Main DIAL Encoder werking YAESU FT736R

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Main DIAL Encoder werking YAESU FT736R

#1 Bericht door on4aef »

Ik heb hier een YAESU FT736R waar de main dial blijkbaar niet meer werkt.
Geen verloop van frequentie op display als je aan MAIN encoder dial draait ...
Ik heb gemeten met de scoop op de output van de encoder zelf en zie duidelijk pulsen verschijnen,dus deze werkt wel degelijk !!!
Maar ik heb men bedenking of dit nog de originele YAESU part is aangezien de transceiver tweedehands is aangekocht.
Ik heb de encoder gedemonteerd en zie dat dit ééntje is van BOPAL RMS20-250-201-1F
Vraag die ik met stel is dit nog de originele Yeasu part ?
Ik merk ook dat er van Yaesu destijds een “service note” is verschenen omtrent de main dial encoder ?
Deze nota zegt dat je part Q9000358 wisselt met part Q900620 dat je de weerstanden R23 en R24 op het control board
moet vervangen door grotere waarden !
R23/24 origineel 33K moet dan 100K worden ...
Vraag is natuurlijk wat merk en type was Q9000620
Feit is de encoder die momenteel in dit toestel zit is een : BOPAL RMS20-250-201-1F
Misschien heeft de correcte encoder werking hier iets mee te maken ?
Verder is dit toestel volledig 100 % operationeel,trouwens dit toestel bevat ook een FM-channeling decoder en deze werkt wel correct.
Ik heb een vermoeden dat er technisch in verband met de control board chips rond dit encoder circuit niets verkeerd is ?
In bijlage het schema :
De main DIAL encoder hangt aan J10 (zie schema)
Aan J11 hangt de FM-channeling encoder welke correct werkt ..
Heeft iemand soms contacten met Yaesu service om dit eens na te vragen ?
Ik vind in de service manual enkel de partnummer Q9000358 terug verder niets van type en merk ?
In de hoop dat iemand mij enkel tips kunt geven hieromtrent.
Bijlagen
YAESU CONTROL PCB with CPU chip.pdf
(2.07 MiB) 92 keer gedownload
YAESU FT736 encoder modification PSN02 Rotary Encoder Mod.pdf
(91.16 KiB) 101 keer gedownload
YAESU FT736R ROTARY ENCODER RMS20-1827520.pdf
(108.04 KiB) 94 keer gedownload
YAESU encoder partnumber.pdf
(2.26 MiB) 91 keer gedownload

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Main DIAL Encoder werking YAESU FT736R

#2 Bericht door Goos »

Kijk eerst eens met de scoop in de X Y mode op de 0 en 90 graden,
Als je dan de afstemming een flinke zet geeft moet je een cirkel of (achter de comparator) een vierkant zien
Wordt dit een ellips dan moet er iets gedaan worden met de gain van de fototransistors of wat er ook achter de lichtsluisjes zit. Het kan ook zijn dat stof de oorzaak is of de uitlijning van de sluisjes.
Ik ken de opbouw hier niet exact maar dit is hoe ik dergelijke problemen altijd heb aangepakt.

gr
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Main DIAL Encoder werking YAESU FT736R

#3 Bericht door PA0LMD »

Die RMS-20 etc. is de Q9000620, dat is een modificatie want de oude Q9000358 is al lang niet meer leverbaar.
Ik vervang regelmatig de 358 door de 620, werkt prima.
Geef het serienummer van je 736 eens, mogelijk is die set al ooit bij mij geweest.
Als je op de uitgangen van de encoder keurige blokgolven meet met een amplitude van circa 5 Volt dan klopt dat.
Met een geschikte scoop kun je ook vaststellen of de signalen 90 graden verschoven zijn t.o.v. elkaar.
Aan de 620 is niets instelbaar, dus : niet goed = vervangen.
Doorgaans heb ik ze op voorraad.
Meten is (z)weten

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Main DIAL Encoder werking YAESU FT736R

#4 Bericht door on4aef »

Leo(PA0LMD),bedankt voor u info ...
De serial is 4G830160.
Feit is de momenteel aanwezige rotary encoder is de BOPAL RMS20-250-201-1F.
Vraag is nu of dit het originele type is ???
Mocht dit de vervanger Q9000620 zijn dan moeten de weerstanden R23 en R24 aangepast worden en dit is niet uitgevoerd zie ik op de control unit ?
Aldus een Yaesu FT736R "service note"
Vraag me af,welk het origineel type Q9000358 wel is of is dit het boven vernoemde type (BOPAL RMS20-250-201-1F) Leo ?
Want hier weet blijkbaar niemand het antwoord op ?
Nu weet ik echter niet of ik de modificatie van R23/R24 = 33K => 100K nog moet doorvoeren of niet.
Misschien hierdoor werkt de aanwezige decoder niet ??
73's Jean.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Main DIAL Encoder werking YAESU FT736R

#5 Bericht door PA0LMD »

Volgens mij had ik dat antwoord al gegeven :

De Copal ( geen bopal) RMS20-250-201-F is de originele Q9000620 , vervanger voor de Q9000358.
De Q9000358 ziet er heel anders uit en is niet meer verkrijgbaar, onbelangrijk dus.
De genoemde weerstanden heb ik nooit aangepast.
Voer de metingen uit zoals eerder aangegeven en je weet of de encoder defect is.
En....vooral goed lezen wat hierboven al genoemd is, voorkomt dubbele vragen.
En nee....deze set is nooit bij mij geweest.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Main DIAL Encoder werking YAESU FT736R

#6 Bericht door PE1MBS »

Het fenomeen "niet goed = vervangen" is vanuit commercieel standpunt goed te begrijpen. Kijk alleen maar naar de huidige wegwerp maatschappij....
Natuurlijk zijn niet alle defecte encoders te herstellen maar er is een doc over de ic735 encoder waar je wellicht iets wijzer van kunt worden.
Dankzij deze doc heb ik m'n 736 rotary kunnen herstellen. :shock:

Succes ermee, Jean!

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Main DIAL Encoder werking YAESU FT736R

#7 Bericht door on4aef »

Opmerkelijk is wel : als de COPAL RMS20-250-201-F de originele "vervang" encoder
Laat het duidelijk zijn Q9000358 is "the only one and original" ... !!!!
Q9000620 is de vervanger,voor anderen is dit de originele hi hi ...
Deze vervang versie is dus in dit toestel aanwezig,maar de pull down weerstanden van 33K naar 100K waren niet vervangen aldus de YAESU service note
die dit nochtans oorschrijft voor de vervang encoder (encoder output pulsen te klein voor comparators erachter ) !!

Ik heb de set aan de praat met dien verstanden,ik heb momenteel op de twee hambanden (2 en 70cm) geen output power ?
De RX en TX signalen (5V in RX en 0V in TX en vice versa) zijn niet aanwezig op de TX unit ?
Wat vermoedelijk de grond oorzaak is ??
Ik ben niet zeker van deze beschreven RX/TX functie of dit wel correct is (dit is gewoon mijn ervaring in verband met de werking bij andere transceivers)
Want over de functie en de signalen van RX/TX in het zend/ontvangst proces en de werking,daar vind ik geen info over in de service manual .
Deze signalen zijn op hun beurt afkomstig van de processor control unit respectievelijk pin 31 en 16 op de CPU.
Deze CPU signalen sturen de basis van Q16 (RX via CPU pin 31) en Q17 (TX via CPU pin 16).
So far so good .... hopelijk is enkel Q16 en Q17 defect ?
We spitten verder .... hopelijk met resultaat ...
73's Jean.

Plaats reactie