help (nu al?) ja nu al!

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: help (nu al?) ja nu al!

#16 Bericht door PE7EB »

Je schoonvader "moet" je gewoon een keer "blootstellen" aan morse uit de RX, als je geluk hebt gaat ie meteen decoderen en heb je een ingang om er over te beginnen :wink:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: help (nu al?) ja nu al!

#17 Bericht door maarten_c »

Ik spreek Nederlands en Engels perfect. Ik spreek Duits een beetje, en Frans met handen en voeten.
Echter in CW kan ik een standaard QSO perfect afwikkelen in Nederlands en Engels.

Maar ik kan het ook in het Frans en Duits.
Want in een standaard QSO zijn alleen de afkortingen een beetje anders.
Ik heb menig Franse pile-ups gehad.

Als je een qso in een vreemde taal volgt en opschrijft, kun je dat later gebruiken in je QSO's.
Met de sleutel spreek ik meer talen dan in SSB. Ook een voordeel, ik hoef niet op z'n Frans te tellen.

PA3Q
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:06
Roepletters: PA3Q
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Re: help (nu al?) ja nu al!

#18 Bericht door PA3Q »

Ik herinner me vaag een cursus op 2 meter (12 WPM), maar dat is alweer ruim 30 jaar geleden. Elke avond een half uurtje oefenen en stug doorgaan. Dat ging goed, maar op jonge leeftijd is dat ongetwijfeld een stuk makkelijker. Volgens mij waren de letters toen 12 WPM en werd alleen de afstand tussen letters/woorden in het begin vergroot. Dat maakt versnellen eenvoudiger.

Handige tips en praktijkervaringen vond ik onlangs op de mooie website van PA3BWK http://www.morsecode.nl/morse%20code%20 ... gherspeeds

Succes en veel plezier met oefenen. CW is gewoon erg leuk.

73,
Wil, PA3EG
73's
Wil, PA3Q
Haarlemmermeer

Plaats reactie