Externe antenne gps Kenwood

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Externe antenne gps Kenwood

#1 Bericht door PD1NW »

Hi allen,

Weet iemand welke externe gps antenne er gebruikt kan worden voor de Kenwood D710G?
Binnenshuis krijg ik geen fix.

Groet,
Rob
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Externe antenne gps Kenwood

#2 Bericht door PE2AAB »

Dat is meestal, een GPS ontvanger heeft wel een redelijk signaal nodig van meerdere satellieten om een positie te kunnen bepalen. Dat gaat hem binnenshuis vaak niet worden.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Externe antenne gps Kenwood

#3 Bericht door pa3dsc »

Ik heb inhuis een wspr zendertje met GPS. Stond in de vensterbank.
Echter nadat de ramen waren vervangen door moderne thermopane glas was het GPS signaal zeer slecht.
Nu staat het setje op zolder.
Het dak beschot bevat geen ijzer, maar het aantal ontvangen satellieten wisselt sterk.
Maar goed genoeg om mij op de kaart te zetten.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Externe antenne gps Kenwood

#4 Bericht door PA1 »

Ik heb een Yaesu FTM-100 met GPS zonder antenne aansluiting daarvoor, toch lockt hij terwijl hij in mijn hobbyhok staat in een stenen garage. Gebruikt hij de aangesloten 2/70 antenne?
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Externe antenne gps Kenwood

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA1 schreef: 27 apr 2021, 09:02 Ik heb een Yaesu FTM-100 met GPS zonder antenne aansluiting daarvoor, toch lockt hij terwijl hij in mijn hobbyhok staat in een stenen garage. Gebruikt hij de aangesloten 2/70 antenne?
Ik heb dezelfde ervaring met de FTM-100. Maar ook met de FT3D en Icom ID-4100E.
Het zal erg afhangen van de omgeving.

In de setjes zit een interne GPS antenne.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Re: Externe antenne gps Kenwood

#6 Bericht door PD1NW »

Dank allemaal voor de reacties.
Probleem zit inderdaad in de staal constructie van de woning. Bij de set zit een lange loze draad die je in de bedieningsunit kunt prikken.
Er moet dus volgens mij een mogelijkheid zijn om daar een gps antenne aan te monteren.
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Externe antenne gps Kenwood

#7 Bericht door PH2X »

Ha Rob,

Kijk, dat Rob binnen geen ontvangst heeft en hoe dat komt, weet hij al. Deze Kenwood TM-D710G heeft een interne gps. Maar die krijgt binnenshuis dus geen fix. Logisch met zoveel beton en dubbelglas om je heen.

Nu is de vraag: kan er een externe gps/gps-antenne aan de TMD710G kan worden gehangen, want er zit aan de linkerkant van de bedieningsunit een jack-ingang. Daar staat bij ‘gps’. Meegeleverd bij deze Kenwood is een snoertje dat in deze jack-ingang past. Dit snoertje is een loos snoertje; er hangt niets aan.
Waarvoor dient dit snoertje? Werkt het als antenne? Wat kan je eraan hangen?
Ik zou in ieder geval proberen wat het uitmaakt in ontvangst. Misschien maakt het uit.

Wat ik mij ook afvraag: kan je aan de jack-ingang een externe gps hangen? Ik heb b.v. een losse gps van Garmin met een mini-usb-aansluiting. Nu kan je adapters kopen zodat je zo’n usb-snoer op een jack(man) kan aansluiten. Deze past dan op de jack-ingang van de Kenwood. Maar zal dit werken? Die snoertjes kan je natuurlijk even bestellen en uitproberen, maar als het niet werkt, zit je weer met troep die je kan weggooien.

Eigenlijk is de vraag ook: waarvoor dient die jack-ingang aan de Kenwood? Is deze voor een gps of voor een gps-antenne. De handleiding geeft daar geen antwoord op.

Laten we kijken of we Rob kunnen helpen.

Spreek je Rob,
73 de PH2X
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Externe antenne gps Kenwood

#8 Bericht door PE2AAB »

Dan snapte ik de vraag verkeerd.

Antwoord is nee. Er kan geen externe antenne aan (of je moet gaan knutselen in de head unit).
Er kan wél een externe GPS ontvanger op worden aangesloten.
The GPS is inside the control head. The DIN port on the left side of the control head is for an external GPS. It will require serial GPS data, not an RF signal.
Daar moet je dus een Holux (of iets dergelijks) GPS muisje aanhangen en tevens voorzien van externe 5V voedingsspanning.

Zie ook pagina 47 van de manual; daar staat dat beschreven incl. het aansluitschema van de jackplug. MANUAL TM-D710G
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Externe antenne gps Kenwood

#9 Bericht door PH2X »

Rob, wat PE2AAB hierboven schrijft, is duidelijk. Het kan dus wel, maar met een speciale gps-ontvanger. Ik denk dat je beter even kan kijken wat je nieuwe huis (dit is inside information :D ) voor verschil uitmaakt. Misschien lukt het daar wel. Dank PE2AAB!

PH2X
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Re: Externe antenne gps Kenwood

#10 Bericht door PD1NW »

PH2X schreef: 28 apr 2021, 08:43 Rob, wat PE2AAB hierboven schrijft, is duidelijk. Het kan dus wel, maar met een speciale gps-ontvanger. Ik denk dat je beter even kan kijken wat je nieuwe huis (dit is inside information :D ) voor verschil uitmaakt. Misschien lukt het daar wel. Dank PE2AAB!

PH2X
Oké Jaap dank voor je hulp en uitleg.
Inderdaad even afwachten wat er op de nieuwe locatie mogelijk is aan ontvangst.

Groet,
Rob
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Externe antenne gps Kenwood

#11 Bericht door Thijzer »

Je kunt in China goedkoop GPS modules krijgen voor bijvoorbeeld Arduino. Maar die geven allemaal TTL output terwijl de Kenwood een NMEA signaal wil, met logische RS-232 levels. Dus daar moet je wel even zorgen voor de juiste levels.

Op de TM-D700 kon je op de basisset de GPS aansluiten, niet op de bedienkop. Dat vond ik wel gemakkelijk, zeker toen ik een auto had met een voorruit waardoor GPS signalen niet kwamen. Een GPS op het dashboard was compleet doof, verderop in de auto ging het wat beter.
Maar ik weet niet of dit model ook die optie heeft op de basisset zelf. Is misschien dan gemakkelijker aansluiten ook.

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: Externe antenne gps Kenwood

#12 Bericht door pd0rh »

PD1NW schreef: 27 apr 2021, 07:22 Hi allen,

Weet iemand welke externe gps antenne er gebruikt kan worden voor de Kenwood D710G?
Binnenshuis krijg ik geen fix.

Groet,
Rob
Ha die Rob,

Ikzelf ben in het verleden eigenaar van een TMD710e geweest maar heb nu ook een G versie, van de 710e tijd heb ik hier nog een gps module liggen die daar rechtstreeks op kan, het enige wat je dan even moet doen is de kabel tussen de gps jack poort en de GPS module zelf op de gewenste lengte maken.
Ik heb verschillende soorten muizen liggen hier die ik ook gebruikte voor de TH-d7g(e) v2.0 .

Laat maar even wat weten of je daarmee aan de gang wil, de gps modules werken hier feilloos op 3 x1,5v penlights in een houder die je ook bij de action en dergelijke winkels tegenkomt....
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Re: Externe antenne gps Kenwood

#13 Bericht door PD1NW »

pd0rh schreef: 01 mei 2021, 17:10
PD1NW schreef: 27 apr 2021, 07:22 Hi allen,

Weet iemand welke externe gps antenne er gebruikt kan worden voor de Kenwood D710G?
Binnenshuis krijg ik geen fix.

Groet,
Rob
Ha die Rob,

Ikzelf ben in het verleden eigenaar van een TMD710e geweest maar heb nu ook een G versie, van de 710e tijd heb ik hier nog een gps module liggen die daar rechtstreeks op kan, het enige wat je dan even moet doen is de kabel tussen de gps jack poort en de GPS module zelf op de gewenste lengte maken.
Ik heb verschillende soorten muizen liggen hier die ik ook gebruikte voor de TH-d7g(e) v2.0 .

Laat maar even wat weten of je daarmee aan de gang wil, de gps modules werken hier feilloos op 3 x1,5v penlights in een houder die je ook bij de action en dergelijke winkels tegenkomt....
Hoi Ruud,

Lijkt me wel wat om te proberen😄

Groet,
Rob
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

Plaats reactie