Quansheng
Quansheng
Ben ik een beetje aan het rondstruinen op de webstek van ome Ali kom ik een wel heel goedkope porto tegen, die in diverse kleurtjes verkrijbaar is. Het meest bijzondere is wel het frequentiebereik: 20-1000MHz en dat is TX/RX zowel in AM als FM mode.
En de prijs? Minder dan 2 tientjes
https://www.aliexpress.us/w/wholesale-u ... 2f4bjyu9Lp
En de prijs? Minder dan 2 tientjes
https://www.aliexpress.us/w/wholesale-u ... 2f4bjyu9Lp
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.
Re: Quansheng
Die is al een half jaartje op de markt, de eerste exemplaren werden voor €17,95 aangeboden (incl. shipping)
Hoe ze het voor elkaar krijgen is mij een raadsel.
Van origine was het een 2 en 70 porto, maar een slimmerik heeft er nu een upgrade voor gemaakt zodat hij ook op HF kan zenden en ontvangen.
Er zijn veel soorten firmware voor, en dat wel bedenkelijk, ik zag er eentje voorbij komen die zelfs op de luchtvaartfrequenties kon zenden/ontvangen.
Hoe ze het voor elkaar krijgen is mij een raadsel.
Van origine was het een 2 en 70 porto, maar een slimmerik heeft er nu een upgrade voor gemaakt zodat hij ook op HF kan zenden en ontvangen.
Er zijn veel soorten firmware voor, en dat wel bedenkelijk, ik zag er eentje voorbij komen die zelfs op de luchtvaartfrequenties kon zenden/ontvangen.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X300N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X300N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *
- itsme123
- Roepletters: PE1NIB
- Contacteer:
Ik zou buiten 2m en 70cm in iedergeval niet gaan zenden hiermee, de harmonischen zijn veel sterker dan de zend freq.Ron01 schreef: ↑01 okt 2024, 21:15 Van origine was het een 2 en 70 porto, maar een slimmerik heeft er nu een upgrade voor gemaakt zodat hij ook op HF kan zenden en ontvangen.
(Ik zet daarom dat bewust uit bij de instellingen, alleen op 2m/70cmband werkt dan TX )
RX kan natuurlijk wel gewoon, zelfs soort SSB mode. (Is DZB, maar werkt wel enigzins)
De UV-K5 of UV-K6 (heb de indruk dat t dezelfde is vanbinnen) is een bijzonder leuk stuk elektronica met een zeer breed ontvangstbereik. Je kunt er zelfs een kapton-printje voor krijgen waarmee het bereik in de HF wordt vergroot, al heb ik dat nooit geprobeerd.
Als ontvanger alleen al is het een leuk apparaat natuurlijk, zendmatig ontbreken vanzelfsprekend de filtering maar die kun je zelf alsnog voorzien natuurlijk, als je dit kleinood gebruikt als voorzet om je eigen transceiver mee te maken.
Als ontvanger alleen al is het een leuk apparaat natuurlijk, zendmatig ontbreken vanzelfsprekend de filtering maar die kun je zelf alsnog voorzien natuurlijk, als je dit kleinood gebruikt als voorzet om je eigen transceiver mee te maken.
Intussen een unboxing video gezien en in het batterijvak staat op het typeplaatje dat TX enkel VHF en UHF is, zoals gewoonlijk bij China Export. Dus voor 2M en 70cm, weergave van AM (luchtvaartfrequenties) is ronduit slecht.
Tja, dat is toch heel wat anders dan de advertentie ons wil doen geloven.
Tja, dat is toch heel wat anders dan de advertentie ons wil doen geloven.
- pe1rdp
- Roepletters: pe1rdp
- Contacteer:
De weergave van AM is met de standaard firmware inderdaad onbruikbaar.
Maar met de amateur firmware, zoals IJV, CEC en egzumer, is AM ontvangst een heel stuk verbeterd en wel goed bruikbaar.
Met CEC kun je ook nog in APRS, SSTV, DSB en CW zenden. FT8 (RX/TX) en APRS (RX) rechtstreeks in de porto, lijken in voorbereiding. Echter de laatste update is gemaakt in mei. De alpha release heb ik dan nog nergens gezien. Ook heb ik KD8CEC gevraagd voor een pre-release maar hierop kwam geen antwoord.
Kortom: weer enorm leuk speelgoed voor weinig geld.
Maar met de amateur firmware, zoals IJV, CEC en egzumer, is AM ontvangst een heel stuk verbeterd en wel goed bruikbaar.
Met CEC kun je ook nog in APRS, SSTV, DSB en CW zenden. FT8 (RX/TX) en APRS (RX) rechtstreeks in de porto, lijken in voorbereiding. Echter de laatste update is gemaakt in mei. De alpha release heb ik dan nog nergens gezien. Ook heb ik KD8CEC gevraagd voor een pre-release maar hierop kwam geen antwoord.
-
- Roepletters: PA3CQN
- Contacteer:
Het is allemaal wel leuk maar gebruik het nou niet om te zenden. Die dingen halen de norm al niet op onze banden. En daarbuiten is het werkelijk bedroevend, zie diverse blogs/YT-filmpjes met spectrum metingen.
Al die experimenten met modulatie-soorten zijn natuurlijk erg leuk maar verwacht niet dat je een goede (breedband)ontvanger krijgt. Laat staan een breedband zender.
Ja, ik heb er ook 1. En van alles getest met alternatieve firmware. Voor 17,95 heb ik er meer plezier van gehad dan een bioscoopbezoekje. Maar ik beschouw het nog steeds als speelgoed. Want dat is het. Dit is dan ook mijn tip voor gebruik:
Al die experimenten met modulatie-soorten zijn natuurlijk erg leuk maar verwacht niet dat je een goede (breedband)ontvanger krijgt. Laat staan een breedband zender.
Ja, ik heb er ook 1. En van alles getest met alternatieve firmware. Voor 17,95 heb ik er meer plezier van gehad dan een bioscoopbezoekje. Maar ik beschouw het nog steeds als speelgoed. Want dat is het. Dit is dan ook mijn tip voor gebruik:
Speelgoed inderdaad.pe1rdp schreef: ↑03 okt 2024, 08:49 De weergave van AM is met de standaard firmware inderdaad onbruikbaar.
Met de juiste software/firmware is er kennelijk heel veel mogelijk. De hardware blijft echter hetzelfde natuurlijk en wat in software allemaal mogelijk is kan de hardware dat wel aan, vraag ik me hardop af.
Hieronder een video die eea laat zien, alleen de presentator spreekt wel erg vlot waardoor lastig te volgen is.
youtu.be/uuQFFNW5l0g