Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#16 Bericht door ZL2GVA »

Ik heb wat research gedaan over de verschillende optocouplers, en ben tot de conclusie gekomen dat het voordeel van een foto-diode ipv een foto-transistor is dat je voor de eerste geen extra voedings spanning nodig hebt.
De foto-diode maakt namelijk genoeg stroom om de fet's open te sturen, iets wat de transitor niet doet.
En dat maakt de schakeling dan ook zo simpel aan de uitgang. Aan de ingang is er natuurlijk wel een voeding nodig, maar dat kan met 3V (2xAA batterij). Op die manier kan je deze schakeling netjes in een klein doosje steken wat dan alleen op de keyer en set aangesloten moet worden.

Ik heb ondertussen wat oude pcb's bekeken, en genoeg foto-transitor couplers gevonden, die worden veel toegepast want zijn goedkoper dan de diode variant en meestal is er een voeding aanwezig aan de secundaire kant.

Ok, uiteinderlijk terug naar af en maar proberen om een diode coupler te vinden.
Gisteren de set aangesloten, alles lijkt ok, vooral het kacheltje achterin werkt goed! Bij temperaturen hier gisteren van 29C is dat wat overbodig. Denk dat ik maar een ventilatortje monteer (ik zag dat dat soms gedaan wordt).

Allen bedankt voor de discussie en het mee denken.
Cheers!

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#17 Bericht door nanko »

In mijn ETM zit een reedrelais, dat is ook nog een optie.
Zelfs een DIL uitvoering zal snel genoeg zijn.
Tenzij je aan highspeed meteorscatter gaat doen...

ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#18 Bericht door ZL2GVA »

Een update; ivm de eenvoud had de KeyAll schakeling mijn voorkeur alhoewel ik de onderdelen niet direct kon krijgen hier.
Ondertussen deze besteld, ontvangen en de schakeling gemaakt.
Werkt perfect, en met alleen batterij aan de keyer kant die aan/uit geschakeld word door the keyer/sleutel is het simpel en eenvoudig gebleven.

Gerard, ZL2GVA
Bijlagen
KeyAll-ZL2GVA.jpg

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#19 Bericht door pe1hzg »

Heb je nog ooit de open spanning en de kortsluitstroom van de keyer ingang gemeten?

Blah blah op het internet staat...

Maar als je in het schema kijkt schakel je een laagspanning en is de schakeling niet nodig?

ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#20 Bericht door ZL2GVA »

Ik zal vanavond (duurt hier nog even voor we zover zijn...) eens meten. Ik dacht er gisteren aan, maar had toen alles alweer afgeschakeld.
Ik moet nog een kastje maken om het in te stoppen, dus project nog niet geheel klaar.
En ik dacht om dan ook maar meteen een CW-Zerobeat indicator met een LM567 in hetzelfde kastje te doen. En dan wellicht ook een hi-per-mite audio filter, zodat het een mooi geheel is.
Zal meting resultaten morgen laten weten.

ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Re: Buizen transceiver CW keyer adapter optocoupler

#21 Bericht door ZL2GVA »

Zojuist gemeten: -95 Volt en 2 mA. Dus geen probleem voor mijn Junker sleutel, maar voor mijn ATTiny of PIC keyer ws toch wat veel...
Als ik het schema zo volg zit de keying lijn aan een rooster van V4.

Plaats reactie