verkeerde polarisatie DC aansluiting

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

Re: verkeerde polarisatie DC aansluiting

#31 Bericht door PA3DJS »

andre schreef: 12 apr 2025, 11:14 Ik heb solderen van mijn vader geleerd. 100watt bout met tinstaven waar hij het glas en lood voor thuis mee soldeerde :mrgreen:
Maarja, ik wat 9 of 10 jaar oud en ging er vanuit dat hij het wel zou weten...

Later toch nog goed gekomen...
Bij mij nagenoeg hetzelfde (dus ook w.b.t het glas in lood). Een platte bout met platte kromme punt en gewoon een twee pinnen stekker met niet geïsoleerde pennen, en natuurlijk vloeibare flux (ik zal de naam niet noemen, het werd niet voor het glas in lood gebruikt). Ging prima, als je het maar goed wegspoelt met zeepsop.

Daarna snel naar harskernsoldeer overgestapt in geval van glimmend metaal, en de bekende Weller bout met rood handvat (naar aan leiding van een kennis van mij die in de elektro/elektronica zat). Weer later een thyristordimmer om de temperatuur te kunnen verlagen (flux blijft dan langer actief tijdens solderen).

Achteraf er achter gekomen dat er wel wat gedoe was in de familie, want je laat een kind van 10 toch niet met een hete bout aan de gang (of pijlpunten scherp maken op de slijpmachine). Ik heb veel geleerd van alle zooi, kennissen en gereedschap om mij heen.

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#32 Bericht door PA4WK »

Ja wat we vroeger als kind deden.................. volgens de huidige maatstaven hadden we allang dood moeten zijn.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

#33 Bericht door PA3DJS »

PA4WK schreef: 13 apr 2025, 13:38 Ja wat we vroeger als kind deden.................. volgens de huidige maatstaven hadden we allang dood moeten zijn.
Ja, als dit nu zou gebeuren, wordt ik misschien wel uit huis geplaatst.

Jaaaren terug was er ook wat discussie over een zoon van een grondverzetter, die was op zijn tiende pallets aan het oppakken en fijnstampen in containers (wel met zijn vader meekijkend). De machine was zacht uitgedrukt wat groter dan een minigraver. Het jaar er op deed hij het alleen. Ik heb mij er geen seconde onveilig bij gevoeld. Nu is hij wat groter een heeft zijn eigen "speelgoed".

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#34 Bericht door PA0ETE »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 13 apr 2025, 10:38 En zo heeft ook weer deze topic een andere wending gekregen.

Beheer zou dat beter op moeten letten. ;-)
Het was deze beheerder zelf die de dwarsstraat 'een voeding is geen beginnersproject' aansneed. :)

Ik vind wat er besproken wordt geen prietpraat. Als het nog langer over de soldeerverbindingen doorgaat, kunnen we dat onderwerp misschien beter afsplitsen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie