IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurbanden

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#16 Bericht door pe1rea »

Tja, ik zag het ook, en ik dacht, ojee, nog even wachten..
Roomser dan de Paus inderdaad.

Wel, schiet maar, ik ben ooit begonnen op 180 meter, 11 meter en 3 meter.
Een dikke 25 jaar terug heb ik mijn examen gedaan en sindsdien heb ik ook wel op de HF banden gezeten voordat het mocht, 45 meter en 86 meter ook.
Ik heb aan boord twee zendontvangers die op de marifoniekanalen uitkomen zonder Atis, ook twee met Atis overigens.

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.

Als het nu gaat om het opbouwen en afregelen van een 10kW 3 meter stereo zender of zo dan hebben jullie gelijk, dat hoort niet op het forum, maar een amateurapparaat dat legaal overal mag zenden afschieten omdat de methode wideband gecorrespondeerd wordt......
Zo verschrikkelijk jammer...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#17 Bericht door PD7P »

Ook bij mij is dat de reden dat ik hoofdzakelijk lees...en niet reageer :( :(

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#18 Bericht door PE1PQX »

Thijzer schreef: Het is (in Nederland althans) volkomen legaal om een zendontvanger in bezit te hebben die ook buiten de toegestane bandgrenzen kan zenden, zo lang men in het bezit is van een vergunning.
Ook zonder je registratie mag je apparatuur in huis hebben, mits 'niet gebruiks klaar' en daarmee wordt niet bedoeld "simpel een microfoontje los nemen en wegleggen."
Om dezelfde vergelijk te gebruiken: je kan altijd een auto kopen, ook al heb je geen rijbewijs.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#19 Bericht door pe1rea »

Bij mijn weten mag het niet binnen een half uur gebruiksklaar zijn...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#20 Bericht door PA3DAT »

Jammer, toch. Dit gratis forum heeft een aantal huisregels waar je je aan moet houden, als gast.
Zo'n huisregel wordt overtreden, iemand merkt dat op en meteen krijgt ie alle azijnpissers die ooit op 11m hebben gezeten over zich heen...

Zo kun je het ook bekijken, lijkt mij. Tikkie "out of the box" misschien? :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#21 Bericht door PE1PQX »

pe1rea schreef:Bij mijn weten mag het niet binnen een half uur gebruiksklaar zijn...
Zoiets ja...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#22 Bericht door 0000 »

even off-topic,
Ik heb 'n C-licentie sinds 1980, heel veel geexperimenteerd met de hobbie maar door andere aktiviteiten 'des levens' is de de licentie eind jaren '80 geparkeerd.

..enkele jaren geleden, door toedoen van een andere hobbie, waaronder ook aanschaf div. Russische zendapparatuur leek het mij verstandig om de licentie weer aktief te laten maken, enkel om dit 'legaal' in huis is.

..omdat ik ook eens vernomen heb, dat je zendapparatuur zonder licentie niet in huis mag hebben?
qrz.c/db/PA5E

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#23 Bericht door PE1RIK »

PA5E schreef: ..omdat ik ook eens vernomen heb, dat je zendapparatuur zonder licentie niet in huis mag hebben?
Dat was vroeger inderdaad zo. Toen hadden we een vergunning en was bezit van een zendapparaat ook vergunningsplichtig. Je moest toen ook je register bijhouden.

Tegenwoordig is de regel zo dat je apparatuur, waarvoor je geen vergunning hebt, wel in huis mag hebben maar niet "geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig". Zie hiervoor artikel 10.15 Telecommunicatiewet

Dit komt door de europese regels van vrije handel: nu mag dus iedereen (bijvoorbeeld) een porto in bezit hebben. En als ie in de doos zit, is ie niet gebruiksklaar. Immers de batterij moet erop geklikt worden en de antenne erop geschroeft (de richtlijn van "binnen een half uur" ken ik niet). Die 10kW lineair voor de 3meter band is dus ook geen probleem: Als ie maar niet gebruiksklaar is. En hoeft de handelaaar dus geen vergunningen te hebben om te kunnen handelen.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#24 Bericht door Thijzer »

PA3DAT schreef:Jammer, toch. Dit gratis forum heeft een aantal huisregels waar je je aan moet houden, als gast.
Zo'n huisregel wordt overtreden, iemand merkt dat op en meteen krijgt ie alle azijnpissers die ooit op 11m hebben gezeten over zich heen...

Zo kun je het ook bekijken, lijkt mij. Tikkie "out of the box" misschien? :mrgreen:
De huisregels zeggen dat het volgende niet is toegestaan:

- Het plaatsen van berichten omtrent illegale praktijken.

Dit draadje begon echter niet over illegale praktijken:

Zonder hem doorlopend TX/RX te maken zou ik enkel de 60 meter en 11 meter band erbij willen.

Hij zegt nergens dat hij op 11m wil gaan zenden, dat maken de verklikkers er van. Dus dit draadje voldoet volledig aan de huisregels en ik zie ook geen enkele reden om de relevante vraag van deze amateur te beantwoorden.

Jij overtreedt wel een huisregel, namelijk:

- Het plaatsen van berichten met een kwetsend of provocerend karakter.

Je provoceert hier duidelijk mensen die op 11m hun hobby hebben beoefend of nog steeds beoefenen. Dat vind ik dan weer een beetje zielig van je.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#25 Bericht door PE1PQX »

Dit draadje gaat helemaal de verkeerde kant op, jammer...

Zoals ik "Zonder hem doorlopend TX/RX te maken zou ik enkel de 60 meter en 11 meter band erbij willen. " lees, kun je er wel uit opmaken dat de OP ook op 11mtr wil uitkomen (dus zenden) met zijn tranceiver.

Als er dan toch geneuzeld wordt over de regeltjes: dit mag dus niet. Je mag alleen met type goedgekeurde spullen uitkomen op 11mtr, en dat is de IC 7300 niet voor 11mtr.
Moet de OP dit zelf weten, ja... dat moet hij zelf maar uitzoeken en bepalen. Is niet mijn tranceiver en niet mijn probleem als er troep aan de knikker komt.

Dus doe ons allen een plezier: ga terug naar de vraag. van de OP. Kan de IC 7300 met bandlimieten ook de 60mtr en 11mtr er bij krijgen.. Ja, dit kan dus blijkbaar.

Vraag beantwoord, over op de orde van de dag...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#26 Bericht door pc1mb »

En nu breekt de muggenzift fase aan.

Kap daar aub mee en gun elkaar een beetje voordeel van de twijfel. Een competitie wie het nauwkeurigste politieagentje is koopt niemand wat voor.

Omdat de OP juist vraagt hoe hij zo veel mogelijk beperkingen in stand houdt behalve waar hij mag zenden, denk ik dat hier echt geen alarmbellen van toepassing zijn als je naar de geest van de regels kijkt ipv naar de letter.

Geen enkel forum wordt gezelliger als je regeltjes tot op de letter gaat uitmelken, en het dient in dit geval geen enkel nuttig doel. Bewaar je interventies voor 3m amateurs en multi kilowatt linears, dát soort dingen is deze regel voor bedoeld.

Overigens is bij mijn weten de typegoedkeuring plicht op 27mc ook al jaren afgeschaft, dus dan zou het wél legaal zijn met een ic7300 uit te komen zolang je je aan de voorschriften houdt...

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#27 Bericht door PE1PQX »

pc1mb schreef:
Overigens is bij mijn weten de typegoedkeuring plicht op 27mc ook al jaren afgeschaft, dus dan zou het wél legaal zijn met een ic7300 uit te komen zolang je je aan de voorschriften houdt...
Klopt (achteraf bezien), maar je mag met een IC7300 (of welk ander HAM-tranceiver) niet buiten de amateurbanden uitkomen, de 11mtr band is geen HAM-band dus mag het simpel niet.
(Volgens AT zelf!!)

Maar goed.. ik laat het verder hierbij....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#28 Bericht door pc1mb »

Dus je mag elk willekeurig apparaat gebruiken op 27mc (binnen de geldende voorschriften), zolang het maar géén (gelicenseerd) HAM transceiver is? Ik vraag me af of ze dat zo bedoeld hebben bij het AT.

Eigenlijk denk ik dus, dat wat TS wil, dus gewoon mag, zolang hij de geldende voorschriften per band respecteert. En elders buiten de toegewezen banden, dat mag natuurlijk niet.

Zowel voor gelicenseerde als ongelicenseerde amateurbanden is specifiek gecertificeerde apparatuur immers niet meer verplicht in Nederland.

Nou weet je, zet er dan maar een tweede IC7300 naast die beperkt is tot alleen 11m, zodat het geen HAM transceiver meer is :lol:

Kortom storm in een glas water allemaal. Verder tot de orde van de dag...

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2074
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#29 Bericht door PA1AIS »

De CE certificering is geldig op het toestel zoals het geleverd wordt door de fabrikant.
Zodra daar een wijziging in aangebracht wordt door een niet gecertificeerde partij vervalt de CE certificering en zou het opnieuw door een notified body gekeurd moeten worden.

Dat geldt dus voor alle mods op alle zenders.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2074
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: IC 7300 wide band modificatie. Met respect tav amateurba

#30 Bericht door PA1AIS »

Een CE + wheelmark scheeps zender is gecertificeert van 1,6-30 MHz doorlopend (als het toestel dat haalt). Vaak lopen ze t/m 27MHz of 26MHz., daarboven zit niets maritiems meer.
Met b.v. een Icom M801 mag het standaard dus wel.

Een radioamateur mag binnen zijn voorschriften met toestemming van de gezagvoerder gebruik maken van de zender aan boord.

Boot kopen dus........... :lol:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie