Bereik en vermogen

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Bereik en vermogen

#16 Bericht door PA3DJS »

Het tweestralenmodel is te begrijpen met je F-kennis (geen differentiaalrekening nodig). Dan wordt heel snel duidelijk dat je met laag vermogen wel die satelliet kunt werken, maar niet dat station 50 km bij je vandaan op aarde.

Uit het tweestralenmodel volgt dat verzwakking in een groot deel van het bereik tot iets voorbij de horizon met ongeveer r^4 gaat. In het vrij veld (bijvoorbeeld naar een satelliet gaat het met r^2 (even een frequentieband verondersteld met verwaarloosbaare absorptiedemping). Die r^4 zie je ook aardig terug in de oude 50% ITU propagatiecurves waar Goos over schreef.

Het is juist die r^4 relatie waardoor onder aardse omstandigheden binnen het gebied tot de radiohorizon het bereik niet zoveel toeneemt met meer vermogen. Verdubbeling van vermogen geeft je zo'n 19% toename in bereik. Als je onder normale propagatieomstandigheden, met spraakmodes, zonder dikke PA, en een rondstraler verder wil komen (VHF/UHF), is extra hoogte een prima middel.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Bereik en vermogen

#17 Bericht door PE1PQX »

PD1RM schreef: 16 apr 2021, 11:38
Klopt is formule trajectverlies en opgenomen in Veron cursusboek en daarmee examen stof. Hoewel ik nog geen examen ben tegengekomen waar deze formule is gevraagd.

Voor de rest goede uiteenzetting.
Wat in een cursusboek vermeld word is niet altijd examenstof!! Kan ook extra info zijn om e.e.a. te verduidelijken over propagatie (in dit geval).
Examenstof wordt bepaald door een examencommissie (of werkgroep) en niet door een cursusboek.

De theorie is simpel uit te leggen in geval van vrij zicht: hoe hoger de antenne, hoe verder het bereik. Je 'ziet' op een uitkijktoren ook meer dan op de begane grond.
(dit geld voor VHF en hoger, op HF is propagatie een vak apart)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Bereik en vermogen

#18 Bericht door PH7R »

PE1PQX schreef: 24 apr 2021, 15:35Examenstof wordt bepaald door een examencommissie (of werkgroep) en niet door een cursusboek.
In dat geval is de examencommissie wel erg summier :mrgreen:
Knipsel.PNG
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Bereik en vermogen

#19 Bericht door PE1PQX »

PD1RM schreef: 24 apr 2021, 15:49
PE1PQX schreef: 24 apr 2021, 15:35Examenstof wordt bepaald door een examencommissie (of werkgroep) en niet door een cursusboek.
In dat geval is de examencommissie wel erg summier :mrgreen:
Knipsel.PNG
In denk dat mijn opmerking wel duidelijk is... (hoop ik toch)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Bereik en vermogen

#20 Bericht door PH7R »

PE1PQX schreef: 24 apr 2021, 16:15In denk dat mijn opmerking wel duidelijk is... (hoop ik toch)
Ja hoor :D . Maar met luisteren naar NTA-net de laatste weken en antennes vraag ik mezelf wel af wanneer daar voor het laatst naar de theorie is gekeken :lol:
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Bereik en vermogen

#21 Bericht door PE1PQX »

Het is algemeen bekend dat theorie en praktijk enorm uit elkaar lopen:

Praktijk: alles werkt, maar niemand weet waarom
Theorie: Iedereen weet hoe het moet, maar niets werkt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Bereik en vermogen

#22 Bericht door Yannick PE2YSB »

PE1PQX schreef: 24 apr 2021, 16:29 Het is algemeen bekend dat theorie en praktijk enorm uit elkaar lopen:

Praktijk: alles werkt, maar niemand weet waarom
Theorie: Iedereen weet hoe het moet, maar niets werkt.
Ik combineer ze, niks werkt en ik heb geen idee waarom niet.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Bereik en vermogen

#23 Bericht door pc1mb »

:lol:

Plaats reactie