Comet CF-416 B Duplex Unit

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Comet CF-416 B Duplex Unit

#1 Bericht door PC1L »

Betreft Comet CF-416 B Duplexer
Als ik deze duplexer tussen de 70 cm antenne plaats ( de 2 m aansluiting gebruik ik dan even niet ) en de 70 cm zenderontvanger kan ik dan gewoon ook zenden met deze combinatie ? Common eventueel met dummyload ?

Toelichting : moge duidelijk zijn dat we deze 'splitter' als desense filter ( satellieten, zwakke signalen ) zouden willen gebruiken. Schijnt nogal goed te werken.

Met dank voor eventueel antwoord,

PC1L.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Comet CF-416 B Duplex Unit

#2 Bericht door PE4WJ »

Dat zou moeten werken, de 2m poort wel even netjes afsluiten met een (50 ohm) dummyload. Ik neem aan dat je hem wil gebruiken om breedband ruis (in dit geval ruis op 2m) uit de 70cm zender te onderdrukken? De duplexer bevat in het 70 cm pad een hoogdoorlaat filter, dus dat helpt inderdaad om dat doel te bereiken.

73,

Wouter Jan PE4WJ

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Comet CF-416 B Duplex Unit

#3 Bericht door PA0LMD »

Dit is een diplexer , geen duplexer !
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Comet CF-416 B Duplex Unit

#4 Bericht door Thijzer »

Beetje dure manier om een hoog-doorlaat filter te maken om 2m op 70cm (= 3e harmonische) te onderdrukken. Je kunt ook een zuigkring maken en die afstemmen op dat kleine stukje dat je op 2m gebruikt. Kun je dit niet doen met een T-stuk en een coax-stub? Dat is op VHF nog een beperkte lengte.

Dat is het nadeel ook van het ISS: input op 2m en op 70cm hoor je jezelf terug op de 3e harmonische in de downlink.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Comet CF-416 B Duplex Unit

#5 Bericht door PC1L »

PA0LMD schreef: 14 sep 2021, 12:09 Dit is een diplexer , geen duplexer !
Absoluut waar, in de haast ( de i ligt naast de u - keyboard ) etc. etc.
Thijzer schreef: 14 sep 2021, 12:13 Beetje dure manier om een hoog-doorlaat filter te maken om 2m / Dat is het nadeel ook van het ISS: input op 2m en op 70cm hoor je jezelf terug op de 3e harmonische in de downlink.
De du=iplexer heb ik toch nodig en als bij gebruik als desenser heb ik alles compleet.ISS .. nou, ik hoor dan mezelf op de downlink in letterlijke zijn ( ISS uitgaande signaal ) maar bij zwakke downlinksignalen wordt het minder en minder, totdat er niets meer waarneembaar is.
PE4WJ schreef: 14 sep 2021, 11:03 Dat zou moeten werken, de 2m poort wel even netjes afsluiten met een (50 ohm) dummyload. Ik neem aan dat je hem wil gebruiken om breedband ruis (in dit geval ruis op 2m) uit de 70cm zender te onderdrukken? De duplexer bevat in het 70 cm pad een hoogdoorlaat filter, dus dat helpt inderdaad om dat doel te bereiken.

73,

Wouter Jan PE4WJ
Ik ken de inhoud van dit device niet ( theoretisch wel maar niet praktisch ), hoe het is opgebouwd qua componenten. Het vermogen dat ik dan vanaf de 70 cm kant naar de antenne zou sturen is hetzelfde als vanaf de 2 m kant.
Laatst gewijzigd door PC1L op 14 sep 2021, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Comet CF-416 B Duplex Unit

#6 Bericht door PC1L »

Thijzer schreef: 14 sep 2021, 12:13 Beetje dure manier om een hoog-doorlaat filter te maken om 2m op 70cm (= 3e harmonische) te onderdrukken. Je kunt ook een zuigkring maken en die afstemmen op dat kleine stukje dat je op 2m gebruikt. Kun je dit niet doen met een T-stuk en een coax-stub? Dat is op VHF nog een beperkte lengte.

Dat is het nadeel ook van het ISS: input op 2m en op 70cm hoor je jezelf terug op de 3e harmonische in de downlink.
Heb jij mbt ISS werken zo'n stub wel eens toegepast ? Toch wel benieuwd of dat voldoende resultaat aan jouw zijde opleverde. En op welke afmetingen was jij toen uitgekomen ? Indien je zo'n stub heb gebruikt.

Opmerking : in het satelliet ARRL handboek wordt voor ISS mode J een low ( band ) pass geadviseerd a d zenderuitgang. Ik had zeer frappante resultaten met eentje met een ( uiteraard home made ) -120 dB 3e harmonische hi. Die kan ik echter boven 30 watt niet gebruiken, helaas.

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: Comet CF-416 B Duplex Unit

#7 Bericht door DutchDuke »

Thijzer schreef: 14 sep 2021, 12:13 Beetje dure manier om een hoog-doorlaat filter te maken om 2m op 70cm (= 3e harmonische) te onderdrukken. Je kunt ook een zuigkring maken en die afstemmen op dat kleine stukje dat je op 2m gebruikt. Kun je dit niet doen met een T-stuk en een coax-stub? Dat is op VHF nog een beperkte lengte.

Dat is het nadeel ook van het ISS: input op 2m en op 70cm hoor je jezelf terug op de 3e harmonische in de downlink.
Heb zowel een LPF alswel een coax stub geprobeerd, maar die laatste gaf nooit genoeg demping om desensing 100% tegen te gaan. Ben er nooit achter gekomen waarom, dus ik moet er nog eens mee gaan experimenteren. Een diplexer alleen gebruiken als LPF of HPF is inderdaad wat prijzig (67 euro bij K-PO zag ik), dus zelfbouw zou lonen als je op de centen moet letten.

Het "nadeel" wat je noemt komt omdat er (nog) veel landen zijn waar 70cm helemaal niet open is voor amateur gebruik. Sats zoals AO85/91/92, Funcube-1, etc kunnen dus niet gewerkt worden door amateurs uit die landen. Bovendien 3 x 145.990 is 437.970 en de downlink van de ISS repeater is 437.800, dus er ruim beneden en je zal jezelf echt niet horen. Desensing is meer het probleem, zeker als je met teveel vermogen werkt. Maar ja, met de dierentuin die het ISS geregeld is heb je aan 50 Watt soms nog niet genoeg.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Comet CF-416 B Duplex Unit

#8 Bericht door PC1L »

Vanmiddag even twee LPF ( uit Leerboek Zendamateur Eerste Druk 1981 hi ) achter elkaar geschakeld, die had ik nog liggen ) en enkele satellieten in mode J gewerkt. Frappante results.

Het leuke is dat je de berekeningen ( 3 * zendfrequentie ) kunt laten voor wat het is. De 3e harmonische is 'weg' ( ca - 100 dB ). Dus geen afregelen meer op 70.

Dus wel logisch dat een LPF iha betere results geeft in ieder geval makkelijker werkt dan een ingrijpen op 70, ter plaatse. Zeker met - 100 dB 3e harmonischen onderdrukking.

Wat betreft het ISS .. ja dat lijkt op AO-91 e.d. wat mij ook opviel was dat bij deze frequentie combi er toch al snel veel storing optrad alreeds bij 10 - 25 watt zendvermogen. Heb dat vanmiddag ook even getest ( zonder ISS natuurlijk hi ) maar alles was weg nu, alle piekjes op het frequentie display van de ontvanger.

Satellieten van vanmiddag waren SO-50 RS-44 ( mode J ) en enkele XW2 sats met gewoon het filter er steeds aan vast. Doorgangsdemping < 1 dB voor ontvangst.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Comet CF-416 B Duplex Unit

#9 Bericht door PC1L »

Na wat langere tijd weer even terug hier. Inmiddels beetje geexperimenteerd, het Comet filter had ik nog niet gehaald, omdat i.v.m. SO-50 ( up = precies 1/3 dwn, de manier om QRO te weren lijkt het wel ) er duidelijk sprake is van self desensing .. het desense filter zal dan niet helpen. Zie internet : radioamateurs met dat probleem.

Nu vraag ik mij af of er met bv een IC 9700 wel goede results behaald kunnen worden. Of gaat dit met een beetje meer power ook ( soms ) helemaal mis ?

Zijn er amateurs die er ervaring mee hebben opgedaan, speciaal deze trx ? Ik kan mij niet voorstellen dat het in geval van SO-50 dan wel beter zou werken, tenzij je de power laag houdt ofwel heeft deze 9700 een veel betere low pass aan boord dan gemiddeld.

Dank voor antwoord,

PC1L.

Plaats reactie