Russische R-354 druktoetsen reinigen?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Russische R-354 druktoetsen reinigen?

#1 Bericht door 0000 »

Beste,

Vandaag per post een Russische R-354 afgeleverd vanuit Roemenië.
https://www.cryptomuseum.com/spy/r354/index.htm

Wel vervelend, toen ik thuis kwam stond het pakket onbeheerd bij de voordeur, terwijl hier in deze drukke straat iedereen voorbij loopt.
Meteen een klacht ingedient bij POSTNL, het pakket was zelfs verzekerd verstuurd!

Het is een gedatteerde (werkende) zender en de druktoetsen zijn iets vergeeld.
Is er een truuk om deze weer zo wit mogenlijk te krijgen, zonder dat de zwarte cijfers vervagen? zie foto's
Het probleem is, deze zenders zijn schaars en spare-parts zijn niet te vinden. Zo kan ik ook niet aankloppen bij het loket van de ФСБ 'hebben jullie nog wat liggen?'

..graag tips
Bijlagen
IMG_0506.jpg
IMG_0504.jpg
IMG_0502.jpg
IMG_0501.jpg
IMG_0498.jpg
IMG_0494.jpg
IMG_0493.jpg
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Russische R-354 druktoetsen reinigen?

#2 Bericht door PE2AAB »

Ben ook eens aan het zoeken geweest en kreeg positieve tips over deze website: https://nl.phhsnews.com/how-to-clean-ol ... ystems4339
Deze methode is gebaseerd op Retr0bright;
Nu is Retr0Bright een vrij duur goedje en lastig verkrijgbaar in Nederland. Je kunt het ook zelf maken. Benodigd is 500 ml waterstofperoxide H2O2 in een sterkte van 10-15% (verkrijgbaar bij de kapperszaken), 2 eetlepels Xanthaangom (verkrijgbaar bij o.a. de Albert Heijn), een theelepeltje glycerine (verkrijgbaar bij de drogist zoals Kruidvat) en een mespuntje Oxi-Vanish (in het schap in de supermarkt bij het waspoeder, de roze pot). Voeg de waterstofperoxide en de xanthaangom bij elkaar en roer (of mix) die stevig door elkaar gedurende 5 seconden. Voeg daarna de glycerine toe en roer/mix het geheel wederom 5 seconden. Laat het mengsel 10 minuten rusten en mix/roer het dan weer stevig gedurende 5 seconden. Als je het goed gedaan hebt, dan heb je nu een gladde gel-achtige substantie die je heel lang goed kunt houden in een donkere, afsluitbare fles. Wil je dit mengsel gebruiken, dan voeg je vlak voor gebruik aan de gewenste hoeveelheid een mespuntje Oxi-Vanish toe en roer je dat er door heen; vanaf nu blijft het middel nog een dag werkzaam en smeer je het te bewerken oppervlak met deze gel in. Zet het in de zon (of onder de UV-lamp) en je krijgt een keurig resultaat.
Bron: https://www.zwiebelfam.nl/tips-onderhoud

Let wel; ik heb het zelf nog niet getest dus geen gebruikerservaring helaas.v In de Amiga scene wordt Retr0bright veel toegepast met prima resultaten.
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Russische R-354 druktoetsen reinigen?

#3 Bericht door 0000 »

PE2AAB schreef:..]
experimenteren met chemie, beetje zo en zonlicht is wel 'linke soep' maar iig al dank voor de evt tip!
btw, linke soep is wel een gerecht, iets met tomaten.

Ik heb niets als voorbeeld, om uit te proberen.
Mocht het mis gaan, dan ben ik verder van huis.

Indien het niet echt iets oplevert, dan laat ik het maar zo,
..ergens in voorheen spionnenland heeft dit ding, ook na de koude oorlog daarna, bij iemand thuis in het zonlicht gestaan, vandaar de geligheid, denk ik zo maar?

tenslotte, de set is werkend en kan ermee uitkomen, ook burst, doormidden gesneden 16mm film, invoer boven, cw key werkt ook,
traceerbaar op de R-394km
qrz.c/db/PA5E

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Russische R-354 druktoetsen reinigen?

#4 Bericht door 0000 »

zendamateur.com heeft een nieuw layout,
een gemis, je kan nergens je post, correctie taalfouten, iets misschien anders formuleren post niet meer wijzigen, helaas.
een aandachtspunt!

maar deze wou ik wel nog plakken onder m'n vorige post,
https://youtu.be/hFnsqnXTpIk
Laatst gewijzigd door 0000 op 09 mar 2021, 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.
qrz.c/db/PA5E

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Russische R-354 druktoetsen reinigen?

#5 Bericht door 0000 »

nu staat ie er wel, boven je post,
zie 'm, stond ervoor niet, moderator's snel opgepikt, moest ook wel na wijzigen layout,
dan gaan er soms 'dingetjes'mis,

nog een aandachtpunt, voorheen kon je alleen max 2x reageren op je eigen post, dit is nu al 4x
Hoeveel is de max tijdsduur, wanneer een post te wijzigen, nieuwe situatie?

zo ook wanneer uitgelogd, heeft dit invloed?
probeer julie algoritme te begrijpen, vandaar en 'source code' '?
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Russische R-354 druktoetsen reinigen?

#6 Bericht door PA2EFR »

Ik zou die toetsen zo laten.
Dit heeft ook zijn charme. :)

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Russische R-354 druktoetsen reinigen?

#7 Bericht door 19DT2120 »

Dat niet alleen.
Als de toetsen zo schoon zijn dan moet je de hele set laten glimmen anders is het geen gezicht 8)
Soms weet ik het ook niet meer.........

Plaats reactie