IC-7300, 5,3 MHz toevoegen aan bandstacking register ?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

IC-7300, 5,3 MHz toevoegen aan bandstacking register ?

#1 Bericht door PA0AA »

Ik heb een vraag, is er iemand, die een procedure heeft bedacht, om de 60 meter band toe te voegen aan het band stacking register van de 7300 ?
Zie het bijgevoegde plaatje, klik HIER
De 5,3 MHz band is wereldwijd gestandaardiseerd qua frequentie , dus dat kan het probleem niet zijn.
Ook is mijn set 'wideband' aangepast, dus dat is ook het probleem niet.
Uiteraard kan ik gewoon gebruik maken van de 60 meter band door middel van de toetsen GENE en F-INP, maar een vaste plaats
tussen de overige banden in het register zou mooi zijn. Er is in het register nog precies één positie over voor deze band ... :wink:
Of is dit een kwestie van een ( toekomstige ? ) firmware update ?
In dat geval zou ook meteen het probleem van 'Scope Out of Range' op deze band opgelost kunnen worden.

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: IC-7300, 5,3 MHz toevoegen aan bandstacking register ?

#2 Bericht door elsinga »

Ik ben nog geen manier tegengekomen. Nu is mijn antenne voor 60 niet heel geweldig, dus ook niet hard gezocht. ;) Ik heb de 60m kanalen (want dat zijn het eigenlijk) gewoon als memory kanalen er in gezet. Dat werkt ook vrij handig.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: IC-7300, 5,3 MHz toevoegen aan bandstacking register ?

#3 Bericht door PA0FRI »

Je kan per band toch 3 frequenties instellen. Als je op GENE drukt kies je een frequentie. Dat kan je nog 2 keer doen.
Bij mij is dat: 5.3 MHz, 70 MHz en 27 MHz.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: IC-7300, 5,3 MHz toevoegen aan bandstacking register ?

#4 Bericht door PA0AA »

PA0FRI schreef: 09 sep 2021, 09:47 Je kan per band toch 3 frequenties instellen. Als je op GENE drukt kies je een frequentie. Dat kan je nog 2 keer doen.
Bij mij is dat: 5.3 MHz, 70 MHz en 27 MHz.
Is duidelijk. Het werkt ook, dat is het probleem niet. Toch blijft het in mijn ogen een work-around.
Ik heb het uitgeprobeerd, maar de waterval krijg ik er niet mee aan de gang.
Zie het plaatje, klik HIER
Of doe ik misschien toch iets niet goed ? ... :?

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: IC-7300, 5,3 MHz toevoegen aan bandstacking register ?

#5 Bericht door PE4BAS »

Je kan het vinden in hoofdstuk 5 van de (engelse) handleiding. In "fixed" mode kan je 3 banden (band edges) programmeren in de SCOPE SET screen (even wat langer op EXPD/SET drukken). Misschien staat 60m bij jou al wel geprogrammeerd en is net bijvoorbeeld 80m de keuze. Ik geloof dat je dan even een paar keer op edge kan drukken voor een andere band.
Volgens mij als je wat langer op cent/fixed loopt de waterval altijd mee met de frequentie overigens, kan ook handig zijn. Zelf heb ik exact ons deel van de 60m ingesteld en overzie ik altijd wat er te doen is over de hele band.

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: IC-7300, 5,3 MHz toevoegen aan bandstacking register ?

#6 Bericht door PA0AA »

PE4BAS schreef: 09 sep 2021, 12:24 ......Volgens mij als je wat langer op cent/fixed drukt, loopt de waterval altijd mee met de frequentie overigens..........
Het werkt !
Zie ook het plaatje, klik HIER
Aan allen mijn dank voor jullie reacties. :wink:

73, Ruben, PA0AA.

Plaats reactie