Vraagje hamlib - gpredict ..

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1396
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Vraagje hamlib - gpredict ..

#1 Bericht door PC1L »

Vraagje hamlib - gpredict ..

Is het mogelijk om twee dezelfde dus gelijke TRX ( bv ICOM v h zelfde type ) te gebruiken met hamlib - gpredict ? Via de USB poorten v d pc - laptop ? Hoe dit te configureren ?

Dank voor antwoord,

PC1L.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Vraagje hamlib - gpredict ..

#2 Bericht door PA8S »

Maak een udev rule bestand aan met voor iedere trx, gebaseerd op serienummer, een eigen symlink. Nu kan je elke trx benaderen via zijn eigen unieke symlink.

Zie hier voor een voorbeeld.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1396
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Vraagje hamlib - gpredict ..

#3 Bericht door PC1L »

Ben geen expert in deze hi .. hoe zou als ik dat nog vragen mag, de batchfile er dan uit kunnen zien ?

"C:\Program Files\hamlib-w32-3.3\bin\rigctld.exe" -m 1 -r COM1 -s 38400 -t 4532 -vvvvv

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Vraagje hamlib - gpredict ..

#4 Bericht door PE0SAT »

PC1L schreef: 19 mei 2021, 17:50 Ben geen expert in deze hi .. hoe zou als ik dat nog vragen mag, de batchfile er dan uit kunnen zien ?

"C:\Program Files\hamlib-w32-3.3\bin\rigctld.exe" -m 1 -r COM1 -s 38400 -t 4532 -vvvvv
A, we draaien het op Windows ... Dan zou het er zo uit kunnen zien:

Code: Selecteer alles

rigctld.exe" -m 1 -r COM1 -s 38400 -t 4532 -vvvvv
com poort 1 met een listening port 4532

Code: Selecteer alles

rigctld.exe" -m 1 -r COM2 -s 38400 -t 5532 -vvvvv
com poort 2 met een listening port 5532

Dan alleen nog een tweede definitie binnen gpredict maken die communiceert met port 5532 er vanuit gaande dat je de andere al hebt.
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1396
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Vraagje hamlib - gpredict ..

#5 Bericht door PC1L »

.. gelezen .. zien of ik r vanavond de tijd voor heb, want moet dan even een pc regelen waarbij device manager bereikbaar is hi .. ik had dit vanmiddag al probeerd maar kon op die pc niet in device managements ( compoort instellen ). Ik heb de Yaesu drivers er op een COM poort instaan momenteel. Dus even oppassen met de tweede COM poort etc.

Maar bedankt voor de 'ACK'in deze hi, 73 PC1L.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Vraagje hamlib - gpredict ..

#6 Bericht door PA8S »

Ah, ja Windows. Wist niet dat hamlib daar ook beschikbaar is. Kan je niet helpen met Windows, na de beginjaren van XP ben ik afgehaakt maar zie hierboven al de nodige tips.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1396
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Vraagje hamlib - gpredict ..

#7 Bericht door PC1L »

Vanmiddag eindelijk eens even de tijd gevonden en er was ook een laptopje beschikbaar met toegang tot device managements. Vanwege COM poorten, instellingen en drivers.

Het werkt zeer goed en een extra ( x + 1 ) poortnummer ( hamlib gpredict ) geprobeerd. ook dat gaat zonder problemen.

Bedankt iedereen voor de adviezen :-), 73

PC1L.

PS .. een vraagje had ik nog ( voor verifications ) , hoe stellen jullie in gpredict in dat de beide TRX ook tijdens zenden blijven 'doppleren' ( doppler correctie actief / toegepast ) ? Moet PTT read soms bij RX of TX only op aan gezet worden ?

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Vraagje hamlib - gpredict ..

#8 Bericht door PE0SAT »

PC1L schreef: 20 mei 2021, 15:02 PS .. een vraagje had ik nog ( voor verifications ) , hoe stellen jullie in gpredict in dat de beide TRX ook tijdens zenden blijven 'doppleren' ( doppler correctie actief / toegepast ) ? Moet PTT read soms bij RX of TX only op aan gezet worden ?
Ik heb geen ervaring met GPredict maar ik verwacht dat dit kan worden opgelost met de Radio Type optie onder Interfaces Radios.
Je kunt daar kiezen voor RX Only, TX Only Simple TRX enz.

Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1396
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Vraagje hamlib - gpredict ..

#9 Bericht door PC1L »

Eindelijk even tijd gehad en opnieuw weer en nogmaals een andere pc kunnen inzetten. Neen, niet mogelijk, in interfaces was toch alles correct ingesteld. Voor de rest functioneert alles al erg mooi, vanwege een ander laptopje met device management bereikbaar :-) .. heb al een idee waarom de tx doppler shift correcties nog niet helemaal naar behoren werken, In het volgende vrije halfuurtje nog enige instellingen bijwerken.

Straks even de configuraties saven en we hebben een super lux duplex trx erbij.

Plaats reactie