Onverwachte bij-effecten van een schakeling

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Onverwachte bij-effecten van een schakeling

#1 Bericht door pe1hzg »

In een poging wat tegenwicht te brengen tegen het gezeur de laatste tijd op dit forum, een poging om een technische onderwerp aan te slingereren (en plaatjes van gefrituurde onderdelen doen het altijd goed!). Welnu:

Eerder deze week was er een posting van WK6I die een knal en rook rapporteerde uit de tuner van zijn K3. Oorzaak bleek te zijn de condensator van een parallelkring die in de tuner, in de antenneleiding was opgenomen.

De K2 heeft een middenfrequentie van 8.215 MHz en, wellicht om lekkage van signalen op deze frequentie naar het middenfrequent te verminderen, was er een parallelkring op deze frequentie opgenomen in het circuit tussen tuner en antenne-aansluiting. Maar bij merkwaardige antenne-aanpassingen op 40m gebeurde er toch iets - de Q is niet hoog natuurlijk omdat beide aansluitingen laagohmig zijn, maar wel afhankelijk van de antenne en in discussie bleek onder sommige omstandigheden, de SWR te stijgen bovenin de 40m band.

Ik heb mijn K3 opengemaakt en kwam dit tegen:
KAT3-original-scaled.jpg
Kijk eens goed naar de blauw-gele ringkern:
KAT3-L10-scaled.jpg
Blijkbaar is het zo dat bij bepaalde antenne-impedanties er toch iets mis gaat (ringkern in verzadiging?) waardoor de boel heet wordt en er andere dingen misgaan.

De oplossing is simpel: de K3 heeft dit filter niet nodig, en nieuwe versies (KAT3A) hebben dit filter ook niet meer. Je kunt 't gewoon verwijderen en overbruggen en dat heb ik dan ook gedaan.

Maar voor mij was deze situatie een verrassing en wellicht het lezen waard.

73,

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Onverwachte bij-effecten van een schakeling

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Geert Jan,

"mooie" bijdrage. Je aanloop begrijp ik heel goed. :wink:

Dit gaat over een K3. Ik heb hier de 10W uitvoering met ATU.

Echter, je noemt ook een keer K2. Typo?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Onverwachte bij-effecten van een schakeling

#3 Bericht door PA3DJS »

Dat hoeft geen verrassing te zijn. Jij schrijft dat de LC kring tussen antenne en tuner zit, dan kan het flink mis gaan.

Als je antenne een stroommaximum oplevert op de plek van de LC kring, dan gaat daar veel meer stroom lopen in vergelijking tot de stroom bij hetzelfde vermogen, maar met SWR=1. Veel meer stroom betekent evenredig veel meer spanning over de C parallel aan de spoel. Plus natuurlijk de hogere ohmse verliezen in het draad om het kerntje.

Ik zou zo'n kring eerder verwachten tussen TRX en tuner, want dan is de SWR acceptabel en weet je wat voor stroom er maximaal kan gaan lopen.

Het lijkt geen verzadigingsprobleem, vanwege dat alleen het draad is/lijkt heet geworden.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Onverwachte bij-effecten van een schakeling

#4 Bericht door pe1hzg »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 16 jun 2021, 15:29 Dit gaat over een K3. Ik heb hier de 10W uitvoering met ATU.
Echter, je noemt ook een keer K2. Typo?
Typo. Mea culpa. K2 heeft een IF van 4.92 MHz en heeft deze trap niet ;-)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Onverwachte bij-effecten van een schakeling

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Bij gelegenheid zal ik mijn K3 eens open maken.

Sinds de IC-705 op de plank staat heb ik de K3 minder gebruikt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie