Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 923
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#16 Bericht door pe1hzg »

PA0ETE schreef:Die low-pass-filters dat is vooral voor de Amerikaanse markt van belang. Ze zijn daar soms wat vervelend daarin.
Ik heb toch wat moeite hiermee. Ook in Nederland gelden regels voor het spectrum. En of deze dingen daaraan voldoen moet, behalve regel voor amateurzenders, ook een kei-harde morele eis zijn voor gebruik door "ons". Dan maakt kleur en vorm van het frontje niet uit, het spectrum moet goed zijn en daarmee basta.

We klagen steen en been over Plasma schermen. LED lampen. Zonnepaneel converters. De klachten zijn terecht, maar laten we dan ook aan onze kant netjes zijn en bijvoorbeeld een Baofeng die spectraal niet klopt, of een apparaat met een kei-harde schakelklik, op dezelfde manier afwijzen.

En dan mag het apparaat nog zo goedkoop zijn en "er nog zo leuk uitzien". Als het ding niet voldoet hoort dat niet. Of je moet zelf filters hebben en deze ook consequent toepassen.

Maar het geeft geen pas om met twee maten te meten en spectrale eisen als iets "alleen voor FCC" wegwuiven. Uitzendingen vanuit de amateurgemeenschap moeten gewoon in orde zijn. Je weet wat voor ellende je veroorzaken kan (daar heb je immers examen voor gedaan?), en pas dat dan ook gewoon toe.

En het overbruggen van een LPF op een amateurzender is net zo erg als het overbruggen van een netfilter in een schakelende voeding. Van dat laatst komt regelmatig iets op dit forum. Waarom dan niet over dat kotgesloten lowpassfilter in die leuke, veel-te-goedkope zender uit China?

Als de spullen wel aan de eisen voldoen is het leuk spul. Maar je zal ontdekken dat een gedeelte van het prijsverschil tussen KenYaeCom en dit soort spullen voortkomt uit de kosten van een schoon signaal.

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#17 Bericht door PA0ETE »

Er is hier sprake van een misverstand. Ik denk ook dat ik het niet duidelijk genoeg uitlegde...

Het apparaat voldeed met het low-pass-filter volgens mij wel aan de eis. Het ging FCC om het principe dat elke band zijn eigen low-pass-filter dient te hebben...

Als je vindt dat FCC gelijk heeft met deze eis dan is dat akkoord, maar ik vind dat zelf overdreven en ook onnodig.

Tegelijk is het natuurlijk krom dat FCC het niet opgemerkt had dat het ding niet minder dan 100 kHz breed is op -20 dB bij het seinen. Dat is dus iets waar ik dus niet mee in de lucht kom. En ik controleer dat dus ook bij de apparatuur die ik bezit!

Ik heb het apparaat overigens niet gemodificeerd, voor wat betreft de banden. Sterker nog, ik heb hier de Amerikaanse versie, niet de Chinese met drie banden. Die van mij zendt alleen op 40 en op 20 meter, en met de sleutelklik verholpen is het een erg leuk en zeer uitgebreid apparaatje dat met een paar penlightbatterijen werkt, en op het formaat van een kleine wereldradio.

Alle beschuldigingen, kennelijk aan mijn adres, komen dus ook nogal uit de lucht vallen. ik heb nog nooit geklaagd over LED-verlichting, zonnepanelen, plasma-TV's. Ik heb me wel eens zorgelijk uitgesproken over de alsmaar toenemende hoogte van het ruisniveau in het algemeen.

Ik heb verder in het verleden erg veel zelf gebouwd, met name in de periode dat de RCD dat soort dingen nog vaak kwam inspecteren. Al die apparaten zijn goedgekeurd, in de meeste gevallen zelfs in één keer.

Waarom zou ik dan geen goedkope apparatuur mogen uitproberen om te kijken of het wat is? Soms kom ik echte juweeltjes tegen.

pe1hzg
Berichten: 923
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#18 Bericht door pe1hzg »

PA0ETE schreef: Het apparaat voldeed met het low-pass-filter volgens mij wel aan de eis. Het ging FCC om het principe dat elke band zijn eigen low-pass-filter dient te hebben...
Ik zou het bij de ARRL na moeten vragen maar weet vrij zeker dat dat niet zo is: commericiele apparaten hebben dat ook niet.

FCC part 97.307d schrijft:
(d) For transmitters installed after January 1, 2003, the mean power of any spurious emission from a
station transmitter or external RF power amplifier transmitting on a frequency below 30 MHz must be at
least 43 dB below the mean power of the fundamental emission. For transmitters installed on or before
January 1, 2003, the mean power of any spurious emission from a station transmitter or external RF
power amplifier transmitting on a frequency below 30 MHz must not exceed 50 mW and must be at least
40 dB below the mean power of the fundamental emission. For a transmitter of mean power less than 5 W
installed on or before January 1, 2003, the attenuation must be at least 30 dB. A transmitter built
before April 15, 1977, or first marketed before January 1, 1978, is exempt from this requirement.
De regels zijn dus minder streng als de onze.

Hoe dan ook, laten we proberen "onze" uitzendingen schoon te houden. Het maakt het argument tegen een storend apparaat groter.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#19 Bericht door PA0ETE »

Ik heb het "verhaal" van TenTec. Toen zij met het apparaatje kwamen toen leek het mij leuk om een artikel erover te maken, en bij het interview daarover is me toen dit verteld. Ik ben het later ook nog ergens tegengekomen, maar het kan natuurlijk zijn dat die persoon het ook van TenTec heeft gehoord.

Ik heb het apparaat overigens zelf gekocht, dus niet als presentje gekregen om er een gunstig artikel over te schrijven. Dat zou ik ook niet doen.

Dat van die grote bandbreedte daar had ik niet op gerekend. Daar kwam ik pas later achter toen ik meerdere QSO's met het ding wilde maken. Het artikel was toen echter al gepubliceerd, en daar hadden ze dus mazzel mee :-) Maar het ging toen niet zo goed met ze, dus ik ben achteraf zoals het gelopen is ook wel blij dat ze door mijn verhaal niet nog een extra dreun hebben gekregen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#20 Bericht door PA0ETE »

external-content.duckduckgo.com.jpeg
external-content.duckduckgo.com.jpeg (6.72 KiB) 36875 keer bekeken
Klein fotootje maar het ging over dit apparaatje:

N.b. bij het 10-meterbaken dat ik in 1987 zelf ontworpen en gebouwd heb (op die frequentie natuurlijk geen topprestatie :-) ), is de harmonischenonderdrukking van alle harmonischen > -128 dB. D.w.z. bij de keuring erkende de man van de RCD dat het verder weg was dan -120 dB (daar moest ie wel het handboek van de analyzer en extra meetapparatuur voor meebrengen).

Het was de tweede keer dat hij langskwam. De eerste keer was de harmischenonderdrukking 2 dB te weinig. Dus ik dacht "ik zal je krijgen". Op het QRL stond op mijn bureau een apparaat van HP dat 128 dB diep kon kijken dus ik een 7 pool lowpass-filter gemaakt en 7 pool higpassfilter. Allemaal gecompartimenteerd, en met een afsnijfrequentie tussen de draaggolf en de tweede harmonische in. Het low-pass gaat naar de antenne en het high-pass naar een dummyload van 1W tot 3000 MHz. Dubbel afgeschermde coax eraan :-)

Het baken staat overigens nog steeds ingeschakeld op 28,302 MHz met 300 mW zendvermogen.

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#21 Bericht door PE9PE »

PA1AIS schreef:Nog zo'n leuke TRX:

https://www.aliexpress.com/item/4001039 ... 316062%231
H96969f20482240d8a2314db2b689f93cc.png
Dit is een hele leuke transceiver.
Ze hebben daarvoor een Remote VFO/Display GSOC ontwikkeld maar met nog wat ruwe kanten.
Wel de moeite waard om in je achterhoofd te houden.
https://www.youtube.com/watch?v=VuQsNt8WhUI&t
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#22 Bericht door PA1AIS »

Heren, kunnen we het wel ontopic houden, ander moet ik de MOD vragen om offtopic discussies over LPF's in relatie tot FCC en ETSI te verwijderen uit dit draadje.
Of begin hierover een nieuw draadje.

Tegen de tijd dat er keihard bewijs uit eigen bron hierover getoond kan worden, behandelen we dat hier als nog.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#23 Bericht door PA0ETE »

PA1AIS schreef:Heren, kunnen we het wel ontopic houden, ander moet ik de MOD vragen om offtopic discussies over LPF's in relatie tot FCC en ETSI te verwijderen uit dit draadje.
Of begin hierover een nieuw draadje.

Tegen de tijd dat er keihard bewijs uit eigen bron hierover getoond kan worden, behandelen we dat hier als nog.
Je mag dat vragen, maar dan plaats je me wel in een moeilijke dubbelrol. Ik ben namelijk zelf beheerder/moderator van deze site (tot je dienst :-) )

Ik vind om te beginnen niet dat ik altijd gelijk heb, dus kritiek aan mijn adres is zeker niet verboden. Maar zoals ik er tegenaan kijk: deze topic gaat over leuke transceivers uit een bepaald land. Met één van die apparaten, ontworpen en gemaakt in dat land, was een paar jaar geleden een kwestietje met een low-pass-filter. Daar worden vijf posts aan besteed. Dat is denk ik toch best ok?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#24 Bericht door PA1AIS »

Tja..
Je bent toch met me eens dat een leuk hebbedingetjes draadje over leuke SDR's een beetje uit evenwicht gebracht wordt over discussies mbt FCC en plasma TV's.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#25 Bericht door PA0ETE »

Ja, maar dat geldt voor een discussie over afsplitsen natuurlijk voor sommige mensen ook.

Voor mij was het zijstraatje al afgesloten en als PE1HZG er ook zo over denkt blijft het denk ik ook bij die vijf posts. Ik wil best beloven dat als de discussie over die low-pass-filters doorgaat en er nog meerdere posts bij komen, dat ik de posts over dat onderwerp dan alsnog in een aparte discussie onderbreng.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#26 Bericht door PA0BAK »

Hier dan mijn shack, zonder de knutsel ruimte :roll:
Bijlagen
1closeup.png
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PD1TB
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:02
Roepletters: PB1TB
Locatie: Groningen

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#27 Bericht door PD1TB »

PE9PE schreef:
PA1AIS schreef:Nog zo'n leuke TRX:

https://www.aliexpress.com/item/4001039 ... 316062%231
H96969f20482240d8a2314db2b689f93cc.png
Dit is een hele leuke transceiver.
Ze hebben daarvoor een Remote VFO/Display GSOC ontwikkeld maar met nog wat ruwe kanten.
Wel de moeite waard om in je achterhoofd te houden.
https://www.youtube.com/watch?v=VuQsNt8WhUI&t
Dit is een 90S? Ben even naar die van mij gelopen, is toch echt een 90. Zal eens zoeken wat het verschil is

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#28 Bericht door PA0BAK »

PD1TB schreef:Dit is een 90S? Ben even naar die van mij gelopen, is toch echt een 90. Zal eens zoeken wat het verschil is
Die is gemaakt voor de Chinese markt, andere frequenties om te kunnen zenden en zo.
Dat is tenminste de info die de mailing groep hierover geeft.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#29 Bericht door PE1RXU »

Niet uit China maar wel uit het oosten, de mininion SDR QRP van qrpver.com
https://qrpver.com/transceivers/all-ban ... n-sdr.html

Wat reviews zijn te vinden op youtube, bijv radioprepper.
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

PD1TB
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:02
Roepletters: PB1TB
Locatie: Groningen

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#30 Bericht door PD1TB »

pa0bak schreef:
PD1TB schreef:Dit is een 90S? Ben even naar die van mij gelopen, is toch echt een 90. Zal eens zoeken wat het verschil is
Die is gemaakt voor de Chinese markt, andere frequenties om te kunnen zenden en zo.
Dat is tenminste de info die de mailing groep hierover geeft.
danke!

Plaats reactie