porto op vakantie
porto op vakantie
collega,s
mij vroeg laatst een licicenseerde amateur of hij zijn quaschsjeng mag meenemen naar griekenland ,,,geen idee weet iemand daar het fijne van
frt shortwave
mij vroeg laatst een licicenseerde amateur of hij zijn quaschsjeng mag meenemen naar griekenland ,,,geen idee weet iemand daar het fijne van
frt shortwave
- PE1PQX
- Berichten: 4993
- Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
- Roepletters: PE1PQX
- Locatie: Emmen (JO32LS)
- Contacteer:
Re: porto op vakantie
Voor Novice, kijk op https://docdb.cept.org/document/1024 (.docx of .PDF downloaden)
Voor Full, kijk op https://docdb.cept.org/document/925 (Idem, .docx of .PDF downloaden)
En je weet wat je zoekt.
Full is toegestaan, novice niet.
Kwa type goedkeuring is dat een hit&miss, dat moet je ter plekke gaan raadplegen
Voor Full, kijk op https://docdb.cept.org/document/925 (Idem, .docx of .PDF downloaden)
En je weet wat je zoekt.
Full is toegestaan, novice niet.
Kwa type goedkeuring is dat een hit&miss, dat moet je ter plekke gaan raadplegen
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
- pe1rdp
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
- Roepletters: pe1rdp
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: porto op vakantie
Tijdens alle zendamateur activiteiten in het buitenland is mij, om precies te zien, 0 (nul) malen om een licentie gevraagd.
In de koffer de transceiver (FT857) plus toebehoren (voeding, kabels, TNC, microfoon, paddle). De portofoon (Kenwood, Boafeng, Quansheng) in handbagage. Uiteraard werd ik uit de X-ray scan gehaald met de vraag om de koffer te openen maar verder dan een opmerking ("zo, jij wil wel heel graag bereikbaar blijven") kwam het nooit.
Ook in Nederland heb ik heel wat /P en /M acties uitgevoerd. Politie of marechaussee kwam langzaam voorbij gereden en sporadisch werd er wel interesse getoond. Recent nog stond ik bij een militair vliegveld voor een ATV test en de KMAR wilde in eerste instantie niet uit hun busje komen maar ik stond erop dat ik hun graag tekst en uitleg wilde geven. De zon scheen dus ik heb verteld wat ik aan het doen was. Na een minuutje wilde ze alweer weg maar zo gemakkelijk kwamen ze niet van mij af
Voor een zendvergunning of licentie is mij in Nederland ook weer 0 (nul) malen gevraagd.
Thuis en tijdens JOTA heb ik enkele malen bezoek gehad van RDR, AT of RDI. In alle gevallen was het een zendamateur die ik persoonlijk kende (of zelfs een ex-collega). Maar ook hier had ik nooit de eer om het pasje te trekken.
Ik vermoed dat de meeste politie- en marechaussee agenten niet weten waar ze om moeten vragen en op moeten letten.
Dus mijn advies is: meenemen die porto. Een inbeslagname is voor hun zo'n papierwerk. Daar beginnen ze niet aan.
In de koffer de transceiver (FT857) plus toebehoren (voeding, kabels, TNC, microfoon, paddle). De portofoon (Kenwood, Boafeng, Quansheng) in handbagage. Uiteraard werd ik uit de X-ray scan gehaald met de vraag om de koffer te openen maar verder dan een opmerking ("zo, jij wil wel heel graag bereikbaar blijven") kwam het nooit.
Ook in Nederland heb ik heel wat /P en /M acties uitgevoerd. Politie of marechaussee kwam langzaam voorbij gereden en sporadisch werd er wel interesse getoond. Recent nog stond ik bij een militair vliegveld voor een ATV test en de KMAR wilde in eerste instantie niet uit hun busje komen maar ik stond erop dat ik hun graag tekst en uitleg wilde geven. De zon scheen dus ik heb verteld wat ik aan het doen was. Na een minuutje wilde ze alweer weg maar zo gemakkelijk kwamen ze niet van mij af

Voor een zendvergunning of licentie is mij in Nederland ook weer 0 (nul) malen gevraagd.
Thuis en tijdens JOTA heb ik enkele malen bezoek gehad van RDR, AT of RDI. In alle gevallen was het een zendamateur die ik persoonlijk kende (of zelfs een ex-collega). Maar ook hier had ik nooit de eer om het pasje te trekken.
Ik vermoed dat de meeste politie- en marechaussee agenten niet weten waar ze om moeten vragen en op moeten letten.
Dus mijn advies is: meenemen die porto. Een inbeslagname is voor hun zo'n papierwerk. Daar beginnen ze niet aan.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
https://pe1rdp.bsky.social
https://www.twitter.com/pe1rdp/
http://www.qsl.net/pe1rdp/
http://pe1rdp.no-ip.org:8073
http://pe1rdp.no-ip.org:8075
https://pe1rdp.bsky.social
https://www.twitter.com/pe1rdp/
http://www.qsl.net/pe1rdp/
http://pe1rdp.no-ip.org:8073
http://pe1rdp.no-ip.org:8075
-
- Berichten: 442
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
- Roepletters: ON4GED
- Locatie: Waarloos -be
- Contacteer:
Re: porto op vakantie
Ik weet dat in Duitsland sommige (of allemaal?) porto's van Baofeng verboden zijn. Mogelijk dus ook Quansheng en andere van de Chinese markt. Welke juist weet ik niet, ik heb zelf zo geen toestellen uit die groep. Maar zoals PD1RDP het schrijft, mij is ook nog nooit om mijn licentie of dergelijke gevraagd. Ik kom vrij regelmatig in Duitsland, enkele keren per jaar, en heb dan wel al het nodige bij me. Licentie, bedieningscertificaat, toenmalig nog het betalingsbewijs (was toen nog verplicht in België) etc, maar ook kopie's van de facturen van de meegevoerde apparatuur.
Een keer ben ik op een parking langs de A44 wel eens aangesproken geweest door de Polizei. Maar dat was uit nieuwsgierige vriendschap, de agent was zelf ook AFU. Vandaar zijn nieuwsgierigheid en het gewone vriendschappelijk live-qso. Helaas na al die jaren ben ik zijn call vergeten. (gebeurt meer bij mij)
Een keer ben ik op een parking langs de A44 wel eens aangesproken geweest door de Polizei. Maar dat was uit nieuwsgierige vriendschap, de agent was zelf ook AFU. Vandaar zijn nieuwsgierigheid en het gewone vriendschappelijk live-qso. Helaas na al die jaren ben ik zijn call vergeten. (gebeurt meer bij mij)
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED
-
- Berichten: 2338
- Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
- Roepletters: pe1cmo
- Locatie: Ayamonte (spanje)
- Contacteer:
Re: porto op vakantie
Belangrijk om te weten is dat veel spul wat buiten de amateurbanden kan komen (ook al is het alleen ontvangst) veelal niet mag.
Nederland is een van de weinige landen waar je alles mag ontvangen maar Duitsland en Oostenrijk weer niet.
Nederland is een van de weinige landen waar je alles mag ontvangen maar Duitsland en Oostenrijk weer niet.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España
Ayamonte España
Re: porto op vakantie
Ooit toen de flauwekul van douane er nog was, had ik mijn 2 meter set gewoon op het dashboard liggen.
Maar nooit bij de grens overgangen gevraagd naar wat het voor iets was.
En ook in het buitenland nooit door de autoriteiten gevraagd naar mijn licentie.
Op de camping zeg ik altijd wat ik bij me heb en dat er een mastje van 15 meter naast de bus komt te staan.
Theo
Maar nooit bij de grens overgangen gevraagd naar wat het voor iets was.
En ook in het buitenland nooit door de autoriteiten gevraagd naar mijn licentie.
Op de camping zeg ik altijd wat ik bij me heb en dat er een mastje van 15 meter naast de bus komt te staan.
Theo
Re: porto op vakantie
Op je licentie staat dat het je toegestaan om amateurspullen bij je te hebben , te vervoeren etc
Dat wil nog niet zeggen dat je het in het betreffende land ook mag gebruiken .
Maar bij je hebben omdat je naar je radio maatje gaat om te repareren of em cadeau te doen etc …
Als het goed is hoef je niet eens een smoes te verzinnen.
Zoals bij wel meer ambtenaren is het soms lastig de regels te interpreteren.. en al helemaal als ze er geen of te weinig kennis van hebben.
Btw zorg dat je van je spullen een aankoopfactuur bij je hebt ( in je mail kan tegenwoordig ook)
Dan slaan ze je niet met de stok van invoerkosten
Dat wil nog niet zeggen dat je het in het betreffende land ook mag gebruiken .
Maar bij je hebben omdat je naar je radio maatje gaat om te repareren of em cadeau te doen etc …
Als het goed is hoef je niet eens een smoes te verzinnen.
Zoals bij wel meer ambtenaren is het soms lastig de regels te interpreteren.. en al helemaal als ze er geen of te weinig kennis van hebben.
Btw zorg dat je van je spullen een aankoopfactuur bij je hebt ( in je mail kan tegenwoordig ook)
Dan slaan ze je niet met de stok van invoerkosten
- PE1PQX
- Berichten: 4993
- Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
- Roepletters: PE1PQX
- Locatie: Emmen (JO32LS)
- Contacteer:
Re: porto op vakantie
Da's alleen van toepassing als je buiten de EEG (Europese Economische Gemeenschap) reist. Anders is dat niet nodig.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
- PE1PQX
- Berichten: 4993
- Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
- Roepletters: PE1PQX
- Locatie: Emmen (JO32LS)
- Contacteer:
Re: porto op vakantie
Europese Gemeenschap, ook prima... Maar ik denk dat de strekking wel duidelijk is.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
Re: porto op vakantie
Maar wat nu met omgebouwde apparatuur zoals die destijds verkrijgbaar was bij Korver in Budel? Of zelfbouw?
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.
Sinds juni 1981 radiozendamateur.
Sinds juni 1981 radiozendamateur.
Re: porto op vakantie
Wat kan er in het ergste geval gebeuren als je naar een Europees land gaat waar je licentie is toegestaan?
Als je het A4 grote document meeneemt van het RDI wat je nodig hebt in het buitenland en je kunt het overhandigen is er niets aan de hand hoor.
Ik ben echt veel qrv in het buitenland en echt nooit problemen gehad. Wel bezoekjes van ambtenaren (politie, boswachters en dergelijke) maar die vinden het eigenlijk allemaal wel interessant. Met een beetje uitleg van jouw kant en er gaan vele deuren open. Voor de zekerheid een HAREC document aanvragen maar dat lijkt mij zelfs overdreven als we het over West Europa hebben. Natuurlijk moet je wel de wetten en richtlijnen aanhouden die in dat land gelden, maar dat is dan ook wel alles.
Ga je naar landen waar politieke spanningen heersen of oorlog heb je wel andere problemen dan je zendapparatuur.
Als je het A4 grote document meeneemt van het RDI wat je nodig hebt in het buitenland en je kunt het overhandigen is er niets aan de hand hoor.
Ik ben echt veel qrv in het buitenland en echt nooit problemen gehad. Wel bezoekjes van ambtenaren (politie, boswachters en dergelijke) maar die vinden het eigenlijk allemaal wel interessant. Met een beetje uitleg van jouw kant en er gaan vele deuren open. Voor de zekerheid een HAREC document aanvragen maar dat lijkt mij zelfs overdreven als we het over West Europa hebben. Natuurlijk moet je wel de wetten en richtlijnen aanhouden die in dat land gelden, maar dat is dan ook wel alles.
Ga je naar landen waar politieke spanningen heersen of oorlog heb je wel andere problemen dan je zendapparatuur.
Re: porto op vakantie
Is dat a4-tje niet gewoon het HAREC-document?
Die kan je downloaden en uitprinten.
Ik wilde even kijken bij mijn pdf maar inloggen bij de RDI ligt eruit…
Even verdergezocht. Het is iets anders inderdaad.
https://www.rdi.nl/onderwerpen/radiozen ... teurexamen
Die kan je downloaden en uitprinten.
Ik wilde even kijken bij mijn pdf maar inloggen bij de RDI ligt eruit…
Even verdergezocht. Het is iets anders inderdaad.
https://www.rdi.nl/onderwerpen/radiozen ... teurexamen
.... But will it blend?
-
- Berichten: 2338
- Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
- Roepletters: pe1cmo
- Locatie: Ayamonte (spanje)
- Contacteer:
Re: porto op vakantie
Voor het buitenland, zelfbouw mag, modificaties ook, mits het binnen de amateurbanden valt, en je een vergunning hebt om daar te mogen gebruiken (zendmachtiging)
de 2 meter band loopt dus van 144 - 146 MHz, ook kwa ontvangst, en niet van 140 - 174MHz.
Het gaat er dus om, dat de ontvanger geen signalen buiten de amateurband mag ontvangen. Duitsland was daar vroeger streng in, en zo ook Oostenrijk.
Een scannertje waar je vroeger de politie mee kon ontvangen, of de taxi enz, is in veel landen van Europa verboden.
Eigenlijk was Nederland één van ze zeer weinige landen in Europa waar dit wel mocht.
de 2 meter band loopt dus van 144 - 146 MHz, ook kwa ontvangst, en niet van 140 - 174MHz.
Het gaat er dus om, dat de ontvanger geen signalen buiten de amateurband mag ontvangen. Duitsland was daar vroeger streng in, en zo ook Oostenrijk.
Een scannertje waar je vroeger de politie mee kon ontvangen, of de taxi enz, is in veel landen van Europa verboden.
Eigenlijk was Nederland één van ze zeer weinige landen in Europa waar dit wel mocht.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España
Ayamonte España