Het laadcircuit van de FT817/818...

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Het laadcircuit van de FT817/818...

#1 Bericht door pe1hzg »

Eens kijken of ik een technische discussie op dit forum kan triggeren:
De welbekende FT817/FT818 kan ook op batterijen werken. Dat kan via een oplaadbaar battary pack of (middels een batterijhouder) met gewone alkaline penlite batterijen.

Voor een battery pack is een laadcircuit voorzien. Als je in het schema kijkt, zie je dat er twee laadcircuits zijn: het echte laadcircuit (via de CHG knop), en een druppel-laadcircuit omdat oplaadbare cellen nou eenmaal wat zelfontlading hebben.

Als je gewone battarijen gebruikt (via de batterijhouder) dan worden beide laadcircuits uitgeschakeld. Dit gaat via de beroemde "groene draad" die via R1444/1443 en Q1107 beide laadcircuits uitschakelt.
(ondernemende zendamateurs plaatsen oplaadbare battarijen in de battarijhouder en schakelen de uitschakeling uit door de groene draad door te knippen. Dat is nu niet het onderwerp, maar realiseer je dat oplaadbare batterijen veel kortsluitstroom kunnen leveren en een battary pack een kortsluitbeveiliging heeft, maar losse oplaadbare penlites niet, dit is behalve de overgangsweerstand, wellicht de reden dat Yaesu het gebruik van oplaadbare penlites ontraadt)

Naar de vraag: het is ook mogelijk om LiPo packs te gebruiken, o.a. WindCamp. Zo'n LiPo moet met een speciale lader geladen worden. Tot mijn verbazing wordt het ingebouwde laadcircuit niet uitgeschakeld: bij een windcamp pack ontbreekt de "groene draad" en zou je de Yaesu lader kunnen gebruiken (doe maar niet, want de ingebouwde lader is niet geschikt voor LiPo).

Als je naar het schema kijkt schakelt een spanning op de "groene draad" het laadcircuit uit. Ik had verwacht dat in de batterijhouder de groene draad gewoon aan de plus gemonteerd is. Maar dat is niet zo: de groene draad zit op de aansluiting halverwege, tussen de 4e en 5e penlite.

Mijn vraag: waarom heeft Yaesu de groene draad op dit punt aangesloten in plaats van aan de plus van het battery pack?
Bijlagen
817-batt.png

PA0LMD
Berichten: 2273
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Het laadcircuit van de FT817/818...

#2 Bericht door PA0LMD »

Dit is niet het laadcircuit van de FT-818 maar van de FT-817, bij de FT-818 ontbreekt namelijk het druppellaad circuit rond Q1102.
Waarom de groene draad niet aan de plus zit lijkt me logisch.
Zou je de groene draad aan de plus hangen dan zou de set geen onderscheid meer kunnen maken tussen batterijen en accu's.
Dat onderscheid is belangrijk om te voorkomen dat de set gaat proberen om batterijen op te laden.
Meten is (z)weten

pe1hzg
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Het laadcircuit van de FT817/818...

#3 Bericht door pe1hzg »

PA0LMD schreef: Waarom de groene draad niet aan de plus zit lijkt me logisch.
Zou je de groene draad aan de plus hangen dan zou de set geen onderscheid meer kunnen maken tussen batterijen en accu's.
Dat onderscheid is belangrijk om te voorkomen dat de set gaat proberen om batterijen op te laden.
Ik had inderdaad het schema van de 817 erbij gepakt. De docs van de 818 nog eens bestellen..

Het doel van de groene draad is inderdaad schakelen battarij / accu. Bij de battarijhouder is deze aangesloten en daarmee schakelen de laadcircuits uit. Bij een accupack is deze draad niet aanwezig en waardoor het laadcircuit kan werken.

Wart ik nog steeds niet begrijp is waarom de groene draad in de battarijhouder op het knooppunt tussen twee battarijen aangesloten is. Als 'ie op top aangesloten is schakelt 'ie nog steeds de lader uit: waarom de extra complexiciteit?

Voor wat betreft Windcamp: ik heb van een kapot accupack een draad verwijderd en geschakeld als 5e draad. Dat werkt zoals ik hoopte: de transceiver weigert het laadcommando, wat goed is want het laden gaat via de speciale LiPo lader. Voor de zekerheid heb ik er een weerstand van 560K in serie gezet: de schakeling in transceiver schakelt een transistor via een spanningsdeler 330k / 100k dus als ik 'm op de volle spanning zet kom je met deze waarde ongeveer goed uit.

Maar, noem me eigenwijs: ik snap nog steeds niet dat op de battarijhouder de groene draad aangesloten is tussen cel 4 en cel 5 in plaats van op de plus van cel 8 ?!?

Plaats reactie