Uitdaging geen ontvangst 2m

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

Re: Uitdaging geen ontvangst 2m

#61 Bericht door PA3DJS »

PA4WK schreef: 13 dec 2025, 18:26 Ik heb de zin van een antenne tuner voor VHF en UHF nooit zo begrepen, daar werk je toch altijd met resonante antennes, als dan de SWR hoger is dan 1:1,5 kun je de oplossing beter in de antenne zoeken dan in een tuner.
Je ziet het hier, SWR goed maar werkt voor geen meter (ook niet voor 2 meter 😄😄)
Aan de hand van de tekst in #1, en de indicatie van de foto in $8 ging ik er van uit dat het de SWR wass onder aan de kabel en zonder een tuner er tussen. #10 van Tjeerd had ik even over het hoofd gezien. Tjeerd zijn oog was wel op de tuner gevallen. Het draadje is inmiddels al aan de vierde pagina.

Aan "Lessons Learned" kun je dus ook toevoegen: zorg dat je de SWR van de antenne (+eventueel kabel) kunt meten, zonder tuner ertussen. Voor "nood" kun je eerst tunen met een dummy load, dan met je vervolgens de echte SWR.

PA0MUS
Roepletters: PA0MUS
Contacteer:

#62 Bericht door PA0MUS »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 13 dec 2025, 11:31 Goed dat het opgelost is.

M.b.t. het snijvlak van 2 interesses. Misschien is MS (Meteoor scatter) ontvangst wat voor je.
Zeker interessant, ik ben afgelopen vrijdag bij de zendamateurvereniging in IJmuiden op bezoek geweest en ik heb daar een demonstratie hiervan gehad, en dan is nu ook nog de Gemenide meteor swerm :).

Overigens heb ik al wel een meteor detector draaien (waar ik gelijk ook honderden vliegtuigen mee zie langskomen):
Bijlagen
NL001F_20251212_160715_082327_stack_12_meteors.jpg

Base : Kenwood TS-2000, Comet GP-98N - 80/40/20/15/10 EndFed - 40m dipool
Mobiel : ICOM IC-2730E, Comet CA-2x4SR

PA0MUS
Contacteer:

#63 Bericht door PA0MUS »

PD7P schreef: 13 dec 2025, 11:43 Als de centerpin zo in de connector staat is er iets niet goed geplaatst.
Normaal gezien zit er een teflonring in de connector die de pin centreert,de positie waarin de pin staat op de foto doet mijn vermoeden dat die ring er niet is.
Toch even naar kijken.

Daar zou je best eens gelijk kunnen hebben, ik vind het erg vreemd dat ik die mis (wellicht mijn schuld en heb ik hem overmand door enthousiasme in het zakje blijven zitten). Het betreft hier juist een als zeer kwalitatief hoog aangeschreven connector volgens de winkel waar die vandaan kwam).

PA0MUS
Contacteer:

#64 Bericht door PA0MUS »

PA3DJS schreef: 13 dec 2025, 14:42 Met keukentrapjes gebeuren veel ongelukken. Het is toch niet hoog?

Je zult wellicht vaker de ladder op gaan als onderdeel van antenne-experimenten. Het is dan goed om het comfortabel en veilig te doen. De angst krijg je er dan wel weer uit.

Begin met het vastzetten van je ladder zodat hij nooit om kan vallen tijdens klimmen, en tijdens de werkzaamheden op de ladder. Vastzetten kan met twee schoren tegen naar links of rechts schuiven. Onderuit zakken kun je voorkomen met een touw tussen onderste trede en muur (dik schroefoog in muur maken).
Zie figuur 9.6 in (ongeveer blz: 187) https://www.tetech.nl/divers/HamKnotsWeb.pdf

Staat je ladder eenmaal goed vast, dan kun je aan werkpositionering en zekeren gaan denken. Het werkt comfortabeler, en veiliger. Werkpositionering werkt echt super, vanwege dat je beide handen vrij hebt want je ontleent je stabiliteit/evenwicht aan de werkpositionering (je kunt leunen).

Je kunt zelfs zo ver gaan dat je ook het klimmen en dalen gezekerd doet. Je zult je er wel in moeten verdiepen, want aan schijnveiligheid heb je niets. Even als voorbeeld: Als je een werkpositioneringslijn/-riem gebruikt, moet je officieel een tweede verbinding tussen jou en je ladder hebben. Als je lekker comfortabel ietwat naar achteren leunt zodat je een pijpklem vast kunt zetten, en je positionering blijkt niet goed te zitten (schiet los), lig je wel beneden.
Heel nuttige tips. Je hebt gelijk, ik denk dat ik nog wel vaker op de ladder zal staan dus dit zijn zeker goede tips. Ik ga eens kijken of ik een harnasje met van die klim haken kan regelen en die tip met dat touw naar een oog in de muur ga ik ook implementeren! Dank!

PA0MUS
Contacteer:

#65 Bericht door PA0MUS »

PA3DJS schreef: 13 dec 2025, 18:00
Radioot schreef: 13 dec 2025, 16:56 PA3DJS schreef:
Er is dan wel meer aan de hand:
Als je met sluiting of onderbreking bovenin, onderaan een SWR van 1.2, of 1.5 meet, gaat er iets echt mis.
Wel nee de SWR meter bevat ook een tuner.

Afbeelding
Dat verandert de zaak. Ik had even niet mee gekregen dat die SWR meter een tuner heeft (best bijzonder voor een 2/1.25m band SWR meter). Op de foto in #8 zie ik "ITTER", duidelijk het laatste stukje van "transmitter".

Ik krijg de indruk dat je niet de SWR van de antenne+kabel zelf kan meten, vanwege dat de tuner er altijd tussen zit. Daar is ook wel weer omheen te werken door eerst te tunen op een dummy load.
Ik denk dat hier idd de oplossing van het SWR mysterie gelegen is. Ik was nog niet bij het hoofdstuk antennes in de stof begin vorige week (inmiddels wel doorgeworsteld) en het kwartje was ook nog niet gevallen bij mij dat de antenne tuner (in de SWR meter en in de zender) wellicht de slechte SWR aan het wegregelen was...

pe5ed

#66 Bericht door pe5ed »

Die Porto heb je niet te leen.
Dat is je starter-bonus

PA0MUS
Contacteer:

#67 Bericht door PA0MUS »

pe5ed schreef: 16 jan 2026, 10:03 Die Porto heb je niet te leen.
Dat is je starter-bonus
Dank Ed!!!

Plaats reactie