De strijd tegen de ruis in de bewoonde omgeving

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

De strijd tegen de ruis in de bewoonde omgeving

#1 Bericht door Paula Bean »

Ik woon in een appartementencomplex in de stad en ben al lang aan het experimenteren met diverse antennes op het balkon. Erg bevredigend is dat niet. Wat veel interessanter is, is eropuitgaan in de natuur, waar geen storingsbronnen aanwezig zijn. Je hoort dan zoveel meer op de radio! Gelukkig woon ik aan de rand van de stad en ben ik na tien minuten lopen in een natuurgebied, genoeg verwijderd van storende gebouwen en van ruis uitstralende infrastructuur. Mijn volgende stap is dan ook om uit te gaan zenden in deze ruisarme omgeving, in de hoop dat ik dan beter gehoord wordt.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: De strijd tegen de ruis in de bewoonde omgeving

#2 Bericht door PA3HMP »

jaren geleden heb ik dat ook eens gedaan samen met een collega amateur, ontvanger in de auto, natuurgebied in en iets van 100 meter draad aan de ontvanger.
Het ontvangst was geweldig, stations die je thuis nooit hoorde.

Ook tijdens de jota waar ik op een industrie gebied zit is het verbazingwekkend stil, op de middengolf band buitelen de Amerikaanse AM stations over elkaar heen zo goed is het ontvangst daar.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De strijd tegen de ruis in de bewoonde omgeving

#3 Bericht door PA3DAT »

Paula Bean schreef: 23 jul 2021, 22:15 Mijn volgende stap is dan ook om uit te gaan zenden in deze ruisarme omgeving, in de hoop dat ik dan beter gehoord wordt.
Ik denk dat dat geen verschil maakt. Je antennes zenden jouw signaal uit, onafhankelijk ven de ruis en rommel om je heen. Wat je dan waarschijnlijk wél hoort is iemand die voor jou terugkomt met een relatief zwak signaal. Die zou je thuis vanwege de storing niet gehoord hebben.

Thuis kun je waarschijnlijk vrijwel alles werken wat je hoort (want je hoort niet alles), in de natuur zul je roepen naar stations die jou niet horen, omdat die stations last hebben van storing. Daardoor kan het lijken alsof zenden vanuit huis meer succesvol is.

Mijn ervaring, vanuit de camper.

Op campings is de ontvangst trouwens ook vaak slecht. Andere campers en caravans zitten tegenwoordig ook vol met (Chinese) elektronica...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: De strijd tegen de ruis in de bewoonde omgeving

#4 Bericht door Paula Bean »

PA3DAT schreef: 24 jul 2021, 06:46Je antennes zenden jouw signaal uit, onafhankelijk van de ruis en rommel om je heen.
Daar heb je een punt! :mrgreen:

Toch vermoed ik dat zenden in de 'vrije natuur' waarschijnlijk beter zal gaan, niet vanwege de ruis om me heen inderdaad, maar meer omdat de antenne dan niet ingekneld staat tussen de vloer van mijn balkon, de vloer van het balkon van de bovenburen, het metalen hekwerk van het balkon, het appartementengebouw waarin ik woon, en de twee flats aan weerszijden. En dan woon ik ook nog eens op de 1e etage, dus niet zo hoog.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: De strijd tegen de ruis in de bewoonde omgeving

#5 Bericht door PA9CW »

Paula,

het grote voordeel van zenden en ontvangen in de natuur, is natuurlijk het lage ruisnivo. Nadeel is dat je vaak QRP gebruikt en het tegenstation je niet hoort. Ik maak dat niet zo vaak mee. De meeste roepen alleen als ze je kunnen horen. Je zou eventueel ook meer vermogen kunnen gebruiken, maar dan heb je wel een grote accu nodig. Of minder QSO's :-)
Nog een voordeel is, je kan een grote dipool antennes meestal wel kwijt. Ik heb dit jaar op de camping gestaan op Tiengemeten, en gebruikte een Bandspringer Maxi II, 80/40/30/20 meter ( van SOTABEAMS ) Lengte ca. 2 x 27 meter. Die kon ik daar mooi kwijt. Als mast gebruik ik een tien meter hoge fibre mast. Ingeschoven slechts 67 cm. Dus mooi mee te nemen in de rugzak of op de fiets. Ik heb ook nog een fibre mast van 15 meter. En ingeschoven is die anderhalve meter. Die gebruik ik als ik ergens met de auto naartoe ga.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: De strijd tegen de ruis in de bewoonde omgeving

#6 Bericht door pa1bvm »

qua ruis onderdrukking zou je ook kunnen denken aan ontvangst oplossingen in de vorm van noise cancellers en fase draaiers ..
vaak met behulp van een extra antenne ..
succes hangt natuurlijk af van de soort "ruis" en storing ..


https://iz3kgj.jimdofree.com/projects/1 ... se-cancel/

of anders op een een adres waar het rustig is een sdr ontvanger plaatsen en die via internet beluisteren .. en dan gewoon zenden op de plek waar de ontvangst bol staat van de QRM ...

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: De strijd tegen de ruis in de bewoonde omgeving

#7 Bericht door Paula Bean »

pa1bvm schreef: 24 jul 2021, 12:53 qua ruis onderdrukking zou je ook kunnen denken aan noise cancellers
https://iz3kgj.jimdofree.com/projects/1 ... se-cancel/
Wat interessant, ik wist dat zg. 'noise cancelling' koptelefoons bestaan, maar blijkbaar werkt dit principe ook voor radiogolf ontvangst! Op IZ3KGJ's YouTube filmpjes (zie link boven) is inderdaad te zien hoe effectief dit werkt.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: De strijd tegen de ruis in de bewoonde omgeving

#8 Bericht door PA9X »

Ik werk al een tijd met een QRM Eliminator en heb daar tamelijk goede ervaringen mee.

https://www.pa9x.com/review-of-the-qrm- ... r-x-phase/

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: De strijd tegen de ruis in de bewoonde omgeving

#9 Bericht door Thom PA9T »

ik wil het topic niet kapen, maar wel graag een opmerking plaatsen over 'QRM-elimators' die gebruik maken van fasedraaiing: ze werken voor één enkele stoorbron, omdat je slechts het signaal afkomstig van één bron, ontvangen door 2 antennes, dusdanig in fase kan verschuiven dat ze elkaar uitdoven.

In de omgeving van Paula Bean, zijn tientallen (misschien honderden) kleine stoorbronnen die allemaal een kleine ruisbijdrage leveren. Hier doe je met een QRM-eliminator niet zoveel tegen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: De strijd tegen de ruis in de bewoonde omgeving

#10 Bericht door PA3DJS »

Thom PA9T schreef: 25 jul 2021, 13:47 ik wil het topic niet kapen, maar wel graag een opmerking plaatsen over 'QRM-elimators' die gebruik maken van fasedraaiing: ze werken voor één enkele stoorbron, omdat je slechts het signaal afkomstig van één bron, ontvangen door 2 antennes, dusdanig in fase kan verschuiven dat ze elkaar uitdoven.

In de omgeving van Paula Bean, zijn tientallen (misschien honderden) kleine stoorbronnen die allemaal een kleine ruisbijdrage leveren. Hier doe je met een QRM-eliminator niet zoveel tegen.
Helemaal mee eens!

Zo'n eliminator kun je het beste dus eerst lenen en uitproberen voordat je besluit te kopen of zelf te bouwen. Dit geldt ook voor een loop. Je kunt wel een (dure) loop aanschaffen, maar het is geen garantie voor succes.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: De strijd tegen de ruis in de bewoonde omgeving

#11 Bericht door PA9X »

Dat is inderdaad zo. Als je meerdere stoorbronnen hebt is het geluk als een QRM Eliminator al die bronnen kan elimineren. Andere voorwaarde is dat je hulpantenne dicht bij de bron zit. Het helpt niet tegen storing die bijvoorbeeld via skip doorkomt.
Thom PA9T schreef: 25 jul 2021, 13:47 ik wil het topic niet kapen, maar wel graag een opmerking plaatsen over 'QRM-elimators' die gebruik maken van fasedraaiing: ze werken voor één enkele stoorbron, omdat je slechts het signaal afkomstig van één bron, ontvangen door 2 antennes, dusdanig in fase kan verschuiven dat ze elkaar uitdoven.

In de omgeving van Paula Bean, zijn tientallen (misschien honderden) kleine stoorbronnen die allemaal een kleine ruisbijdrage leveren. Hier doe je met een QRM-eliminator niet zoveel tegen.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: De strijd tegen de ruis in de bewoonde omgeving

#12 Bericht door EA5JEX »

Een vriend van mij heeft mobiel HF in de auto en rijdt naar de haven van Valencia
van waaruit hij verbindingen over de hele wereld maakt met een mobielspriet.

Ik zit zelf midden in de natuur, als er qrm is, heb ik dat zelf veroorzaakt.

Kees

Plaats reactie