ICOM IC-7300 vs YAESU FTdx10

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

ICOM IC-7300 vs YAESU FTdx10

#1 Bericht door pa3kc »


Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: ICOM IC-7300 vs YAESU FTdx10

#2 Bericht door Thijzer »

Muis, toetsenbord en extern display vind ik dan toch wel weer een plus van Yaesu. Nu nog een netwerkpoort erin.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ICOM IC-7300 vs YAESU FTdx10

#3 Bericht door PD2R »

Leuk die muis en het toetsenbord maar de mogelijkheden zijn jammer genoeg vrij beperkt. Daardoor lijkt het dan toch vooral een gimmick. Hetzelfde geld wat mij betreft voor de 3D bandscope.

Het is een mooie transceiver met een uitstekende ontvanger die het, voor zover ik nu kan beoordelen, toch wel beter doet dan de 7300. Vooral als het gaat om het grootsignaal gedrag scoort de Yaesu met zijn hybride techniek beter. Ik vind daarom echt jammer dat de rest van de radio niet net dat stukje beter doordacht is. Zo kan bijvoorbeeld het touchscreen niet optimaal benut worden, is de menu structuur onoverzichtelijk en laat hij punten liggen op het vlak van ergonomie.
Ik ga mijn 7300 er voorlopig nog niet op inruilen, vooral niet omdat er dan toch nog serieus geld bij moet :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: ICOM IC-7300 vs YAESU FTdx10

#4 Bericht door PA1AIS »

Ik vraag me sterk af of iemand die de 7300 en de dx10 vergelijkt wel bij zijn volle verstand is. Transceivers met een prijsverschil van €500 kan je helemaal niet vergelijken alsof ze van gelijk kalibers zouden zijn.
As je een TS50 vergelijkt met een Hilberling TRX zal je heus wel verschillen krijgen, maar daar is het prijsverschil ook naar en niemand zal dan zout op de slakken leggen.

Natuurlijk zit er absoluut gezien verschil tussen een 7300 en DX10, anders zou je je wel erg bedrogen voelen voor die €500 verschil. Dat de EDX10 beter getallen heeft mag dan ook wel voor die prijs!

Desondanks indrukwekkende getallen voor die dx10
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ICOM IC-7300 vs YAESU FTdx10

#5 Bericht door PD2R »

Volgens mij zijn ze prima met elkaar te vergelijken. Ze mikken namelijk globaal op dezelfde doelgroep. Daar komt bij dat de 7300 ten tijde van de lancering ook aanzienlijk duurder was. De verwachting is dat de prijs van de DX10 dus nog naar beneden zal gaan en daarmee dichter bij de 7300 komt te liggen. Daarnaast zijn het allebei SDR transceivers waarbij Yaesu de hybride route heeft gekozen en de 7300 volledig SDR is. Natuurlijk zit er verschil tussen de transceivers en dat komt niet alleen door de prijs. Ook het feit dat de Yaesu 5 jaar jonger is zorgt voor een aanzienlijk verschil. Desondanks zijn ze op diverse fronten aardig aan elkaar gewaagd en daarom is m.i. een vergelijking prima te rechtvaardigen. Gezien de bijna 7000 views in krap een week tijd, zijn er genoeg die op een dergelijke vergelijking zaten te wachten.
Daar komt bij dat ik het een prima video vind die heel netjes is gemaakt.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: ICOM IC-7300 vs YAESU FTdx10

#6 Bericht door Thijzer »

PD2R schreef:Leuk die muis en het toetsenbord maar de mogelijkheden zijn jammer genoeg vrij beperkt. Daardoor lijkt het dan toch vooral een gimmick. Hetzelfde geld wat mij betreft voor de 3D bandscope.
De 3D bandscope vind ik spuuglelijk en ik heb begrepen dat 'ie bij TX wordt gewist waar die van de 7300 doorloopt.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ICOM IC-7300 vs YAESU FTdx10

#7 Bericht door PD2R »

Klopt en het nut van die 3D scope ontgaat mij ook volledig. Je kunt wel kiezen voor een 2D scope met waterval maar de instellingen daarvan zijn beperkter dan van de 7300.
Ondanks het kleine scherm van de 7300 heb je toch echt een goed bruikbare scope. Mensen die verwend zijn met een scope van bijvoorbeeld een Flex of panadapter zullen het waarschijnlijk niets vinden en de gevoeligheid van de 7300 is ook niet hetzelfde. Toch ben ik er heel tevreden over.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: ICOM IC-7300 vs YAESU FTdx10

#8 Bericht door pe1br »

Ik denk dat de Yaesu vooral nog een beetje groeien moet.
Helaas zie je dat met veel transceivers die net uit de fabriek komen, ze worden beter met de jaren omdat er betere software voor ontwikkeld gaat worden.
Op zich wel grappig dat ze met de tijd beter en goedkoper worden.

Ik denk dat Yaesu een goede set heeft gedaan met de hybrid SDR omdat dit de mogelijkheid geeft voor extra filters zoals men gewend is van de oudere yaesu transceivers.
De roofing filters zijn hierin met het meest bekend en stammen al uit de tijd van de eerste FT1000 en mogelijk nog daar voor.
Dit geeft de mogelijkheid om de ontvanger over tijd nog beter te maken door extra opties aan te schaffen

Het grootste nadeel van de 7300 is inderdaad zoals in de video ook uitgelegd het groot signaal gedrag, bij een contest of velddag met meerdere transceivers en antennes dicht bij elkaar gaat de Icom snel in overload.
Dit gebeurd met de Yaesu niet zo snel en als het wel gebeurd is het met extra filtering beter op te lossen.
Voor thuis in de shack zal dit zeker geen belemmering zijn.

Ik ben wel benieuwd hoe deze video er na een aantal software updates uit zal zien.
Feit blijft wel dat die knopjes zo dicht tegen de VFO niet aan te passen zijn en die zien er in het filmpje heel irritant uit.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: ICOM IC-7300 vs YAESU FTdx10

#9 Bericht door Thijzer »

Ik gok wel dat Yaesu ook met een antwoord op de IC-705 komt, een waardige opvolger van de FT-818. Het ontwerp van de FT-817 stamt uit het jaar 2000 en is daarna niet echt gewijzigd op wat obsolete componenten na.

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: ICOM IC-7300 vs YAESU FTdx10

#10 Bericht door pe1br »

Ik begrijp al een tijd de fabrikanten niet meer.
Ik heb zelf al jaren een TS2000 in gebruik en vind dit een pracht radio, Hij is niet overal even goed maar hij werkt wel op alle banden in alle modes.
Ideaal voor veldagen vakanties en prima in de shack (zeker voor VHF en UHF en voor mijn doel voldoende op HF).

Kenwood heeft ik de zomer van 2018 een nieuwe transceiver aangekondigd en ik had echt verwacht dat dit een opvolger van de TS2000 zou worden met nieuwe amateurbanden en SDR techniek (al dan niet met touchscreen).
Ook was toen al duidelijk dat de productie van de TS2000 na 18 jaar zou stoppen (accessoires waren al niet meer te koop).
Ik herinner mij nog goed de grote advertentie in de diverse bladen:

Afbeelding

Groot nieuws en het bleek gewoon de volgende HF transceiver te zijn (TS890).
De TS2000 is van 2000 tot 2018 in productie geweest, welk bedrijf verkoopt er tegenwoordig nog een technisch product dat 18 jaar geleden ontwikkeld is ?
Je zou toch denken dat je daar op verder wilt ontwikkelen en die omzet wil behouden na het stopzetten van de productie in 2018 ?

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: ICOM IC-7300 vs YAESU FTdx10

#11 Bericht door Thijzer »

Er was een hele tijd een gerucht dat Kenwood zich terug zou trekken uit de amateurwereld maar ook weer berichten dat ze in 2021 weer met nieuwe equipment uit zouden komen. Het moederbedrijf JVC heeft nog niet zo lang geleden het ISS zelfs voorzien van een aangepaste TM-D710; dat zouden ze niet doen als het hele amateurwereldje niet meer boeide.

Kenwood heb ik altijd een prettig merk gevonden, ondanks dat ze niet echt vaak met nieuwe modellen kwamen. Yaesu poepte sneller nieuwe modellen uit dan Icom en Kenwood bij elkaar, maar dat hoeft niet per se goed te zijn. Vaak is het ook meer van het zelfde.

Mijn Kenwood TH-79e portofoon kocht ik in 1996 toen ik net mijn vergunning haalde (dit jaar jubileum!). Die portofoon was toen state of the art met dot-matrix display, dual RX en crossband functie. Je kon er autotelefoons (ATF-3) mee luisteren en de bediening was zeer eenvoudig doch uitgebreid.
En hij doet 't nog steeds!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: ICOM IC-7300 vs YAESU FTdx10

#12 Bericht door pc1mb »

Met name VHF+ is armoe troef in de markt, steeds minder keuze terwijl die banden door de opkomst van FT8 (en QRM op HF) misschien juist relevanter worden...

Plaats reactie