Kenwood TM-541 programmeren...

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Kenwood TM-541 programmeren...

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Ik heb een Kenwood TM-541, dat is een mobiel-trx voor 23cm. Heb ook de manual ervan in pdf, van internet.
Toch lukt het me niet om het ding te programmeren :( En dan bedoel ik met name de repeaters, incl. shift en ctcss.
Zal vast wel niet de juiste volgorde gevolgd hebben ofzo, in elk geval lukt het mij niet om die in het geheugen te programmeren. Wie kan mij helpen in gewoon Nederlands hoe de repeaters met de juiste instellingen in het geheugen te programmeren?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Kenwood TM-541 programmeren...

#2 Bericht door PE2AAB »

Hoi Charles,
Ik heb dezelfde radio. Deze zijn niet helemaal ingericht op de ‘vreemde’ shift die we in NL gebruiken. We hebben hier + of - 28 MHz. (Dit hangt af van de oude packetlinks in NL)

Meeste repeaters gebruiken -28 MHz. Dat is voor de Kenwood een zgn. Odd Shift. Deze moet worden ingeprogrammeerd in twee stappen.
Een uplink en een downlink frequentie. De hiervoor beschikbare memory kanalen zijn beperkt (max 4 dacht ik) en deze bevinden zich in de kanalen van 7 t/m 10. Op pagina 22 van de manual staat beschreven welk memory kanaal, welke functionaliteit kan opslaan (of niet).

Op pagina 23 van de manual wordt het daadwerkelijke opslaan van Odd Split kanalen beschreven. Je had hem al dacht ik maar voor hen die mee willen lezen: http://www.iw2nmx.it/Kenwood%20-%20Trio ... Manual.pdf

Ik geef toe; ik heb er best wel een paar keer mee moeten proberen voordat ik het goed had maar maak er nu al geruime tijd gebruik van. Naar tevredenheid moet ik zeggen.

Ik hoop dat je er iets mee kunt.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-Verwijderd account

Re: Kenwood TM-541 programmeren...

#3 Bericht door -Verwijderd account »

Dank voor je reactie. Wat jij beschrijft was mij reeds bekend. Het is een heel gedoe om het voor mekaar te krijgen en daarom hoopte ik dat er iemand is die het mij goed kan uitleggen (stap-voor-stap zou ik haast gaan zeggen) in gewoon nederlands.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Kenwood TM-541 programmeren...

#4 Bericht door PE2AAB »

Ik wil best de stappen in het NL beschrijven als ik weer in de shack ben en de stappen kan herhalen maar wellicht dat iemand anders eerder is.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-Verwijderd account

Re: Kenwood TM-541 programmeren...

#5 Bericht door -Verwijderd account »

Het is me inmiddels gelukt! Door gewoon rustig te blijven en te begrijpen wat er staat, in plaats van ff snel dat erin gaan zetten.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Kenwood TM-541 programmeren...

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PE2CH schreef:Het is me inmiddels gelukt! Door gewoon rustig te blijven en te begrijpen wat er staat, in plaats van ff snel dat erin gaan zetten.
Dit it is een methode die ik vaak hanteer.

Lukt het even niet. Spulletjes even aan de kant en, bijvoorbeeld een dag later, weer oppakken. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: Kenwood TM-541 programmeren...

#7 Bericht door -Verwijderd account »

En het signaal van PI6NOS wordt hier ontvangen en ik kan ook die repeater openen :) Ondanks dat er een hoog flatgebouw in het pad staat tussen mij en PI6NOS. Als antenne gebruik ik een home-made GP-tje die binnenhuis is opgesteld.
Pi6HGL en PI6RTD zijn sowieso al geen probleem, die staan hier op zichtafstand :D

-Verwijderd account

Re: Kenwood TM-541 programmeren...

#8 Bericht door -Verwijderd account »

Hoe krijg ik PI6SHB in mijn Kenwood geprogrammeerd?
Mijn exemplaar gaat niet lager dan 1260MHz, maar volgens rigpix zou deze transceiver moeten werken vanaf 1240MHz.
En de uitgang van PI6SHB zit op 1242MHz... Dus ik zou de transceiver moeten kunnen instellen op die rx frequentie.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Kenwood TM-541 programmeren...

#9 Bericht door PE2AAB »

Dat is vreemd Charles. Volgens de manual zouden zowel de A (USA) als de E (Europe) versie beiden van 1240 t/m 1300 MHz. moeten lopen.
Nu weet ik dat de mogelijkheid bestaat om VFO limieten in te stellen . Wellicht heeft jouw set deze ingeprogrammeerd? Daarmee wordt er dus een limiet gesteld aan je VFO bereik.

Pagina 18 van de manual.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-Verwijderd account

Re: Kenwood TM-541 programmeren...

#10 Bericht door -Verwijderd account »

Jij bent rap met reageren :)
Mijn exemplaar heb ik op 2e hands gekocht (toen bestond die site nog) en de verkoper gaf aan dat het een importexemplaar is uit Japan. Mogelijk dat het daarmee te maken heeft?

-Verwijderd account

Re: Kenwood TM-541 programmeren...

#11 Bericht door -Verwijderd account »

PE2AAB schreef: 28 dec 2021, 16:49 Nu weet ik dat de mogelijkheid bestaat om VFO limieten in te stellen . Wellicht heeft jouw set deze ingeprogrammeerd? Daarmee wordt er dus een limiet gesteld aan je VFO bereik.

Pagina 18 van de manual.
Dat over de limieten heeft betrekking op de scanfunctie van deze transceiver.
Ook factoryreset gaf helaas geen ander resultaat :cry:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Kenwood TM-541 programmeren...

#12 Bericht door PE2AAB »

Hi Charles,

Zal inderdaad met de Japanse versie te maken hebben. De band in Japan loopt van 1260-1300 MHz.
Overigens is er slechts één 23cm repeater in Nederland waar je dan mee in de problemen zou komen en dat is (uitgerekend deze) die van PI6SHB.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-Verwijderd account

Re: Kenwood TM-541 programmeren...

#13 Bericht door -Verwijderd account »

PE2AAB schreef: 10 jan 2022, 11:40 Hi Charles,

Zal inderdaad met de Japanse versie te maken hebben. De band in Japan loopt van 1260-1300 MHz.
Overigens is er slechts één 23cm repeater in Nederland waar je dan mee in de problemen zou komen en dat is (uitgerekend deze) die van PI6SHB.
OK. Dat zal het zijn idd, dat mijn exemplaar uit Japan afkomstig is als 2e hands.
Overigens hoor ik PI2SHB in zijn geheel niet, niet op de scanner en ook niet met de bekende RTL-SDR stick :( Zó groot is de afstand niet eens en ik meen te mogen stellen dat mijn woonsituatie best wel gunstig te noemen is met een redelijk vrij zicht in westelijke richting.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Kenwood TM-541 programmeren...

#14 Bericht door PE2AAB »

Er zit weliswaar een dipje richting Oss maar of je dan helemaal niks hoort op 1242.350 MHz betwijfel ik. Zal het eens vanuit hier proberen.

Plotje:
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-Verwijderd account

Re: Kenwood TM-541 programmeren...

#15 Bericht door -Verwijderd account »

PE2AAB schreef: 10 jan 2022, 13:57 Er zit weliswaar een dipje richting Oss maar of je dan helemaal niks hoort op 1242.350 MHz betwijfel ik.
Dat dipje heeft voornamelijk betrekking op mobiel gebruik, maar dat is bij mij niet van toepassing.
Hoogte hier is ca. 17m boven straatnivo :)

Plaats reactie