Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#1 Bericht door ZL2GVA »

Hallo,
Ik krijg binnenkort een oude FT-200 transceiver ter beschikking, en will daar een moderne CW-keyer ( ATTiny/ PIC) op aansluiten. Omdat de FT-200 een hoge spanning op de key aansluitingen heeft heb ik een adapter nodig.
Er zijn enkele ontwerpen, waarvan de ‘Keyall’ het eenvoudigst lijkt te zijn om zelf te maken.
Ik kan de FET’s vrij gemakkelijk bestellen, maar de optocoupler is wat lastiger. Mijn vraag is welke andere optocouplers ik zou kunnen gebruiken. Zoals het schema laat zien zijn dit foto-diode couplers. Mijn electronische kennis schiet tekort om te weten of dit noodzakelijk is?
Wellicht dat er iemand advies kan geven?
Alvast hartelijk dank,
Gerard, ZL2GVA
Bijlagen
Keyall.jpg
KeyallHV.jpg

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#2 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Pleeg hier ook regelmatig cw met oud buizen spul waar onder ook een ft250
Jammer dat er geen cw filter inzit leuke trx
En om keyers enzo te beschermen tegen hoge spanning schakel ik een relais die vervolgens de set schakelt
Waarschijnlijk zal jou schakeling ook wel werken maar ik heb het zo opgelost

73 gl Geert Jan
eenvoud is de kunst van het ware

ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#3 Bericht door ZL2GVA »

De vraag is eigenlijk of elke optocoupler geschikt is om de Fet's aan te sturen, of dat het er perse een moet zijn met een foto-diode uitgang?
Een relais kan natuurlijk, maar dit is wat stiller!

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#4 Bericht door PA3BAS »

Je kan solid State relais gebruiken. Dan moet je wel weer kijken of ze wel tegen die hoge spanning kunnen.
.... But will it blend?

ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#5 Bericht door ZL2GVA »

Het is in feite een soort solid state relais opgebouwd uit losse onderdelen.
Jackson Habor Press levert trouwens ook een kit waar de opto-coupler opgebouwd is uit aan aantal losse led's. Een set (4 of 5 dacht ik) die de keyer aanstuurt, en dan in lijn ermee (optisch), een andere set die dan werken als foto-diodes. Nadeel daarvan is de wat hogere stroom om de led's aan te sturen.
Maar nog steeds mijn vraag of elke soort opto-coupler geschikt is? Lokaal kan ik nl die met foto-diode uitgang niet kopen, andere types wel.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#6 Bericht door PA3BAS »

een solid state relais kost bij Aliexpress niet veel. Waarom die moeite. Of het moet de lol zijn het zelf te maken...

Die relais kunnen trouwens meer dan genoeg vermogen en voltage schakelen, dus dat zit wel goed (240V 2A voor een euro of 4 bijvoorbeeld)
.... But will it blend?

ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#7 Bericht door ZL2GVA »

Hoi Bas,
ik zal kijken voor een solid state relais. AliExpress is tegenwoordig niet erg betrouwbaar in het afleveren van dingen in NZ. Zo ben ik al meer dan een half jaar bezig om een gps module hier te krijgen (zijn nu aan de 3de poging bezig....). Daar geen haast mee, maar ik zou my Ft-200 wel graag wat sneller kunnen gebruiken met een keyer dan dat.

ik zit net te denken; op mijn werk krijgen we nogal eens oude kapotte heat-pumps. Ik zal eens kijken of er daar geen SS relais op een van de control boards zit. Dan heb ik het iig heel wat vlugger!

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#8 Bericht door nanko »

Solidstate relais zijn meestal voor wisselspanning, gebruik je
ze voor DC dan denk ik dat er stroom blijft lopen na 1 keer inschakelen.
Er zit een triac in en die dingen gaan net als een thyristor pas uit geleiding
als de stroom nul is.
Ik kan je niet echt helpen met de schakeling want daar is natuurlijk wat op
te bedenken met de onderdelen die je wel lokaal kunt kopen.

pe1hzg
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#9 Bericht door pe1hzg »

Ik heb de FT200 opgezocht en het is een hybride: half transistoren, half glasFETs.

Het schema wat je op het internet kunt vinden is niet zo best en het is lastig om te zien hoe de signalen precies lopen, maar voordat je een hoop moeite doet, meet er eens aan:
- De open spanning bij key-up
- De stroom die gaat lopen bij key-down.

Het lijkt erop dat je alleen een audio oscillator schakelt (TR503) en da's laagspanning. Daarom denk ik dat het mee gaat vallen.

Zelfs als je een adapter nodig hebt - waarom zou deze geisoleerd moeten zijn? Een transistor die voldoende spanning zou schakelen zou al voldoende zijn. Ik denk dat dat een betere oplossing is, bedenk dat je die optocoupler weer moet voeden (zie de subtiele +3V in het schema..)

Als je gaat proberen: zie de subtiele opmerking over CW op 40 en 20m. Als er geen output uitkomt op deze banden in CW, zie dan de vorige zin.

GJ

ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#10 Bericht door ZL2GVA »

Bedankt voor de tips, ik las ergens dat er wel een hoge spanning zou zijn over de key contacten.
De MFJ Grandmaster Memory Keyer gebruikt een transistor output voor de buizen zenders. Dus dat is idd ook een mogelijkheid. Het was alleen dat ik de KeyAll zag, met maar een paar onderdelen, dus dacht makkelijk te maken.

En ja, ik heb ook gelezen in de manual dat je op Reverse moet werken op 40 en 20m CW. Nice trick for young players!

Ik haal ws de tranceiver vanavond op, en zal dan zeker eerst even meten, zodat we het zeker weten!

PD1TB
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:02
Roepletters: PB1TB
Locatie: Groningen

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#11 Bericht door PD1TB »

pe1hzg schreef:Ik heb de FT200 opgezocht en het is een hybride: half transistoren, half glasFETs.

Het schema wat je op het internet kunt vinden is niet zo best en het is lastig om te zien hoe de signalen precies lopen, maar voordat je een hoop moeite doet, meet er eens aan:
- De open spanning bij key-up
- De stroom die gaat lopen bij key-down.

Het lijkt erop dat je alleen een audio oscillator schakelt (TR503) en da's laagspanning. Daarom denk ik dat het mee gaat vallen.

Zelfs als je een adapter nodig hebt - waarom zou deze geisoleerd moeten zijn? Een transistor die voldoende spanning zou schakelen zou al voldoende zijn. Ik denk dat dat een betere oplossing is, bedenk dat je die optocoupler weer moet voeden (zie de subtiele +3V in het schema..)

Als je gaat proberen: zie de subtiele opmerking over CW op 40 en 20m. Als er geen output uitkomt op deze banden in CW, zie dan de vorige zin.

GJ
Inderdaad wat hier al staat, als je weet (laat weten) wat er geschakeld moet worden qua spanning/stroom dan is het makkelijker alternatieven voor te stellen.

Maar om op je vraag terug te komen, ik ken dat type optocht coupler niet, dus kan je niet direct helpen.

maar misschien een link naar de site waar je het schema vandaan haalt?

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#12 Bericht door PA3BAS »

nanko schreef:Solidstate relais zijn meestal voor wisselspanning, gebruik je
ze voor DC dan denk ik dat er stroom blijft lopen na 1 keer inschakelen.
Er zit een triac in en die dingen gaan net als een thyristor pas uit geleiding
als de stroom nul is.
Ik kan je niet echt helpen met de schakeling want daar is natuurlijk wat op
te bedenken met de onderdelen die je wel lokaal kunt kopen.
Ze worden op Ali aangeboden op een pcb volgens mij om te gebruiken met een Arduino. Na wat zoekwerk weet ik nu dat je SSR’s hebt voor AC en voor DC...
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#13 Bericht door pa3dq »

Mocht er het interessant zijn zou ik de spanning kunnen meten bij een ft250 de geëvolueerde versie
Meen dat het iets van 80v was maar moet ik de set even installeren van daar de vraag
Zitten trouwens genoeg relais in dat 1 meer of minder niet meer opvalt
Leuk draadje valt onder het kopje om een voudige dingen ingewikkeld te maken om vervolgens te concluderen dat het gecompliceerd is
Hoor wel
73 gl
eenvoud is de kunst van het ware

ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#14 Bericht door ZL2GVA »

Ik heb gisteravond de set opgehaald, ziet er erg schoon uit, dus dat valt mee. Niet al te veel gebruikt lijkt me.
Nog geen tijd gehad om aan te sluiten en iets te meten.

Veel solid state relais zijn op de uitgang alleen voor AC, dus die werken niet. Er zijn er blijkbaar ook voor DC maar wat lastiger te vinden.

De Kayall kit komt van: http://wb9kzy.com/ham.htm
Zoals ik al zei is er daar ook een gemaakt met led's die als optocouper optisch gelinkt zijn: http://wb9kzy.com/keyalld.htm

Een andere kitset leverancier is: http://www.hamgadgets.com/ Ik zie dat die inderdaad een SS Relais gebruiken.

De eerste trok meer mijn aandacht vanwege het lage aantal onderdelen, en de universele toepassing (met de juiste fet's tot 800V). Maar als bepaalde onderdelen lastig te krijgen zijn is dat dan weer moeilijk te doen!

Bedank iedereen voor het meedenken en de feedback.
Gerard, ZL2GVA

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#15 Bericht door PA3CQN »

nanko schreef:Solidstate relais zijn meestal voor wisselspanning, gebruik je
ze voor DC dan denk ik dat er stroom blijft lopen na 1 keer inschakelen.
Er zit een triac in en die dingen gaan net als een thyristor pas uit geleiding
als de stroom nul is.
Solid state relais met nul-doorgang hebben juist vaak wel FET's. Sterker: het basisschema lijkt heel erg op het hier getoonde schema.
Het schema is ook geschikt voor wisselspanning, de stroom loopt door 1 FET en door de body diode van de andere, afhankelijk van welke
kant de positieve spanning heeft.
Bijlagen
mosfet AC.jpg
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie