand te bedienen, de PWR/SWR uitlezing wordt aan gewerkt voor zover ik weet.
Het probleem is, dat de commando's die zouden moeten werken blijkbaar aangepast zijn en dus niet kloppen met de opgave.
PA3BZT schreef: 21 nov 2021, 14:56Is het updaten van de firmware lastig?
Nee, wel letten op de instelling van je PC-Software, dat het vinkje staat bij blokken van 1kHz, verder gaat dat erg snel.
Wel moet je de kop en de TRX zelf apart programmeren, maar dat wijst zich zelf.
PA3BZT schreef: 21 nov 2021, 14:56Antenne tuner oké?
Die heeft zelfs een groot bereik,mijn Z-dipool met een lengte van 2x 10m, een breedte van 6m en in totaal 50m koper, wordt pobleemloos aangepast op alle HF banden van 10m tot 160m.
Het is mijn enige HF set en ik doe er alles mee.
De G-90 heeft een variabele bandbreedte, een CW normal (=USB) en CW reversed (=LSB) functie, waarmee je storing soms goed kunt uitfilteren.
Ook zit er een keyer in, dus paddle aansluiten kan ook.

Is er niemand in je buurt die er één heeft?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: mcHF/RS-918 QRP Transceiver

#11 Bericht door Hans PE1KWH »

@ PA3BZT

Dat je hem zelf niet meer kunt bouwen betekend niet dat het niets voor je is.
Er zijn ook af en toe originele, gebouwde en behoorlijk werkende te koop.
Echter ook die zullen wat kosten.

Verder is de mcHF een leuke radio voor hen die graag SDR met veel opties willen EN de moeite willen nemen regelmatig updates te installeren om "bij" te blijven.
Ik vrees dat dat voor mij ook niet geldt....

Als alternatief kun je eens kijken naar de Elecraft KX2 of KX3, min of meer dezelfde bouwvorm, helaas een flink stuk duurder maar wel heel erg goede radio's

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: mcHF/RS-918 QRP Transceiver

#12 Bericht door PH7R »

Hans PE1KWH schreef: 21 nov 2021, 18:15 Als alternatief kun je eens kijken naar de Elecraft KX2 of KX3, min of meer dezelfde bouwvorm, helaas een flink stuk duurder maar wel heel erg goede radio's
Maar KX2 en 3 in dezelfde prijsklasse als
PA3BZT schreef: 20 nov 2021, 22:59 Een Icom 705 is door zijn prijs voor mij geen optie.
En ook 2e hands helaas in dezelfde prijsklasse.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: mcHF/RS-918 QRP Transceiver

#13 Bericht door PA3BZT »

Er komt ook een nieuwe HF Transceiver van Xiegu, de X6100. Komt in december 2021 beschikbaar lees ik.
Vertoont behoorlijk wat overeenkomsten met Icom 705, kost wel de helft en met ATU.
Mooi groot scherm. Een serieuze kandidaat ter overweging?
https://xiegu.eu/product/xiegu-x6100-hf ... ansceiver/

73, Fred

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: mcHF/RS-918 QRP Transceiver

#14 Bericht door Thijzer »

Ik heb zelf de RS-918 gehad en was er zeer tevreden over, als ik kijk naar prijs-prestatie. De ontvanger en het spectrum display zijn subliem en het spectrum schoon (je moet wel bandpassfilters erin hebben, schijnt nogal eens niet zo te zijn). Veel verbindingen gemaakt met een travel-loop en slechts 5-10W.
Dat het een knock-off is van het Duitse project, dat is dan maar zo.

De Xiegu X6100 ziet er goed uit, mist wel 4m, 2m en 70cm maar voor de HF enthousiast is dat geen issue denk ik. En er zijn meer opties vanuit China, keus genoeg.

Toch heb ik gekozen voor de IC-705 en ik ben er bijzonder tevreden over. Ja, hij kost € 1,5k en dat is een heel stuk duurder dan de RS-918 maar qua gebruikersgemak, flexibiliteit, ondersteuning en kwaliteit was het voor mij de beste optie. Een keuze die iedereen voor zichzelf maakt en waarvoor er gelukkig een hoop opties zijn. Mijn advies: bekijk dit soort apparaten eens live bij een eigenaar voordat je je geld gaat uitgeven. Op internet staan veel mooie verhalen maar uiteindelijk moet jou het apparaat wel nog bevallen.

Ik vraag me af of en wanneer Yaesu zich op deze markt gaat begeven met iets beters dan de 20 jaar oude FT-817 (of z'n broertje met quasi dezelfde spec's FT-818). Ze hebben de techniek in huis, getuigen de recente grotere modellen, maar vraag me af of de markt groot genoeg is voor nog een speler.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: mcHF/RS-918 QRP Transceiver

#15 Bericht door PA0BAK »

Thijzer schreef: 22 nov 2021, 08:05Mijn advies: bekijk dit soort apparaten eens live bij een eigenaar voordat je je geld gaat uitgeven.
Op internet staan veel mooie verhalen maar uiteindelijk moet jou het apparaat wel nog bevallen.
Dit vind ik het beste advies dat bestaat :lol:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie