Hey mede amateurs
Wie heeft het al eens gehad .
Ik heb voor een kennis een 10 meter trx gerepareerd deze had 1 van de 3 mosfets defect in de eindtrap de trx werkt weer prima maar in ssb trekt hij zonder modulatie altijd 5 amp of het vermogen nu op min of max staat geen verschil hij klinkt goed en geeft ook het volle vermogen met modulatie geen modulatie geen antenne power maar toch die 5 amp , en dat doet hij in fm en am niet bij minimale vermogen 2 amp ik heb op de spectrum analyzer gekeken naar oscilaties maar tot 1 ghz niks te zien
Heeft iemand al eens met dat bijltje gehakt ??
Grt 73 shortwave
In usb 5 amp opname
Re: In usb 5 amp opname
Dan zal het lekker in klasse A staan bij zoveel ruststroom.
Is de bias regeling wel ok?
Theo
Is de bias regeling wel ok?
Theo
Misschien eens kijken met een warmtebeeldcamera.
Zie dan alleen maar dat er een heet word ik heb deze al eens gewisseld met een andere maar steeds dezelfde word warm ik vind geen schema dat zou het makkelijker maken het gaat om de crt ss9700
Grt shortwave
Grt shortwave
Ik denk niet dat je die MOSFETs zomaar moet verwisselen, de steilheid zal nog wel eens wisselen tussen diverse exemplaren.
Gewenste BIAS opzoeken in de service documentatie, alle BIAS pots op 0 en dan voorzichtig de ruststroom op de juiste waarde zetten.
Gewenste BIAS opzoeken in de service documentatie, alle BIAS pots op 0 en dan voorzichtig de ruststroom op de juiste waarde zetten.
Gaat het om de 7900 of de 9900 van CRT....de 9700 is van Icom
Oei, dat klinkt inderdaad als een te hoge ruststroominstelling. Het is verstandig om daarnaast ook de stuurtorren te checken. Vaak gaat er meer stuk. Heb je een idee waarom de FET stuk is gegaan? En is de biaspotmeter nog OK? Weet je zeker dat de nieuwe FET origineel is? Probeer je voeding qua stroom te begrenzen als je aan de bias potmeter draait, met een beetje pech is de nieuwe FET ook snel stuk. Ruststroom is redelijk makkelijk te bepalen door het verschil te nemen van opgenomen vermogen in RX en opgenomen vermogen SSB zonder modulatie. Draai vervolgens de potmeter helemaal terug (tegen de klok in). Daarmee zou de bias op 0 moeten staan. En is nu dus flink te hoog!