USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#1 Bericht door PC1L »

.. heb hier een USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu .. zoek nu de passende driver software hiervoor. Voor de kabel is flink betaald geworden, dus dan verwacht je dat de software ( naar ik meen van 2014 ) toch wel zo te krijgen zal zijn zonder nog meer kosten en/of moeilijke pakketten etc. ). Weet iemand misschien waar ( en vertrouwd ) ?+

Dank voor antwoord,

PC1L.

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#2 Bericht door Roy pd8rw »

Volgens mij koop je die Rt systems rohs software en de kabel tegelijk.
Rt systems verkoopt evt ook software en keys online.

Die kabel is waarschijnlijk een gewone ct62 cat voor yaesu ft8.. Serie.
Plug deze eens in en kijk bij apparatenbeheer eens de info van de betreffende compoort

Probeer de kabel eens met het gratis progamma chirp om je set te programeren.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#3 Bericht door PE1PQX »

73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#4 Bericht door PC1L »

royaal schreef:Volgens mij koop je die Rt systems rohs software en de kabel tegelijk.
Rt systems verkoopt evt ook software en keys online.

Die kabel is waarschijnlijk een gewone ct62 cat voor yaesu ft8.. Serie.
Plug deze eens in en kijk bij apparatenbeheer eens de info van de betreffende compoort
Ik heb indertijd de kabel in een keurig doosje maar zonder software ontvangen. Was nog een behoorlijke prijs trouwens. Apparatenbeheer geeft vreemd genoeg geen compoort info, wel als er ook de Yaesu Silicon Labs CP10x enhanced en Standard USB to UART 16550 software op staat en de USB poorten aangesloten zijn .....
Neen helaas .. DriverMax geeft in het result geen USB-62C driver
Laatst gewijzigd door PC1L op 15 feb 2021, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#5 Bericht door PC1L »

.. misschien nog iemand die een mogelijkheid weet om aan USB-62C drivers te komen ?


Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#7 Bericht door PA3JVA »

Ik heb hier de USB62B kabel met software voor de FT817 (werkt overigens ook op de FT857/897) en deze kabel wordt in apparaatbeheer onder poorten gewoon zichtbaar als USB62B radio cable (com6)
Windows 10 versie 20H2 en alle recente updates geinstalleerd (op een oude Lenovo T510 laptop)
Waarom dat bij jouw niet zo is?
Is het een originele kabel???
Ik heb hier ook een clone kabel en die is niet aan de gang te krijgen.

Maar alleen met de driver ben je er niet, dan zul je nog steeds een programma moeten installeren die met je set babbelt.

Joop

PA3JVA

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#8 Bericht door 19DT2120 »

Chirp ondersteunt ook de ft8x7 serie en de drivers kan je gewoon van de site downloaden https://www.rtsystemsinc.com/Support_ep_5.html
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#9 Bericht door PC1L »

.. deze kabel ( origineel en vrij prijzig ook ) heb ik eerder gebruikt op een andere PC en inderdaad, bij connectie werden de drivers vanzelf geinstalleerd ( de verbindingen worden geregeld door hamlib, diverse updates, dat werkt alles goed ). Werden van internet gehaald. Daarna werd de 857 aangesloten en het werkte probleemloos.

Nu, op een andere PC, dus niet. Je ziet onder beheer en COM / LPT ook niets staan wat de moeite waard is hi. Weet je zeker dat het onder poorten is dat deze info verschijnt : in apparaatbeheer onder poorten gewoon zichtbaar als USB62B radio cable (com6) ?

Ik heb nog een link geprobeerd ( CMO ), maar alleen foutmeldingen, helaas. Misschien moet ik eerst eens even een aantal drivers eruit gooien en USB poorten 'resetten'.

Naschrift : zojuist gezien dat er een kabel USB-62B onder : andere apparaten verschijnt in de lijst met de mededeling : geen software geinstalleerd :lol: viel me op dat het een 62B is .. of de software dan wel zal werken .. als ik er vind.

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#10 Bericht door PA3JVA »

Bij mij gewoon zichtbaar onder Poorten in apparaatbeheer.
Dat hij bij jouw onder andere apparaten verschijnt betekend naar mijn idee dat er wat mis gaat met de drivers.
Ik heb dit al even geleden geinstalleerd, weet wel dat er problemen waren met de programma's omdat ik ook de programmeer software voor de FT7800 heb geinstalleerd, dat zat elkaar in de weg maar uiteindelijk heb ik het werkend gekregen.
Drivers werkt in beide gevallen maar de programmeer software voor de FT857 wilde niet opstarten.

Beide overigens originele kabels en originele programmeer software (RT systems)
Ik heb dus de B kabel zoals eerder gemeld, gekocht voor mijn FT817ND, volgens mij 2e hands op Rosmalen en heb dus ook de software van RT systems voor de FT857, 897.
Werkt in beide gevallen probleemloos.

Hier al eens gekeken voor drivers? https://www.rtsystems.us/drivers/
En voor zo ver ik kan zien is de C kabel de nieuwere versie van de B kabel, zou beide moeten werken.

Joop
Bijlagen
poorten.JPG
poorten.JPG (13.92 KiB) 5033 keer bekeken

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#11 Bericht door PC1L »

Het gaat inderdaad duidelijk mis met de drivers, ik zal een andere methode moeten hanteren om het probleem uiteindelijk op te lossen. Bovendien is e.e.a. wat moeilijk te verwezenlijken bij de 857.
Bij installatie van de 'Yaesu' ( Silicon Drivers is het eigenlijk, gemaakt voor Yaesu ) gaat het meteen goed en alles wordt keurig weergegeven onder poorten.

Ik heb gehoord / vernomen eigenlijk, dat er gewaarschuwd werd om NOOIT het apparaat aan te sluiten ( ook de kabel alleen niet ? ) als de software nog installeerd moet worden, maar tijdens de eerste installatie vond deze juist plaats NA het aansluiten van deze speciale kabel ..... De PC haalde de benodigde software dan van het internet en dat was dat hi.

Nu, bij deze PC en weer windows 10 ( upgrade, daar zit hem het ook, wat vroeger makkelijk kon, maar nu niet meer ) kennelijk niet mogelijk op deze manier.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#12 Bericht door PC1L »

.. misschien dat het volgende iemand nog bekend zou kunnen voorkomen : inmiddels heb ik deze '21' driver software van RT Systems nogmaals geprobeerd en uit de mededelingen op scherm wordt dan duidelijk dat er met succes installeerd is ( wizzard ) ..

Maar onder apparaatbeheer bij : cable 62B valt dan te lezen dat het geen geldige software betreft ..

Moet men soms bepaalde zaken in windows eerst verwijderen ( windows drivers ) alvorens deze originele RT Systems drivers werken ?

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#13 Bericht door pa0ejh »

Is het niet deze Chip :>https://www.silabs.com/interface/usb-br ... ice.cp2102

Daar kun je de Virtuele Comport Driver downloaden...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#14 Bericht door PC1L »

Met dank voor de reactie maar ook die hadden we al geprobeerd ..

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#15 Bericht door PA2ER »

Als de kabel totaal niet wordt herkent, in windows, dus je ziet geen activiteit in apparaatbeheer als je hem aansluit en weer verwijderd. Dan zijn er twee mogelijkheden:
  • 1 de kabel is defect.
    2 De USB aansluiting van je pc doet het niet.
Probeer het eens in een andere USB poort, en niet via USB hub, of verlengkabel. Als dat ook niet werkt op een andere PC.
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

Plaats reactie