Yaesu FT2000

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Yaesu FT2000

#1 Bericht door on4cgw »

Hallo ,

Daar er verschillende FT2000 2nd H aangeboden had ik graag enige reviews bekomen van FT2000 eigenaars.

mvg
Kurt

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Yaesu FT2000

#2 Bericht door PA5COR »

https://www.eham.net/reviews/view-product?id=5641

Ik heb net zelf mijn FT 2000-D gepensioneerd en die gaat in de verkoop.
7 Jaar mee gewerkt, 200 watt uitvoering, geen problemen maar in de woonkamer wel errug
groot.
Nu de FT 991A veel handzamer, ok menu's waar je met de FT 2000 (D) geen last van hebt alles
knop gestuurd van het voorfront.
Knoppen zijn ergonomisch ingedeeld, zender/ontvanger doen wat je vewacht alleen 3 KHz roofing
filter werkt zeer beperkt.
Na de PEP update werd het een middenmoot zend ontvanger, mooi groot, werkt prima.
Mijn keus voor wat veel kleiners is ook het ontbreken van 2/70 die nu wel op de FT 991A zit.
Zie link naar de eham.net reviews.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Yaesu FT2000

#3 Bericht door pc1mb »

Ik ben juist van de 991A overgestapt naar de 2000. Om reden van meer knoppen. Ergonomie los van de PC.
De FT2000 is best een beetje ondergewaardeerd tweedehands, vooral omdat ie in het lab hier en daar een dBtje teleurstelt denk ik. In de praktijk echter merk je daar zelden wat van en heb je een dijk van een set met dubbele ontvanger en 32 bit DSP, die signalen heel diep uit de ruis of QRM weet te vissen.

Er zijn wel een paar modificaties geweest zoals bij zoveel sets, die hem wat betrouwbaarder gemaakt hebben. Ff op serienummers en modificaties letten dus. Informatie is online wel te vinden.

Heb je geen contest ambities en dus geen tweede RX nodig, kijk dan eens naar de FT950. Ook een ondergewaardeerde set met vergelijkbare uitgebreide bediening, die technisch net wat beter scoort nog.

Tussen die twee heb ik getwijfeld toen ik de 991A wilde inruilen voor iets zonder menu's.

Nu alleen nog een panadapter regelen ;)

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: Yaesu FT2000

#4 Bericht door PA2ER »

Check vooral bij de aankoop of hij voorzien is van laatste firmware, of de antenne tuner goed werkt, en de VRF goed werkt. Er wil nog wel eens een tandwiel in de stappen motor, van de Antenne tuner stuk gaan, waardoor die niet goed meer werkt. De VRF filter is opgebouwd uit 16 relais, daar wil er nog wel eens een van haperen. Dan heb je aan deze set een makkelijk te bedienen apparaat in huis. De FT950 is hetzelfde van opbouw, maar er zijn minder knoppen voor bediening, zo moet je voor het vermogen het menu in. Dat is ook de rede dat ik van een FT950 ben overgestapt naar een FT2000.
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Yaesu FT2000

#5 Bericht door on4cgw »

Beste,

Scoort de FT950 beter dan een FT2000 ?
2de RX is niet nodig maar altijd leuk hi

mvg
Kurt

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Yaesu FT2000

#6 Bericht door pc1mb »

Ja. Wide en narrow spaced dynamic range, dus het gedrag op super zwakke signalen pal naast een zeer sterk signaal.

http://www.sherweng.com/table.html

Vrij extreme meting, maar het kán je een keer overkomen dat je het nodig hebt. Bv als je bij een velddag met z'n allen op dezelfde band werkt ofzo... Of op een heel erg storingsarme plek een contest doet. Anders kom je zulke extreme verschillen niet zomaar tegen.

Ik vond het dus geen reden de ft950 te kiezen.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Yaesu FT2000

#7 Bericht door PD2R »

Bovendien zijn het verschillen die met name in CW echt te merken zijn.

Ik denk dat de FT2000 een prima transceiver is voor de operator die niet gevoelig is voor de beste cijfertjes. Ik vind de ergonomie prima, de RX audio klinkt goed (TX audio weet ik eigenlijk niet) en persoonlijk vind ik een analoge S-meter ook erg fijn.
Om ik niet zoveel met de Yaesu werk en er toch best veel knopjes op zitten, moet ik wel eens zoeken naar de juiste. Komt voornamelijk omdat het mijn radio niet is. Bij PI4COM werkten we destijds voornamelijk met de FT1000. Later bij PI4DX waren dat vooral Icom transceivers. De overstap van Yaesu naar Icom duurde even en nu is het andersom hetzelfde. Een kwestie van wennen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Yaesu FT2000

#8 Bericht door pc1mb »

Oja, de analoge S meter. Heeft een 950 ook niet.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Yaesu FT2000

#9 Bericht door Thijzer »

De FT-2000 heeft hier een paar jaar op de plank gestaan maar hij is toch ingeruild op een jongere IC-7300. Simpel:

- Kleinere footprint
- Betere filtering
- Bediening intuïtiever en gemakkelijker

Dat is wat me zo even te binnen schiet. De filtering van de FT-2000 heeft veel opties maar het gaat allemaal blikkerig klinken. Het geluid wordt er al met al niet beter van. De bediening is - ondanks de shitload aan knoppen - niet eenvoudig en de tweede ontvanger ronduit vreemd in de bediening.

De tuner is ook niet heel vergevingsgezind en heeft een smal bereik. Maar als hij het doet, is hij wel lekker stil en tamelijk vlot door de stappenmotors (de Icom ratelt met relais).

Voor € 1000 zou ik nog eens even goed nadenken of je zoveel ijzer op je bureau wilt zetten. Ik mis 'm niet.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Yaesu FT2000

#10 Bericht door pc1mb »

Hoe smaken kunnen verschillen. Qua klank, qua bediening, qua... alles eigenlijk. Nuja, behalve dat compactheid inderdaad voordelen heeft. Als dat een eis is, is de FT2000 natuurlijk bijna de laatste die je koopt.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Yaesu FT2000

#11 Bericht door Steef »

Heb een vroeg model gehad.
Een radio die ik splinternieuw gekocht had.

Wat heb ik daar een spijt van gehad.
Heeft veel geld gekost iig.

Had in de zelfde tijd ook een FT1000MP INRAD gemodificeerd, een TS590 en later nog een K3.
Toen en nog steeds, de FT1000MP was makkelijk de beste radio.
Het analoge ontvangstgedeelte geeft een zo veel beter geluid.
Helemaal als je grote antennes gebruikt, 48 uur alleen een contest draait, of SO2R doet.

Ik vond de FT2000 een ongelofelijk lelijke (witte?) ruis hebben.
Zelfs met de antenne eraf, ATT aan en de RF GAIN dicht kon je de ruis goed horen.

Wat een drama radio was dat.
Doet nog steeds zeer aan mijn oren.
Door die radio zal ik ook nooit meer een NIEUWE YAESU kopen.

Misschien gebruikt als ik er goed aan kan komen.
Maar nooit never niet meer nieuw.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Yaesu FT2000

#12 Bericht door Willem-PA5WK »

pc1mb schreef:Hoe smaken kunnen verschillen. Qua klank, qua bediening, qua... alles eigenlijk. Nuja, behalve dat compactheid inderdaad voordelen heeft. Als dat een eis is, is de FT2000 natuurlijk bijna de laatste die je koopt.
precies weergegeven , heb de ft 2000 al vele jaren en vind de set zeer makkelijk te
bedienen ( en ben beslist niet heel begaaft met moeilijke menus e.d ) en ook naar de audio kan ik uren naar luisteren en de laatste tijd een beetje ft8 gaat ook zeer goed hoef maar één knopje in te drukken .
ik had een 7300 en heb die met 3 week weer weggedaan zo zie je maar hoe smaken verschillen
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Plaats reactie