USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#16 Bericht door pa0ejh »

@PC1L : Maar onder apparaatbeheer bij : cable 62B valt dan te lezen dat het geen geldige software betreft ..

Verwijder de dit apparaat van je PC en dan opnieuw opstarten, kans is groot dat W10 al een eigen Driver vooropgezet heeft...

Daarna de kabel dus ook niet aansluiten...

Dan de vraag of je deze Driver, is een EXE al hebt geprobeerd: https://www.rtsystems.us/drivers/

Dan deze als eerst installeren, en op een gegeven moment zal er gevraagd worden om de Kabel aan te sluiten.

Als het dan nog niet werkt, Google eens naar USBVIEW, dit programma laat zijn welke Chip er in de kabel zit
en ook de PID en de VID van de fabrikant, dat helpt je vermoedelijk weer verder...

EN, ja het is een ellende met diverse USb kabels en Fake Chips, was ook een keer met FTDI, pure ellende.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#17 Bericht door PC1L »

PD2RTO schreef:Als de kabel totaal niet wordt herkent, in windows, dus je ziet geen activiteit in apparaatbeheer als je hem aansluit en weer verwijderd. Dan zijn er twee mogelijkheden:
  • 1 de kabel is defect.
    2 De USB aansluiting van je pc doet het niet.
Probeer het eens in een andere USB poort, en niet via USB hub, of verlengkabel. Als dat ook niet werkt op een andere PC.
Bij aansluiten en verwijderen van deze kabel is er activiteit in apparaatbeheer. Maar tevens de mededeling dat geen geldige software geinstalleerd is. De bekende onzin van windows dus. Ik denk dat in windows een lijst ( systeem sys32 oid ) existeert waar eerst iets moet worden verwijderd hi.
pa0ejh schreef:@PC1L : Maar onder apparaatbeheer bij : cable 62B valt dan te lezen dat het geen geldige software betreft ..

Verwijder de dit apparaat van je PC en dan opnieuw opstarten, kans is groot dat W10 al een eigen Driver vooropgezet heeft...
Juist ! En wel een verkeerde driver.
pa0ejh schreef:Daarna de kabel dus ook niet aansluiten...

Dan de vraag of je deze Driver, is een EXE al hebt geprobeerd: https://www.rtsystems.us/drivers/

Dan deze als eerst installeren, en op een gegeven moment zal er gevraagd worden om de Kabel aan te sluiten.

Als het dan nog niet werkt, Google eens naar USBVIEW, dit programma laat zijn welke Chip er in de kabel zit
en ook de PID en de VID van de fabrikant, dat helpt je vermoedelijk weer verder...

EN, ja het is een ellende met diverse USb kabels en Fake Chips, was ook een keer met FTDI, pure ellende.
Bij dit type drivers werd gewaarschuwd om de kabel pas NA de installatie aan te sluiten. Maar windows had dit anders moeten doen, waardoor in de registers makkelijker gewijzigd kan worden, als het niet ging als gewenst hi. Bovendien mag een besturingsysteem zo'n catastrofale fouten niet bevatten. En altijd raad weten met een driver.

Nogmaals, op een aantal andere PC's ( met een iets minder recente win10 ) werkt het probleemloos, zoals ik al schreef. Maar na een bepaalde update werkt dit alles niet meer. De software is overigens veilig, OK en ondertekend. En betaald hi.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#18 Bericht door PC1L »

pa0ejh schreef:Dan de vraag of je deze Driver, is een EXE al hebt geprobeerd: https://www.rtsystems.us/drivers/
.. hier nog even op terugkomende, dit is de 'originele' software die ook bij die bewuste kabel USB-62B/C geleverd wordt.

Deze software heb ik indertijd bij inbedrijfstelling van een 857 en die kabel gebruikt ! De PC was een kleine laptop zonder cd speler, dus dat werd download. Alle werkte meteen en zonder enig probleem :-)

Na de updates van windows ( egaal welke PC ) : noppes.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#19 Bericht door pa0ejh »

Tsja, Microsoft wordt soms ook overspoeld door rapportage van apparaten die niet goed werken, dat merk je niet, gebeurd op de achtergrond...

Dus niet vreemd dat er na een Update dingen niet meer werken door foute of brakke Drivers, want er wordt wat troep geproduceerd...zoals Fake Chips...

FTDI had jaren geleden ook Drivers naar Microsoft gestuurd, en die schakelde Fake Chips uit, hun goed recht maar door de ontstane heibel is dat
weer terug gedraaid want de argeloze koper weet niets over Fake Chips, die koopt ter goeder trouw...

Windows zet dan een eigen Driver voorop, en als het niet werkt is het aan de gebruiker om eea zelf op te lossen...

Je kunt dan beter eerst het apparaat uit Windows verwijderen, en opnieuw opstarten...

Daarom kijk ik zelf of er een Driver voor een niet Standaard kabel of apparaat is, en installeer die dan als eerste.
En daarna pas het nieuwe apparaat aan sluiten, en hopen dat het werkt, HI

Vaak wordt ook tijdens de installatie gevraagd om het betreffende apparaat aan te sluiten....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#20 Bericht door PC1L »

pa0ejh schreef:
Windows zet dan een eigen Driver voorop, en als het niet werkt is het aan de gebruiker om eea zelf op te lossen...

Je kunt dan beter eerst het apparaat uit Windows verwijderen, en opnieuw opstarten...
Inderdaad, dat ging dus steeds goed was steeds mogelijk, maar nu niet meer ..... kennelijk zijn de belangen van dien aard voor windows dat ze denken dat ze dit kunnen maken .. een v d PC's hier heeft zelfs na de laatste win10 update errors je kon niet meer in apparaatbeheer etc.

Als ik de betreffende map onder win sys 32 gevonden heb denk ik dat het deleted kan worden ( schone lei en weer verder ermee hi ). een hele tijd geleden was er ook een conflict en stond windows een bepaalde legale bonafide flash BIOS plots niet meer toe ! Wetteloos zoiets. Dit valt zeker niet onder accept bij installatie .. Ik kon het toen oplossen door in sys32 onder een bepaalde map files te deleten en dan het register op te schonen ..... Vraag mij serieus af wanneer er eens een rechtzaak wordt aangespannen tegen windows, echt waar, zoiets kan gewoon niet in 2021 ..

Mocht men besluiten dat het wel onder accept valt dan zou het aan te raden zijn om voor amateur bv unix ed toe te passen hi :-) zeker geen windows.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: USB-62C kabel ( RoHS RT Systems ) voor 857 Yaesu

#21 Bericht door PC1L »

Evaluatie

..toch nog even laten weten hier :-) .. ik zag dat niemand meer gereageerd had op e.e.a. .. probleem opgelost ! Heb, alweer enkele weken geleden, een reeele installatie mogen bewerkstelliggen .. Nadat er een file af kwam van microsoft ( deze maakt de PC vrij om bepaalde software ( daadwerkelijk ) te installeren, werkte alles perfect : de download duurde 5 seconden ( drivers RT Systems ) en de installatie v d driver(s) ca 1 seconde. Er vond nu een reeele installatie plaats waarbij code 28 dus niet langer van kracht was ..... Alles loopt nu mooi en zonder conflicten , twee tranceivers op een PC. Het geheel vormt een full duplex unit. Die zeer goed inelkaar zit, werkt. Gebruik er meerdere drivers voor, met de juiste poorten, IRQ, en hamlib poorten werkt alles conflictvrij. Ook andere prgr's kunnen tegelijkertijd op die PC lopen. Was niet zeer eenvoudig om het zo te configureren gezien de gevruikte typen trx ..

Een dag ervoor heeft een technicus van RT Systems ( ze waren erg behulpzaam :-) in dit probleem ) geprobeerd om de driver(s) software te installeren op de betreffende PC ( kon zien - remote - dat hij exact dezelfde handelingen verricht had als ik zelf daarvoor ) maar code 28 bleef komen in de meldingen van windows. Tot de dag erna, alles opgelost.

De opmerking betreffende unix wordt eigenlijk bedoeld linux. Maar dat dit een schrijf foutje was, zal wel duidelijk zijn geweest.

Natuurlijk laat neem ik de opmerking(en ) over windows terug, ze stonden mij uiteindelijk toch toe toe om deze drivers te installeren hi :-). Alles OK.

Die microsoft file, je moet wel eens zijn met het feit dat dit deze driver software geen microsoft product betreft. Na bevestiging wordt de file gestuurd en geinstalleerd.

Plaats reactie