Traditioneel seinen t.o.v keyer

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Traditioneel seinen t.o.v keyer

#1 Bericht door PE1DTQ »

Hallo.

Ik ben mij de laatste tijd steeds meer gaan interesseren voor het CW-gebeuren.

Wat ik mij nu afvraag.
Wat is het percentage van de amateurs, dat nog traditioneel seint (dus zelf de punt en streep maakt) t.o.v. keyer of zelfs de PC?

Verder zoek ik advies over het leren nemen van het CW-signaal. Staan er op internet cursussen hiervoor?


Gr. Willart
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#2 Bericht door PA0ETE »

Misschien iets voor een enquête? :-)

Als je dat wilt kun je evt een nieuwe topic opzetten met daarin de enquete en dan aan een van de beheerders (bijv. mijzelf) vragen om deze topic met die nieuwe met de enquete te combineren.

Ik ben in elk geval een fervent gebruiker van het hakblok in plaats van de roeispanen. Het komt me te dicht bij de functietoetsentelegrafisten die in de contesten vaak zo hoog eindigen :-)

Ik heb zelf wel enkele paddles, zelfs een lang geleden zelfgebouwde keyer, maar veruit favoriet zijn de reguliere sleutels. Daar heb ik er meerdere van met enkele favorieten. Ik heb een zendontvanger, en daar kun je de keyer van programmeren, bijv als callgever om iets uit te testen. Ik moet altijd mijn paddles zoeken als ik die wil programmeren, want dat gaat alleen met de automaat :-)

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#3 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 30 mar 2012, 12:53, 2 keer totaal gewijzigd.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#4 Bericht door PA1ZP »

Dag Willart

Ik heb een paddle en een paar timmermans sleutels en een Vibroplex bug.
De Vibroplex is een half automaat en je moet de strepen zelf maken en de punten komen door een slingertje.
Het geheel is mechanisch en past gewoon op alle sets ook zonder electronische keyer aan boord.

Verder gebruik ik ook de paddle regelmatig, het is lekker ontspannen seinen en het gaat wat sneller als met een recht op en neer sleutel.

Ik werk zelden met een gewone sleutel omdat mijn motoriek het nauwelijks toelaat.
De verhouding vibroplex pddles is ongeveer 1/3 de vibroplex en 2/3 deel van de tijd de paddles.

Ook is mijn standaard speed 25 a 28 wpm en met een gewone sleutel kan ik zelf echt niet sneller als een 15 wpm seinen , ook raak ik met een gewone sleutel na een 5-tal minuten al moe voor wat betreft de concentratie, met de paddles houd ik het wel een uur of 1 1/2 vol, en met de vibroplex ook dik een half uur.

Ik heb leren nemen met het programma nu-morse en de dr Wheeler methode, dat werkte ook heel goed bij mijn zoon pd1qlf hij kende het morse nemen heel vlug.

In ieder geval heel veel succes met het leren van CW.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#5 Bericht door PA3LS »

Met een standaard seinsleutel zit je nogal vast aan een snelheid van <15wpm. Dat kan hinderlijk zijn als je op den duur erg goed wordt.
Tevens kan je met een standaard seinsleutel sneller last krijgen van RSI. Ik ben daar zelf tamelijk gevoelig voor, als ik 5 minuten in een verkeerde positie zit te seinen voel ik het al. Typen gaat daarentegen moeiteloos :)
Naar het schijnt kan je iets hogere snelheden (en minder RSI) behalen met een sideswiper.

Als je heel authentiek wil telegraferen, dan kun je volgens mij 3 dingen proberen: een gewone seinsleutel, een sideswiper, of een (halfautomatische, bijvoorbeeld Vibroplex) bug. Die kan je allemaal zonder extra elektronica (behalve evt. een relais) aan je zender hangen. Ik zou later wel eens zo'n Vibroplex willen. Die zijn ook nog 'ns erg mooie stukjes mechanica.

Minder authentiek (of ouderwets, het is maar hoe je het bekijkt) zijn paddles, waar je 'n externe keyer bij moet hebben. De lengte van de punten en strepen heb je dan vast ingesteld. Dat zorgt voor een zeer net seinschrift en de snelheid kan heel hoog worden. Ik vind dat niet valsspelen, zolang je ook maar kan opnemen op het gehoor op die snelheden.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#6 Bericht door maarten_c »

Ik werk het meeste met een keyer.

Meestal werk ik tussen de 20 tot ongeveer 25wpm.
Dan kan ik wel recht op en neer sleutelen. Maar op mijn zender werkt dat niet lekker.
Ik werk namelijk met een flex1500. Zo'n SDR-ding.
Dan heb je te maken met latency. Vooral als je dan met een straigth-key (recht op en neer) sleutel werkt. Ijlt je sidetoon een beetje achter op wat je seint. Dat werkt niet lekker. Meestal als ik met de straigth-key werk, zet ik de sidetoon maar uit.
Met de keyer heb ik daar minder last van. Dat deel hebben ze nu in powersdr wel goed voor elkaar. Vandaar dat ik ook meer met keyer werk.
Ik heb een bencher als keyer, en de electronica zit ingebakken in powersdr (software).

OVerigens raadt ik je aan om te beginnen met een gewone recht op en neer sleutel.
Dan krijg je een beter gevoel voor hoe morse moet klinken. Dus punten/strepen en de verhouding daar tussen.
Als je dan goed kunt werken met de op en neer sleutel kun je altijd nog een paddle maken of kopen.

Overigens heb ik ook nog een half-automaat liggen. Dus die mechanisch punten maakt en waar je zelf de strepen moet geven.
Daar kan ik op seinen, de computer begrijpt mijn schrift ook nog. Maar ik vindt het omslachtig en het klinkt niet zo mooi.
Deze staat nu als sierraad in de shack.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#7 Bericht door maarten_c »

PE1DTQ schreef: Verder zoek ik advies over het leren nemen van het CW-signaal. Staan er op internet cursussen hiervoor?
Gr. Willart
http://lcwo.net/nl/welcome

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#8 Bericht door PA2EFR »

G4FON morsetrainer

Deze bevalt mij goed.

Theo

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#9 Bericht door Theo »

Ik heb morse geleerd op een Junker sleutel.
Het opnemen ging niet van zelf, en het seinen ook niet :mrgreen:
Zelfs de pc v/h examen kon mij niet bij houden.
Maar de mensen die het beluisteren zeiden, wat een mooi handschrift heeft deze man.
Regelmatig dezelfde fout, en dat kan de pc niet volgen.
Ik was ook geslaagd, met mijn Junker sleutel.

Heb nooit meer de behoefte gehad, om morse te doen.
Voor de overdracht van smalband modulatie, zijn andere technieken beschikbaar.
Maar ben er wel erg trots op, dat ik morse kan op nemen en seinen.
Is toch een taal wat aan het uitsterven is.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#10 Bericht door pe5t »

Mijn inschatting:

Tijdens contesten (m.u.v. enkele speciale sleutelcontesten): 0%
Daarbuiten: <1%

Mijn advies: vergeet de seinsleutel, en andere achterhaalde seinmiddelen. Koop een Bencher o.i.d. en leer meteen seinen met een keyer.
Leer ook zo snel mogelijk opnemen zonder papier.

Kees (dit jaar 50 jaar telegrafist)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#11 Bericht door PA3DAT »

pe5t schreef:Mijn advies: vergeet de seinsleutel, en andere achterhaalde seinmiddelen.
Dan maar niet meteen overstappen naar de computer? Of naar een andere digitale mode?
Of gewoon naar internet? Is bijna alles wat we hier doen niet achterhaald? :shock:

Ik zou ook gewoon beginnen met een Junker, die je koopt voor een paar tientjes (tot € 50).
Aloys (In 2012 pas 30 jaar beoefenaar van de telegrafie... :wink: )

Wat is nou een telegrafist die niet eens kan seinen op een gewone sleutel?
Het merendeel van de huidige "telegrafisten" gebruikt een keyboard. Dat is overigens wel
het goedkoopste: dan ben je voor een tientje klaar!! :D )
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#12 Bericht door pe5t »

99% van de contesters werkt met een PC als keyer en logger, 99% van de dxexpedities ook.
Daarbuiten wordt vrijwel uitsluitend met keyers gesleuteld.
Mijn Junker is te koop. Al 35 jaar niet meer gebruikt.

Kees

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#13 Bericht door PA3EYC »

Ik heb leren seinen met de Junker. In mijn ogen de enige juiste manier vanwege de hand oor coördinatie. M.a.w. je hoort wat je doet.
Bij 17 wpm ben ik overgegaan op een paddle. En wel de Morse Dirigent.
Contesten doe ik met de PC maar de paddle staat altijd aangesloten om iets te seinen wat niet in een macro staat.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#14 Bericht door PA0ETE »

Ik sein zoals ik zei wel uitsluitend met een echte sleutel. Dat is het enige wat ik leuk vind. Je hebt er bijvoorbeeld een herkenbaar handschrift mee. Ik sluit nieuwere systemen niet uit, maar ik vind een echte sleutel leuker.

Overigens (en dat is serieus) schrijf ik een flink deel van mijn tijdschriftartikelen in eerste instantie ook gewoon met vulpen op een A5-blokje. Pas dan gaan ze de computer in om ermee te boetseren. Bij interviews doe ik 100% met vulpen.

Mensen die functietoetsen gebruiken om te seinen zijn geen echte telegrafisten. Het is alsof je duur restauranteten met wegwerpbestek van wegwerpservies eet met daarop een schreeuwerig label van een van de grote hamburgerketens. Als er zo functietoetsenklopper op een aanroep voor me retourkomt dan voel ik me regelrecht verneukt. Een paddle kan nog net, mooi is het niet, maar dat hoeft ook niet :-)

Hieronder overigens het logo van mijn column-website. De kroontjespen op de (herhaalde) foto is er eentje uit mijn bakje met nieuwe pennetjes. Ik gebruik ze echter ook nog steeds om mee te schrijven, bijvoorbeeld voor handgeschreven enveloppen. Zonder computer zou ik schrijven overigens niet leuk vinden. Van knippen en plakken krijg je wezenlijk betere teksten dan met een schrijfmachine. (Dubbel? Hoezo??! :wink: )

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Traditioneel seinen t.o.v keyer

#15 Bericht door PA0ETE »

Dit is het sleuteltje dat ik het zelf meest gebruik. Hij lijkt op de foto wat kitscherig, maar in het echt is het een serieuze sleutel die met kogellagers loopt. Hij is heel klein, maar voldoende zwaar om niet op tafel te schuiven. Ik kan hem zonder vast te zetten op mijn knie gebruiken als ik op de bank zit.

De sleutels zijn helaas niet meer nieuw te koop. Hij is gemaakt door Guillermo, EA6YG van LTA Keys (op de Balearen) die in 2008 is overleden.

Afbeelding

Plaats reactie