Transverter op de Yaesu FT-2000

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Transverter op de Yaesu FT-2000

#1 Bericht door PA9RD »

Hallo iedereen,

Ik heb een FT2K en daar zit een transverter aansluiting op de achterkant. Nu heb ik een transverter voor 4 mtr en die zou met 28Mhz naar 70Mhz moeten komen. De FT2K is hiervoor geschikt, want dit staat ook in het RTFM, alleen gaan ze er daar vanuit dat het een 144Mhz TRV betreft (70Mhz was toen nog niet vrijgegeven).
Ik heb de 2 RTFM papieren doorgelezen van de TRV en het boek van de FT2K. De menu instellingen zijn duidelijk genoeg denk ik, maar dat kreng wil niet in de TRV stand omschakelen lijkt het, of ik doe het ergens fout, dat ken (Haags). Als dit namelijk wel gebeurt, dat omschakelen dus, dan zou er geen HF meer uit de antenneplug mogen komen en je dus geen High SWR zou moeten zien op de display. De TRV connector is voorzien van een zgn Tulp stekker met coax naar de BNC van de TRV. Aan de TRV hangt een 4 mtr vertical als antenne. De PTT schakeling, dus TX op de TRV moet je maken door die connector op je set aan te sluiten op de juiste connector. Daar worden wat mogelijkheden voor aangegeven en bij 1 ervan heb ik succes. Bij mij is dat de TX Ground connector die ik in het menu van de set op ENA (enabled) kan zetten en dan maakt die idd contact naar Ground en dus zie ik de TRV overgaan op zenden.
Nog even vermelden dat ik geen ATT board (attenuator) in de TRV heb zitten omdat ik dus die TRV uitgang heb en die uitgang via die Tulp/cinch stekker -10dBm (0,1mW) geeft wat voldoende is voor de TRV en ook niet veel meer mag zijn. De output van in dit geval dan die -10dBm, ofwel 0,1 mW op 28Mhz zou dan via die TRV connector moeten lopen en geen 100 watt of minder via een van de antenne connectoren op de achterzijde voor antenne 1 en/of 2. Die zouden dan in "ByPass" moeten staan. Dat gebeurt dus blijkbaar niet.
Ook is het met deze set mogelijk om via het menu te kiezen voor een andere frequentie op je display. Standaard is dat Menu 34, bij een update van de set gaat dat omhoog naar 36 (de laatste software update heeft het menu een paar functies extra gegeven). Daar kun je kiezen tussen 30-49Mhz, dus in het geval van een 2 mtr TRV zou je kiezen voor (1)44 of (1)45 en bij een 70cm TRV voor (4)30. De honderdtallen worden niet weergegeven maar de rest zou dan overeenkomen met de juiste frequentie. Alleen is 70(MHz) geen keus hier dus wat ik daar zou moeten invoeren is mij niet duidelijk. Ik had hem maar op 30 staan, default is 44 btw...

Ik krijg het niet voor elkaar om de set in die TRV mode te zetten via het menu! Iemand hier ervaring met de FT2K en een evt TRV aansluiten op deze set?

Ik heb al wat linkjes gezien naar diverse sites maar dan zie ik het dikke RTFM boek van de set met pagina 107 waar staat beschreven hoe je een TRV aan moet sluiten en welke menu items je moet aanpassen, maar dat boek zat al bij de set toen ik hem kocht.

Een andere oplossing is om er alsnog een ATT, Attenuator board bij te kopen en dit in te bouwen in de TRV behuizing maar dat was niet direct mijn opzet vanwege de aanwezige TRV aansluiting op de set die voldoende power geeft om de transverter aan te sturen maar ook niet teveel om hem te laten roken en naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Als ik hem op de gewone antenne aansluiting zet gaat die wel gelijk kapoerewietska, volgens de bouwer/ontwerper (uit de Oekraïne) tenzij ik dat ATT board er in bouw......

komt u maar.....
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Transverter op de Yaesu FT-2000

#2 Bericht door PA0LMD »

Kijk eens op pagina 46, daar staat hoe je in MY BANDS de AU ( transverter) mode kunt selecteren.
Allemaal wel erg omslachtig moet ik zeggen vergeleken met bijv. ICOM.
Meten is (z)weten

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Transverter op de Yaesu FT-2000

#3 Bericht door PA9RD »

PA0LMD schreef: 22 jun 2021, 16:48 Kijk eens op pagina 46, daar staat hoe je in MY BANDS de AU ( transverter) mode kunt selecteren.
Allemaal wel erg omslachtig moet ik zeggen vergeleken met bijv. ICOM.
Hallo Leo,

Dank je wel, ik zal die pagina ook weer even doorlezen. Ik had hem al gevonden en gezien (snel gelezen) maar pagina 46 is eigenlijk hetzelfde als pagina 107 waar dit ook beschreven staat, alleen staat het op p46 uitgebreider beschreven en op p107 beknopt maar met alle menu-settings die je moet doen. Het punt is dat ik vlgs de RTFM niet krijg te zien wat ik zou moeten zien. In menu 144 (wat dus nu 146 is) heb ik die stand AU gevonden en door op ENT te drukken (vasthouden heeft geen zin) kan ik de "d" veranderen in een "E" maar ik zie zoals het boek zegt geen "ON" verschijnen. Ik kan alleen kiezen voor de "d" of de "E"!
Maar ik geloof dat ik het nu gevonden heb, je moet die knop van VFO-A indrukken om de TRV stand te krijgen......en dat heb ik even gemist. Dat stond n.l. niet op pagina 107, alleen twijfel ik over het op d of E zetten van 28Mhz omdat je van die band naar 70MHz/4 mtr gaat.....ik ga eens kijken of het werkt.....
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Transverter op de Yaesu FT-2000

#4 Bericht door pc1mb »

Het kan helpen om een pdf manual te downloaden. Daarin zijn alle firmware wijzigingen verwerkt, als je set geupdate is.

Het originele papieren boek gaat van een vroege versie uit en zal sommige details missen.

De verschillen zijn niet groot maar misschien juist voor dit soort speciale dingen... Ik moet het trouwens zelf ook eens doen, heb het transverter kitje voor 4m liggen...

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Transverter op de Yaesu FT-2000

#5 Bericht door PA9RD »

Iedereen bedankt voor de tips en trucs. Het probleem is inmiddels helemaal opgelost!

Ik heb recent een IC-7100 gekocht waar 4 meter standaard inzit voor de EU versie. Ik heb een vertical en combi-beam voor 4 en 6 meter.
De transverter gaat dus waarschijnlijk de verkoop in, voor de geïnteresseerden stuur een email of bericht via hier....

Ruud
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Plaats reactie