QRM FT-897

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON4MDB
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2010, 19:45

QRM FT-897

#1 Bericht door ON4MDB »

Enkele maanden geleden een tweedehandse FT-897 aangekocht. Nu eindelijk wat tijd gevonden om eens te grondig te leren mee werken.
Wat mij vooral opvalt dat ik steeds S6 à S7 QRM heb op de HF-banden. Was ik niet gewoon op de locatie waar ik woon. Gezien deze QRM niet verdwijnt heb ik eens mijn FT-7 boven gehaald. Als ik bvb. op 20m luister dan heb ik 1 à 2 S-punten op mijn FT-7 en S-7 op de FT-897 . Iemand enig idee ? Ik werk met endfed antennes. Een dummyload rechtstreeks op de antenne ingang heeft geen S-meter uitslag.
73's ON4MDB
Marc

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: QRM FT-897

#2 Bericht door PD2R »

Pre-amp? Is het op alle banden hetzelfde of verschilt het niveau per band?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: QRM FT-897

#3 Bericht door PA0LMD »

ON4MDB schreef: 05 aug 2021, 22:20 Enkele maanden geleden een tweedehandse FT-897 aangekocht. Nu eindelijk wat tijd gevonden om eens te grondig te leren mee werken.
Wat mij vooral opvalt dat ik steeds S6 à S7 QRM heb op de HF-banden. Was ik niet gewoon op de locatie waar ik woon. Gezien deze QRM niet verdwijnt heb ik eens mijn FT-7 boven gehaald. Als ik bvb. op 20m luister dan heb ik 1 à 2 S-punten op mijn FT-7 en S-7 op de FT-897 . Iemand enig idee ? Ik werk met endfed antennes. Een dummyload rechtstreeks op de antenne ingang heeft geen S-meter uitslag.
73's ON4MDB
Marc
De 897 heeft op de HF banden geen pre-amp.
Wel kan er geknoeid zijn in het afregelmenu m.b.t. de IF gain.
Afregelen volgens fabrieksprocedure is dan de oplossing.
Meten is (z)weten

ON4MDB
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2010, 19:45

Re: QRM FT-897

#4 Bericht door ON4MDB »

het probleem zal zijn dat ik weinig ervaring heb met dergelijke moderne toestellen. Ik heb wat gezocht in de handleiding en heb de oplossing gevonden voor de hoge QRM waarden. Er is een front end attenuator die ik per band kan in- of uitschakelen. Als ik deze inschakel is de QRM verdwenen. Heb eens een zwak signaal gezocht en dan de ATT terug afgezet. QRM terug hoog maar zwak signaal nog hoorbaar. Wat is de meerwaarde van deze verzwakker ?

73's Marc

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: QRM FT-897

#5 Bericht door PA0LMD »

ON4MDB schreef: 06 aug 2021, 08:29 het probleem zal zijn dat ik weinig ervaring heb met dergelijke moderne toestellen. Ik heb wat gezocht in de handleiding en heb de oplossing gevonden voor de hoge QRM waarden. Er is een front end attenuator die ik per band kan in- of uitschakelen. Als ik deze inschakel is de QRM verdwenen. Heb eens een zwak signaal gezocht en dan de ATT terug afgezet. QRM terug hoog maar zwak signaal nog hoorbaar. Wat is de meerwaarde van deze verzwakker ?

73's Marc
De 897 is gevoelig voor oversturing, bij hele harde signalen is het dan handig om een verzwakker in te kunnen schakelen.
Een modern toestel is de 897 trouwens niet, ontwerp is > 20 jaar oud.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: QRM FT-897

#6 Bericht door PD2R »

Dergelijke transceivers hebben een gevoelige ontvanger maar zijn echter weinig selectief. Een attenuator zorgt er dan voor dat de receiver niet overstuurd wordt zoals Leo al aan gaf. Een simpele vergelijking om je een idee te geven:
Stel je moet mensen tellen die een voetbal stadion binnenkomen. Zolang er maar één enkele deur open staat en de mensen één voor één binnen komen, gaat alles prima en kun je gemakkelijk tellen. Wanneer er een dubbele deur open gaat en de mensen komen met 3 á 4 tegelijk naar binnen, dan wordt het stuk lastiger om te tellen. Zo is het ook een beetje met je ontvanger. Bied je de ontvanger te veel signaal aan, dan heeft hij moeite om daaruit het gewenste signaal de decoderen.

Een attenuator wordt doorgaans gebruikt op de lage banden (160 tot 40 meter) waar het ruisniveau normaal gezien vrij hoog is. Op 40 meter en lager heb ik de attenuator op mijn IC-7300 eigenlijk altijd aan staan. Daarboven kan een attenuator ook nuttig zijn maar is het meestal niet nodig. Wanneer je bijvoorbeeld een S5 aan ruis hebt dan is het raadzaam om de verzwakker te gebruiken. Afhankelijk van de verzwakker brengt hij het ruisniveau dan terug naar ongeveer een S0. Stations die boven de ruis uitkomen zul nog steeds kunnen horen. Sterker nog, vaak nog beter omdat a. de ontvanger minder hard hoeft te werken en b. je minder ruis hoort. Doorgaans klinkt na het inschakelen van de attenuator alles wat zachter maar dat is eenvoudig te compenseren met de AF gain.

Mijn vraag of je op alle banden hetzelfde QRM niveau ervaart blijft dus nog steeds staan. Als je namelijk op 15 en 10 meter ook een S6/7 aan QRM ervaart dan klopt er echt iets niet en doe je er goed aan het advies van Leo op te volgen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie