Icom 7300....is die nu echt zo goed?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Icom 7300....is die nu echt zo goed?

#1 Bericht door Geen belang »

Ik hoor heel veel goede zaken over de Icom 7300 en de youtube filmpjes komen ook heel overtuigend over.
Die door amateurs gemaakt zijn, anderen negeer ik.

Ben aan het overwegen mijn TS-590S te verkopen en een 7300 aan te schaffen, de prijs is alvast niet slecht.

Het enige wat me tegenhoud is de modulatie die ik hoor van SDRs, het klinkt veelal robotachtig, hard-gemoduleerd en/of botweg digitaal.
Ligt dat aan mij? Ik kan de modulatie van die SDR-radio's niet mooi vinden, of ik heb nog geen mooie gehoord dat kan ook.

Ook met de Pitaya's of Anan's....maar allemaal klinken ze hard en niet mooi.

Ligt dit aan mij? Of stelt men die dingen niet goed in?

Begrijp me niet verkeerd, ik loop er hard over te denken een 7300 te kopen maar ik wil niet eindigen met zo'n modulatie, kan het ook anders?
Want als ze allemaal zo klinken dan blijf ik de TS-590S gebruiken.

Hoe denken jullie er over?
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

verwijderd

Re: Icom 7300....is die nu echt zo goed?

#2 Bericht door verwijderd »

Dag Bas

De 7300 vergeleken met de 590S is m.i. een wereld van verschil aangezien de 7300 rustiger ontvangt dan de 590S, nieuwere techniek, uiteraard zoals je zelf al aan geeft SDR heeft en nog veel meer verschillen....

Heeft de 7300 ook min punten ? Uiteraard, elke radio heeft plus- en min punten. Mocht je de Pre amp op 20mtr willen gebruiken dan kan het regelmatig voorkomen dat de 7300 overload (OVF). Maar ja wie wil nu de pre amp op 20mtr gebruiken ... ? Ik niet :wink:

En de audio met de standaard HM-219 geeft een audio effect dat elk station aan jouw zal vragen met wat voor externe EQ werk jij ..? :D

Ik als audiofiel kan eerlijk zeggen dat deze 7300 de beste audio produceerd met een standaard Mic. echt ongelooflijk.
Daar in tegen heb dus nog geen geschikte andere Mic gevonden(Heil HC6 HC5 HC 4 PR781) die hetzelfde effect teweeg brengt als de standaard HM-219 Mic. Alhoewel ik laatst een station hoorde die met de ICOM SM-30 werkte en dat kwam toch wel in de buurt.

Dus wil je een 7300 aanschaffen en is de enigste vrees de audio dan kan ik je rustig adviseren om de stap te maken aangezien het niet teleurstellend zal uit pakken.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Icom 7300....is die nu echt zo goed?

#3 Bericht door Geen belang »

De ontvangst daar ben ik al van overtuigd.
Ik heb filmpjes gezien tegen een K3 en daar was het ongeveer hetzelfde, dus dat zou on-par met de TS-590 liggen.

De modulatie kan me echter niet overtuigen, ik zou graag een filmpje zien waar iemand de 7300 beluisterd waar ik dat kan beoordelen.
Daar zit mijn probleem.

Alles wat RX, filters en gevoeligheid aangaat, daar ben ik overtuigd.

Wel dat je aangeeft "welke externe EQ gebruik jij?" dat is precies mijn probleem, ik vind die niet mooi klinken.

Ik wil dat juist niet.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

verwijderd

Re: Icom 7300....is die nu echt zo goed?

#4 Bericht door verwijderd »

Dan zou ik ff verder kijken als je gewoon op zoek bent naar 2.4kHz Flat audio response zonder kleuring, want dan is de 7300 zeker niets voor u en zou ik lekker bij de 590s blijven.

ON3CPO
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2015, 19:36

Re: Icom 7300....is die nu echt zo goed?

#5 Bericht door ON3CPO »

Hoi Bas, heb de IC-7300 bijna een jaar in gebruik nu.Heb ongeveer een half jaar gewerkt met de standaard handmicrofoon,wat een zeer goede modulatie gaf.
Sinds een paar maand nu de SM-30 van Icom aan het toestel hangen,volgens de tegenstations een perfecte modulatie.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Icom 7300....is die nu echt zo goed?

#6 Bericht door PA2S »

PA5HB schreef: Het enige wat me tegenhoud is de modulatie die ik hoor van SDRs, het klinkt veelal robotachtig, hard-gemoduleerd en/of botweg digitaal.
Ligt dat aan mij? Ik kan de modulatie van die SDR-radio's niet mooi vinden, of ik heb nog geen mooie gehoord dat kan ook.

Ook met de Pitaya's of Anan's....maar allemaal klinken ze hard en niet mooi.

Ligt dit aan mij? Of stelt men die dingen niet goed in?
In mijn shack staat geen 7300 maar als ik een value for money transceiver zou kopen, was mijn besluit snel genomen. Helemaal eens met PB5X eens dat de 7300 met handmicrofoon bijzonder goed klinkt, tenminste als je een beetje 'punch' wilt. Uiteraard is het wel een kwestie van goed instellen.

In mijn beleving (ik luister geregeld) steekt de 7300 makkelijk boven het gemiddelde uit, ook omdat de modulatie erg effectief is en daardoor de verstaanbaarheid bij relatief lage S/N nog goed blijft.

Ik hoor juist veel stations met dure spullen maar met bagger modulatie. Rare respnanties, te veel laag, galm (slechte akoestiek bijv.) overdreven compressie, van alles mis. Je eigen signaal beluisteren via een Web SDR is heel simpel, maar dat lijken veel stations juist niet te doen. Ik gebruik altijd een headset met microfoon en heb de monitor aan, waardoor ik de eigen modulatie hoor en meteen merk als er iets niet klopt. Dat had ik overigens al in mijn zelfgebouwde exiter, waar ik t/m de middenfrequent kon monitoren.

Dat SDR transceivers e.d. niet goed klinken, kan ik niet beamen. Integendeel, de meeste echt mooie modulatie blijkt vaak uit een SDR transceiver te komen.

Er is een tijd geweest dat digitale spullen wat rauw klonken door de te lage resolutie, maar dat ligt wel achter ons. Ik heb een 7600 en de RX audio is ontzettend goed en klinkt gewoon analoog. Mijn oude Kenwood TS680 (=TS140 met 6m) klinkt qua ontvangst wat rauw omdat hij juist wat vervormt.

Ik zou nog eens goed luisteren op de banden en dan nog eens evalueren.

Succes!

73, Henk

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Icom 7300....is die nu echt zo goed?

#7 Bericht door Geen belang »

Ik weet het, veel anderen klinken ook slecht.

Maar de SDR's pik ik er zo uit.
En ik wil geen handmic gebruiken.

Zal nog wat langer moeten luisteren of nog een paar jaar wachten.

Ik weet het niet goed, ik neig ernaar een te kopen, maar ik ben bang dat ik dan ook zo klink....dat is mijn probleem.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Icom 7300....is die nu echt zo goed?

#8 Bericht door ON9KVE »

PA5HB schreef:Ik hoor heel veel goede zaken over de Icom 7300 en de youtube filmpjes komen ook heel overtuigend over.
Die door amateurs gemaakt zijn, anderen negeer ik.

Ben aan het overwegen mijn TS-590S te verkopen en een 7300 aan te schaffen, de prijs is alvast niet slecht.

Het enige wat me tegenhoud is de modulatie die ik hoor van SDRs, het klinkt veelal robotachtig, hard-gemoduleerd en/of botweg digitaal.
Ligt dat aan mij? Ik kan de modulatie van die SDR-radio's niet mooi vinden, of ik heb nog geen mooie gehoord dat kan ook.

Ook met de Pitaya's of Anan's....maar allemaal klinken ze hard en niet mooi.

Ligt dit aan mij? Of stelt men die dingen niet goed in?

Begrijp me niet verkeerd, ik loop er hard over te denken een 7300 te kopen maar ik wil niet eindigen met zo'n modulatie, kan het ook anders?
Want als ze allemaal zo klinken dan blijf ik de TS-590S gebruiken.

Hoe denken jullie er over?
Ik mis in de discussie de vraag: wat is er mis met je 590?
Het is geen plug and play toestel, zoals velen tegenwoordig verwachten van een set,
Ga eens naar de groups site(yahoo) van de 590 en kijk eens wat je allemaal kunt instellen.

Oja, en laat je niet verlekkeren door een kleurenschermpje ter grootte van een smartphone :)

Maar goed ik ben een echte 590 fan.
Nog wat overwegingen:
590 heeft 2 antenne sockets en een aparte rx ingang.
590 heeft 2 cat besturingen (tegelijk) 232 en usb
590 heeft betere bandwidth filters, zie Sherwood.

Succes met je keuze.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: Icom 7300....is die nu echt zo goed?

#9 Bericht door PD5ML »

Ik gebruik ook de 7300, alleen zit de handmic nog in de plastic. Ik gebruik de PC voor de complete bediening van de 7300, dus ook voor de modulatie. Ik krijg echt enorme complimenten over mijn audio (Steelseries Artic 5 headset). Op de PC gebruik ik een equaliser, dus ik kan hier mooi alles op instellen. In dat opzicht zou ik echt niets anders meer willen.

Aandachtspunten van de 7300 (die ik persoonlijk ervaren heb):

- Schermpje is wat klein. De edge van de waterval zul je dus vrij small moeten zetten om de signalen goed gedetailleerd te zien.
- Je zult moeten wennen aan het menu. Veel zit in submenus ipv onder knopjes of schakelaars.
- Software van Icom is erg matig. RS-BA1 software is 0,0 scalable. Spectrum is op high res schermen (wqhd en hoger) erg klein en ook niet te schalen.
- Geen if of rx out voor bijv. SDRplay. Je kan de mfj 1708 gebruiken of de Inrad RX7300 met FE bescherming.
- Alleen usb en geen rs232 ernaast voor bijv. HRD of je Logprogramma.

Voor de rest, schitterende radio.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Icom 7300....is die nu echt zo goed?

#10 Bericht door Geen belang »

De Icom706 barst ook van de knopjes, menu's en submenu's, van dat ding wordt ik al zot als ik wat zoek :lol:

Wie daar bedacht heeft dat repleater-split onder Power+Lock zit moet echt wel een steekje los hebben.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: Icom 7300....is die nu echt zo goed?

#11 Bericht door PD5ML »

PA5HB schreef:De Icom706 barst ook van de knopjes, menu's en submenu's, van dat ding wordt ik al zot als ik wat zoek :lol:

Wie daar bedacht heeft dat repleater-split onder Power+Lock zit moet echt wel een steekje los hebben.
Heerlijk, die multifunctie knopjes. Compressor en TBW onder 1 knop is ook leuk.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Icom 7300....is die nu echt zo goed?

#12 Bericht door ON9KVE »

PD5ML schreef:Ik gebruik ook de 7300, alleen zit de handmic nog in de plastic. Ik gebruik de PC voor de complete bediening van de 7300, dus ook voor de modulatie. Ik krijg echt enorme complimenten over mijn audio (Steelseries Artic 5 headset). Op de PC gebruik ik een equaliser, dus ik kan hier mooi alles op instellen. In dat opzicht zou ik echt niets anders meer willen.

Aandachtspunten van de 7300 (die ik persoonlijk ervaren heb):

- Schermpje is wat klein. De edge van de waterval zul je dus vrij small moeten zetten om de signalen goed gedetailleerd te zien.
- Je zult moeten wennen aan het menu. Veel zit in submenus ipv onder knopjes of schakelaars.
- Software van Icom is erg matig. RS-BA1 software is 0,0 scalable. Spectrum is op high res schermen (wqhd en hoger) erg klein en ook niet te schalen.
- Geen if of rx out voor bijv. SDRplay. Je kan de mfj 1708 gebruiken of de Inrad RX7300 met FE bescherming.
- Alleen usb en geen rs232 ernaast voor bijv. HRD of je Logprogramma.

Voor de rest, schitterende radio.
Zag ik dat nou goed?
Wordt er standaard geen handvat geleverd en is er ook geen gratis software beschikbaar bij de 7300?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Icom 7300....is die nu echt zo goed?

#13 Bericht door pa0ejh »

De 7300 heeft wel een IQ uitgang, en met Logger N1MM-Plus kun je het Spectrum op je PC zien, inclusief de Call's die actief zijn..
IC7300-N1MM logger PLUS.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Icom 7300....is die nu echt zo goed?

#14 Bericht door ON9KVE »

pa0ejh schreef:De 7300 heeft wel een IQ uitgang, en met Logger N1MM-Plus kun je het Spectrum op je PC zien, inclusief de Call's die actief zijn..
IC7300-N1MM logger PLUS.png
Mooi.
Kun je die uitgang direct aan je computer knopen?
Welke poort gebruik je daarvoor?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Icom 7300....is die nu echt zo goed?

#15 Bericht door PA1FJ »

Nu is er een aanzienlijk verschil tussen de TS-590s en de TS-590sg.
De FT-590sg is een aanzienlijke verbetering t.o.v. de TS-590s.
Ik heb hier de TS-590sg een geweldige machine, met een gewoon LCD display zoals als de Elecraft K3.
Laat je niet verleiden door een mooi kleuren scherm, het gaat over de uiteindelijke eigenschappen van een tansceiver. Ik zou nog even wachten, ik heb ook de eerste serie van de Yaesu FT-950 gehad waar de eerste periode bijna maandelijks een software update voor uit kwam i.v.m. diverse kinderziektes later kwam er een verbeterde versie. Geduld is een schone zaak!

73 Fred PA1FJ

Plaats reactie