Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#1 Bericht door PA1AIS »

Je ziet steeds vaker leuke TRXen voorbij komen voor relatieve lage prijzen, mooi DSP schermen met waterval etc. Ik kan dan altijd nauwelijks de nijging onderdrukken om er 1 voor proef te bestellen :wink:
Gelukkig moet ik ook met beide voeten op de grond staan.
Ik zou zeggen vul dit topic aan, zolang het maar over TRXen, RXen en andere verwante apparatuur gaat.

Groot display en met losse PA:

https://www.aliexpress.com/item/4000870 ... 5613%23486
Ha020a97df8b74026976e8b4f18b771375.jpg
Laatst gewijzigd door PA1AIS op 17 nov 2020, 12:19, 2 keer totaal gewijzigd.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#2 Bericht door PA1AIS »

Zelfs de MCHF kloon wordt steeds goedkoper:

https://www.aliexpress.com/item/3298404 ... 5613%23486
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#3 Bericht door PA1AIS »

If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#4 Bericht door PA0ETE »

Ik heb sinds een jaar de goedkoopste van Xiegu, de G1X G-CORE.

5W output, ontvangst van de hele HF (0,5 - 30 MHz) in CW, SSB en AM. Zenden alleen in SSB en CW op vier banden: 80m, 40m, 20m en 15m. Ik had mazzel aan de deur, en dus kostte het hele ding me inclusief verzendkosten 204 euro.

Ik ben echt gek op het apparaatje, dat ik voorzien heb van een kleine accu en een antennetuner.

Ik heb ook een FT-817, maar die mik ik niet zo snel tussen de boodschappen in mijn rugzak. De Xiegu wel. Doet een stuk minder pijn als er wat mee gebeurt. En zo ben ik af en toe zeer ad hoc portabel QRV als ik eigenlijk voor iets heel anders onderweg ben :-) Als antenne een stuk draad of als het wat meer gepland is een vishengel om als vertical te gebruiken.

Een (willekeurig) filmpje van dit erg leuke apparaatje (embedden staat voor het filmpje kennelijk uit, dus ik doe het met een foto en een link naar het filmpje: https://youtu.be/9RH3GUlyqo4
Bijlagen
g1m.jpg

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#5 Bericht door PA0ETE »

Ik doe het ding tekort door een aantal dingen nog niet te noemen. Er is bij het ontwerp echt aan zendamateurs gedacht. Grote aardaansluiting achterop is daar bijv. een voorbeeld van. En aan de CW liefhebbers is ook gedacht met meerdere leuke functies (ingebouwde keyer is tegenwoordig standaard, maar full break-in (QSK) dus niet.) En er zit een panorama-ontvanger in die ook uit kan voor meer ruimte voor andere dingen in het display. Het ding is heel klein en weegt echt zoals in het filmpje ook gezegd wordt helemaal niks. Ik vind de bediening met de knoppen zeer ergonomisch, en de erg eenvoudige handleiding vind ik misschien iets te beknopt, maar verder ongewoon goed voor dit soort apparaten, en al zeker als je aan de prijs denkt.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#6 Bericht door PA0BAK »

PA1AIS schreef:Nog zo'n leuke TRX:
De Xiegu G90 is en heerlijke transceiver.
Met een simpele dipool op 6 meter boven de grond kom ik af en toe buiten Europa, niet slecht, omdat ik hem altijd afstel op 10 watt.
Sinds de laatste firmware update (1.75) zit er ook FM op!
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#7 Bericht door pa0ejh »

Waarom de MCHF steeds goedkoper wordt??
China-MCHF.png
Dit zul je niet leuk vinden, toch??

LPF weg gelaten....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#8 Bericht door PA1AIS »

pa0ejh schreef:Waarom de MCHF steeds goedkoper wordt??
China-MCHF.png
Dit zul je niet leuk vinden, toch??

LPF weg gelaten....
Of dat dan bij alle aangeboden versies is?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PH0KOB
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 nov 2016, 23:12
Roepletters: PH0KOB

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#9 Bericht door PH0KOB »

PA1AIS schreef:
pa0ejh schreef:Waarom de MCHF steeds goedkoper wordt??
De bijlage China-MCHF.png is niet meer beschikbaar
Dit zul je niet leuk vinden, toch??

LPF weg gelaten....
Of dat dan bij alle aangeboden versies is?

Nee, bij mijn Recent RS918 zit alles er Keurig in en is gebaseerd op versie 06 gekocht rond sept 2018
RECENT-RS-918SSB-HF-SDR-HAM-Transceiver-0.jpg
RECENT-RS-918SSB-HF-SDR-HAM-Transceiver-0.jpg (20.07 KiB) 3994 keer bekeken
M.v.Gr Maarten
Licht is sneller dan geluid,
daarom zien veel mensen er intelligent uit ,
tot je hen hoort spreken...

PH0KOB
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 nov 2016, 23:12
Roepletters: PH0KOB

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#10 Bericht door PH0KOB »

Voor loper van de G90

De X1M Pro Platinum van Xiegu

SSB / CW output max 5 watt 5 banden 80, 40, 20, 15, 10 mtr
Keurig afgebakend met een blokerings piepje bij Tx poging ,
maar ook geheel vrij te schakelen voor alle banden,
maar dan zelf een passend lo-pass filter er achter zetten.
ontvangst Rx van 100 khz - 30 Mhz Geen waterfall in display
xiegu_x1mpro.jpg
xiegu_x1mpro.jpg (31.77 KiB) 3991 keer bekeken
M.v.Gr Maarten

P.s Ik zoek nog recente / laatste firmware en bij behorende installer( Data kabel aanwezig)
Licht is sneller dan geluid,
daarom zien veel mensen er intelligent uit ,
tot je hen hoort spreken...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#11 Bericht door PA0ETE »

Die low-pass-filters dat is vooral voor de Amerikaanse markt van belang. Ze zijn daar soms wat vervelend daarin. Ik heb een TenTec-apparaatje dat is geproduceerd door Youkits. De versie van Youkits heeft 40m, 30m en 20m, maar de versie van TenTec (toegelaten voor de US-markt) heeft alleen 40 en 20 meter. De reden is dat op 30 meter het low-passfilter voor 20 meter gebruikte, en de FCC keurde dat niet goed. Volgens mij was de onderdrukking niet heel slecht of zo. Ik zou zelf hetzelfde apparaat om een andere reden afkeuren: het ding heeft een enorme sleutelklik. Zodanig dat dat ook met de 4W die eruit komt echt een probleem is. Ik heb het aan enkele anderen met hetzelfde apparaatje gevraagd en daar was het hetzelfde (zij hadden het zelf nog niet gemerkt). Het was wel heel eenvoudig te verhelpen overigens.

Youkits is er al wat langer, zeker onder zijn oorspronkelijke Chinese naam. De kwaliteit van dat merk vind ik wat wisslend, en om die reden ben ik ook wel nieuwsgierig naar apparaten als de G90 van de Chinese concurrentie.

De Xiegu die ik heb presteert qua ontvangst (ik heb er nog niet aan gemeten) op enkele punten wel iets minder dan de 817, maar de verschillen zijn niet eens zo groot. Hij presteert echter zonder meer beter dan veel apparaatjes voor alleen CW die in of net boven dezelfde prijsklasse zitten. En dan heeft het ding ook SSB aan boord nog.

Als ik iets moet noemen om toch wat te zeuren te hebben is het dat ik de AGC vrij onrustig vind. Het is niet zo dat ik het daarom geen fijn apparaat vind, maar ik zou het zelf wel anders gedaan hebben. De attack-tijd van de AGC is te kort, en al bij heel korte, heel sterke stoorpulsen schiet de AGC dan helemaal "dicht", soms enkele keren achter mekaar. Hij herstelt wel zo snel dat je geen woorden hoeft te missen en ook bij CW gaat het meestal goed en mis je geen tekens. Nou ja, het was ook om te zeuren uiteraard :-)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#12 Bericht door PA0BAK »

PA0ETE schreef:De Xiegu die ik heb presteert qua ontvangst (ik heb er nog niet aan gemeten) op enkele punten wel iets minder dan de 817, maar de verschillen zijn niet eens zo groot.
Hij presteert echter zonder meer beter dan veel apparaatjes voor alleen CW die in of net boven dezelfde prijsklasse zitten.
En dan heeft het ding ook SSB aan boord nog.
En natuurlijk ook AM en FM :roll:
PA0ETE schreef:Als ik iets moet noemen om toch wat te zeuren te hebben is het dat ik de AGC vrij onrustig vind.
Het is niet zo dat ik het daarom geen fijn apparaat vind, maar ik zou het zelf wel anders gedaan hebben.
De attack-tijd van de AGC is te kort, en al bij heel korte, heel sterke stoorpulsen schiet de AGC dan helemaal "dicht", soms enkele keren achter mekaar.
Hij herstelt wel zo snel dat je geen woorden hoeft te missen en ook bij CW gaat het meestal goed en mis je geen tekens.
Nou ja, het was ook om te zeuren uiteraard :-)
Het advies is dan ook, om de HF regeling te gebruiken i.p.v. de AGC.
Dit is een noodoplossing, er zijn meer (schoonheids) foutjes, maar iedere software release geeft weer een aantal verbeteringen.
Er is een Yahoo email groep en een Facebook groep, waar ook de fabrikant op de hoogte wordt gehouden d.m.v. een paar amateurs die contact onderhouden met de ontwikkelaars.
Bedenk wel, dat de prijs ook erg laag is :?:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#13 Bericht door PA0ETE »

pa0bak schreef:
PA0ETE schreef:De Xiegu die ik heb presteert qua ontvangst (ik heb er nog niet aan gemeten) op enkele punten wel iets minder dan de 817, maar de verschillen zijn niet eens zo groot.
Hij presteert echter zonder meer beter dan veel apparaatjes voor alleen CW die in of net boven dezelfde prijsklasse zitten.
En dan heeft het ding ook SSB aan boord nog.
En natuurlijk ook AM en FM :roll:
PA0ETE schreef:Als ik iets moet noemen om toch wat te zeuren te hebben is het dat ik de AGC vrij onrustig vind.
Het is niet zo dat ik het daarom geen fijn apparaat vind, maar ik zou het zelf wel anders gedaan hebben.
De attack-tijd van de AGC is te kort, en al bij heel korte, heel sterke stoorpulsen schiet de AGC dan helemaal "dicht", soms enkele keren achter mekaar.
Hij herstelt wel zo snel dat je geen woorden hoeft te missen en ook bij CW gaat het meestal goed en mis je geen tekens.
Nou ja, het was ook om te zeuren uiteraard :-)
Het advies is dan ook, om de HF regeling te gebruiken i.p.v. de AGC.
Dit is een noodoplossing, er zijn meer (schoonheids) foutjes, maar iedere software release geeft weer een aantal verbeteringen.
Er is een Yahoo email groep en een Facebook groep, waar ook de fabrikant op de hoogte wordt gehouden d.m.v. een paar amateurs die contact onderhouden met de ontwikkelaars.
Bedenk wel, dat de prijs ook erg laag is :?:
Nee, ik ben zeer tevreden over het apparaat. Het was meer om aan te geen hoe tevreden ik over het ding ben, want ik moest even nadenken voor dat AGC-probleem :-) Ik zit trouwens te twijfelen of het ding wel een RF-gain heeft.

Ik ben een traditionele CW-operator. Ik werk het liefst bij CW nog zoals de oude marconisten werkten (op apparaten waar dat kan): AGC uit, volume open en het geluid regelen met de RF-gain. Er ging destijds een uitdrukking, en die luidde ongeveer als volgt: "Een AGC verplaatst de sterkteverschillen van het gewenste signaal naar de achtergrond". (Volgens mij heb ik dat een keer in Reflecties gelezen van OM Rollema :-) ) Ja en wat wil je liever niet: een onrustige achtergrond... :-)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#14 Bericht door PA0BAK »

PA0ETE schreef:Nee, ik ben zeer tevreden over het apparaat. Het was meer om aan te geen hoe tevreden ik over het ding ben, want ik moest even nadenken voor dat AGC-probleem :-) Ik zit trouwens te twijfelen of het ding wel een RF-gain heeft.
We hebben het toch over de G90?
Ja, die heeft een RF gain.
Er zit in firmware 1.75 wel een vervelende bug, tunen doet hij (meestal ?) op vol vermogen (20W).
Dit kan de eindtrap beschadigen, en de relais schakelen mogelijk te veel stroom.
Zelf denk ik er over om weer terug te gaan naar 1.74, maar aan de andere kant is dat voor mij alleen belangrijk op de WARC banden en op 80m.
Voor 40/20/15/10 heb ik een kattesnor van 4 dipolen, voor de WARC en 80m een 2x10m dipool met kippenladder.

Mijn CW ben ik aan het ophalen, na 20 jaar rust is het roestig geworden, 10 wpm is max momenteel :lol:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fraaie en Leuke oosterse TRXen (chinees)

#15 Bericht door PA0ETE »

Ik heb een G1M G-CORE. Een ander apparaat van hetzelfde merk...

Ik ben altijd voorzichtig met firmware. De ervaring met portofoons is dat dat wel eens niet goed afloopt. Bij een merk als Xiegu zal dat waarschijnlijk echter wel goed gaan.

Ik ben in 2006 opnieuw met morse begonnen nadat ik er 20 jaar niets aan gedaan had, op één avond bij een JOTA na.

Begin jaren 80 kon ik 56 wpm opnemen, dat kostte wel moeite maar het ging. Een kennis van mij werd in die tijd supervonkenboer, en die deed dat toen met 57 wpm.

Bij die JOTA in een periode van 15 jaar dat ik verder niets met de zendhobby deed, bleek dat ik zelfs grote moeite had met de laagste snelheden. En dat was in 2006 toen ik opnieuw begon niet anders. Ik dus met het programma van G4FON aan de gang, dat is ideaal om zoiets bij te spijkeren, en toen kwam ik er na korte tijd per ongeluk achter dat ik wel 24 woorden kon opnemen. En dat ging ook heel gemakkelijk. En iets sneller ook nog. Maar daaronder niets. Dat bleek bij navraag niet ongewoon te zijn na zo'n periode.

Ik heb vervolgens eerst met steeds lagere snelheden geoefend (elke dag een kwartier halverwege de middag). En vervolgens ook nog wat omhoog tot ongeveer 30 wpm. Ik luister sindsdien veel naar CW (vrijwel elke dag wel een poosje) dus dan houd je het ook bij. Op een goede dag kan ik nu QSO's van 45 wpm vrij gemakkelijk opnemen en tegen de 50 wpm gaat ook nog. Voor klare taal ligt het wel een stuk lager.

Plaats reactie