Kenwood PS-52

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Kristof - ON3RMB
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:07
Roepletters: ON3RMB

Kenwood PS-52

#1 Bericht door Kristof - ON3RMB »

Gisteren een, zgan, Kenwood PS-52 voeding aangekregen (ter vervanging van een Zurich DPS-2012) alsook een PS-31. Dit maakt mijn TS-850s lijn mooi compleet.
Ziet er allemaal prachtig uit, maar ... ik vind wel dat de ventilator van de voeding redelijk veel "lawaai" maakt. Lawaai is misschien overdreven, maar het geluid is erg aanwezig, storend zelfs. Zijn er nog amateurs die deze voeding gebruiken en dit kunnen beamen, of zijn deze voedingen normaal erg stil?

Gebruikersavatar
PE1KL
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 nov 2005, 19:43
Locatie: Waspik

Re: Kenwood PS-52

#2 Bericht door PE1KL »

Hallo Kristof,

Ook ik heb deze voeding jaren gebruikt samen met een Kenwood TS-790E. Nu kan ik mij niet herinneren dat die ventilator herrie maakte. Ik vond hem muisstil.

'73

Kees

Kristof - ON3RMB
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:07
Roepletters: ON3RMB

Re: Kenwood PS-52

#3 Bericht door Kristof - ON3RMB »

Hmm... Ik heb net, bij wijze van test, een 45 seconden lang 100W van de TRX gevraagd (FM-mode), totdat de ventilator van de voeding opspringt. Het duurt echt verschillende minuten alvorens de ventilator stopt. Op zich is dat geen probleem, ware het niet dat het geluid echt storend is.
Ik heb er een kleine audio-opname van gemaakt, maar uiteraard geeft dat niet geheel een realistische weergave.

*audiofragment in bijlage
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Kenwood PS-52

#4 Bericht door PA1RAM »

Ik kan uit de opname niet opmaken hoe hard dit nu echt is (geen referentie). Maar het klinkt als een hoog toeren fan, ik zou persoonlijk eens kijken of je die niet voor een stiller exemplaar kunt vervangen. Ik heb hetzelfde gedaan met mijn geschakelde voeding, fan vervangen door een Sunon EF92251S3. Dat is een stuk stiller maar de fan draait wel langer dan het originele exemplaar.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Kenwood PS-52

#5 Bericht door Snof »

Geen idee hoeveel ruimte je hebt , anders een dikkere fan erin met een lager toerental.
Op het net is wel te vinden hoeveel lucht ze verplaatsen en hoeveel db ze produceren.

Kristof - ON3RMB
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:07
Roepletters: ON3RMB

Re: Kenwood PS-52

#6 Bericht door Kristof - ON3RMB »

Het vreemde is dat op Eham iedereen de voeding als zeer stil ervaart.

"Hardly any noice, you have to put your ear very close to the PS to hear/notice that the fan is active"

"You hardly can tell its on."

"Nice to run a power supply that allows you to hear the important things in the radio shack. My other well known power supplies sound like a washing machine doing a fast spin."

"As others have stated, you can hardly tell when the fan starts"

"This puppy purrs like a kitten. Very, very quiet. The fan if and when it comes on is super quiet."

"... and made an extra led in the front to see if the fan is working because the fan is very quiet."


Allemaal heel erg leuk, maar dit ervaar ik toch helemaal anders.
Ik kan eens kijken of er misschien wat veel stof aanwezig is? En/of contact opnemen met de verkoper, want ze is gekocht met 3 maanden garantie. Nu, als het "normaal" is ben ik niets met die garantie natuurlijk, want ze voedt wel degelijk de trx, maar het geluid stoort me te erg.

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Kenwood PS-52

#7 Bericht door Snof »

Tja hoe is de fan gelagerd en hoeveel uren hij hij al gedraaid, stiller zullen ze wel niet worden zal ik maar zeggen.
Anders wordt het een db meting doen.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Kenwood PS-52

#8 Bericht door Thijzer »

Kun je er geen maglev ventilator in zetten? Die zijn fluisterstil. Ik heb in mijn IC-7300 en IC-9700 de stock ventilator vervangen en ik hoor ze niet, ook niet als ze op volle toeren draaien (en ja, ze draaien écht). De voeding die ik gebruik is een PS-125/126 van Icom maar die hangt onder het bureau. Ik weet dat die ook regelmatig aan sloeg en dat je de ventilator dan best goed hoorde maar onder het bureau heb ik er geen last meer van. Maar ja, dan is het ook geen "lijn" meer.

Google maar eens op die ventilatoren, die kosten rond de 15-20 euri.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Kenwood PS-52

#9 Bericht door 19DT2120 »

Op https://tweakers.net/ventilatoren/vergelijken/ kan je op de parameters vergelijken welke het stilste is met de vergelijkbare lucht verplaatsing e.d . !
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Kenwood PS-52

#10 Bericht door PA1AIS »

Ik had dezelfde ervaring met een Icom voeding. Ik heb over het schakel torretje een weerstand gezet zodat de ventilator altijd heel langzaam loopt. Er is dus altijd een luchtstroompje. Daardoor hoopt er zicht geen warmte meer op en slaat hij zelden nog aan.

Ik heb dat ook gedaan bij een IC706 waar de ventilator ook af en toe aan slaat tijdens RX omdat warmte gevangen blijft en ophoopt. Na de modificatie met de extra weerstand en héél laag toeren (altijd), slaat de fan nooit meer aan tijdens RX en de frequentie is ook véél stabieler door de constante temp.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Kenwood PS-52

#11 Bericht door Snof »

Hij kan ook droog lopen...al zou ik er persoonlijk een nieuwe fan in zetten.
Do you have a Kenwood PS-50, matches the TS-440. If your internal fan is making noise or running slow then fast, remove the fan assembly. Take the fan blade off=held on with a slotted set screw. Using a diabetic needle setup, put a drop of light weight oil on the shaft at the bushing. Take care when replacing the fan blade, so you don't get it on to far=it will rub. Then on the other end=it is closed. Drill A SMALL hole in the center, and using the same needle set up, hold the fan with the SMALL hole up and put a couple drops of the light weight oil in the hole. Do not try to disassemble the fan motor. Your fan should now run faster and at a constant speed with less noise. This may work with other model power supply fans.
Al K9FW

Kristof - ON3RMB
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:07
Roepletters: ON3RMB

Re: Kenwood PS-52

#12 Bericht door Kristof - ON3RMB »

19DT2120 schreef:Op https://tweakers.net/ventilatoren/vergelijken/ kan je op de parameters vergelijken welke het stilste is met de vergelijkbare lucht verplaatsing e.d . !
Heel erg bedankt!
Weet iemand toevallig de specificaties van de ventilator in de PS-52? Ik vind dit niet onmiddellijk terug op het net.

Plaats reactie