Beginnen met CW : PD0MV

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Beginnen met CW : PD0MV

#1 Bericht door PD0MV »

Hallo mede Collega zendamateur

ik heb best interesse in het CW morse gebeuren.
om het onder de knie te krijgen.

mijn vraag luidt: Wat voor paddle of straight key kun je het beste nemen als beginnende Novice amateur ?

want een fijne en prettige sleutel, is wel zo belangerijk denk ik.

ik hoor het wel wie mij van dienst kan zijn :wink:

73 de
.--. -.. ----- -- ...- / -- .- .-. -.- / -.. ./-... --- ... -.- --- --- .--. ... . / .- -- .- - . ..- .-. / .... -.- / .--. .-. --- -... . . .-./ --. . -
Ik ben ook maar een mens :wink:

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#2 Bericht door ON3RMB »

Neem je niet wat veel hooi op je vork, Mark? Studeren voor de F en dan nog eens CW er bovenop. Jij liever dan ik!
Succes! :D
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#3 Bericht door PA3LS »

Ik vind een Junker een erg fijne seinsleutel, maar die kosten nogal wat. Ik heb ook een J37 (Amerikaans). Dat is een best aardig seinsleuteltje en ze kosten vaak erg weinig. De K40 (volledig bakeliet, uit de DDR) is wat soepeler dan de J37 maar heeft een wat minder gedefinieerde 'klik'.

Met paddles heb ik geen ervaring.
Paddles en 'n keyer (soms ingebouwd in je transceiver) is de snelste manier om te CW'en zonder toetsenbord. Ik weet niet hoe het is om dat te leren. Je keyer moet geschikt zijn voor hoge spanningen als je van plan bent gebruik te maken van buizenapparatuur.
Een seinsleutel is tamelijk langzaam, maar je hebt geen keyer nodig. Je kan kleine buizeneindtrapjes direct sleutelen, als de sleutel voldoende geïsoleerd is.
Een bug is wat sneller maar schijnt lastig te werken. Ik vind dat wel mooie dingen, maar ze zijn afschuwelijk duur.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#4 Bericht door pa3kc »

Een straight key. Maar om te beginnen leer eerst het opnemen. Je hebt er niks aan als je niet weet wat je aan het seinen bent, in welk ritme enz..

Leren seinen met een sleutel doe je als laatste pas als je het kan opnemen. Het seinen zelf (met wat dan ook; paddle/straigthkey/whatever) leer je binnen 2 dagen wel als je kan opnemen.

Ik weet het, nu al zo'n sein ding willen hebben is vet leuk :wink:

Maar blijf uit de buurt van die My First Junk paddles. Bencher, KENT en de andere merken die al genoemd zijn die moet je hebben.

Succes met het leren! :)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#5 Bericht door coolepascal »

Mee eens
Verder heb ik ooit eens een junker gekocht voor 5 euro (5 min later wilde een vriend van mij deze weer van me over nemen) dus ik heb er nog steeds maar een.
Ook de sleutels die de Royal Air Force gebruikte in b.v. de Lancaster zijn nog regelmatig te krijgen.
Dat zijn prima 'harde' sleutels,
Die J37 ben ik niet zo wild op maar ja ik ben ook ooit student geweest,
Mijn eerste sleutel was gemaakt van de thermostaat van een strijkijzer,
daarnaa iets van hout en een wasknijper gemaakt, maar dat was ehm toch niet,

Let iig op dat je sleutel geen kiespijn heeft, en tijdens het kloppen niet verbuigt,
Gewoon shoppen dan vind je er wel een.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Theo

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#6 Bericht door Theo »

Ik heb het geleerd op/met een Junker sleutel.
Na het examen, de hele mode (cw) nooit weer gebruikt :mrgreen:
Maar de sleutel heb ik nog steeds.

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#7 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 29 mar 2012, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#8 Bericht door pe1ioc »

Junkers, legergroen, staan nog wel eens te koop op Ebay in Duitsland vanaf 1 euro..
Zijn er niet veel bieders ( ik zou met mijn bod zo lang mogelijk wachten) kun je dus voor weinig ( zeg 15 euri's) een echte "morsetaste' in de wacht slepen.

Heb er zelf ook 1, met grijze kap.
Onverslijtbaar, zal het nog steeds prima doen als ik allang SK ben.

Heb het trouwens ook geleerd via de Koch methode; programma is vrij te downloaden.

Succes

Tjerk
PE 1 IOC
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#9 Bericht door pa3dsc »

Ik zou beginnen met de inhoud van dit boek terharte te nemen.
http://www.qsl.net/n9bor/n0hff.htm

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#10 Bericht door PA3LS »

Ik heb het ook met G4FON/Koch geleerd. Je kán het daar heel snel mee leren, maar het is erg saai. Doordat je willekeurige letters leert, leer je alle letters ook daadwerkelijk.
De klank van die lettergroepjes is wel heel anders dan de klank van woorden die je on air hoort.

En verder inderdaad eerst leren opnemen en dan pas seinen.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#11 Bericht door PD0MV »

PA1FOX schreef:Mark, niet beginnen met seinen, eerst opnemen.

Daarna kun je starten met een straight key, ik heb een Junker en dat bevalt me nog steeds prima. Leren omgaan met een paddle iis een vak apart dat je pas na het CW moeten gaan doen. Voorlopig begin ik daar zelf ook nog niet aan.

Voor het leren zelf kan ik je bijzonder de site van Fabian aanbevelen:

http://lcwo.net

leren via de Koch methode.

Succes,
Alex

ja die site ken ik inderdaad, daar ben ik al vrij actief op af en toe is even rondkijken en wat proberen.

en die vraag over die seinsleutels, als ik mag kiezen zou ik ook wel voor een oude wets straight key gaan, echt op de nostalgische manier uiteraard.

en dat ik het eerst moet leren opnemen, dat begrijp ik al te goed.

maar aangezien het leren bij mij wat stroef gaat, probeer ik toch een poging te doen, want nooit geschoten is altijd mis.

En Cw is op de F licentie niet verplicht, dus De druk om het CW te moeten halen is er zoiezo vanaf, maar het interesseert me ontzettend, als ik die oude beelden zie van de 2de wereld oorlog in kleur de DVD box die ik heb, krijg ik eerlijk gezegd de rillingen over me rug, hoe ik zie hoe ze toen der tijd illegala uitzendingen maakte met seinsleutel straight key uiteraard.
Dat vind ik zo waanzinnig mooi, en tuurlijk Cw leer je niet in een maand of een week, dat snap ik ook wel.
en ik ben inderdaad bezig voor de F licentie, zodra het huis is van me leermeester PA5PR het nieuwe huis wat hij aan het verbouwen is, dan gaat zo snel als mogelijk is het leren voor de F van start.

Ik ga dan ook eerst voor de F licentie, en daarna probeer ik iets van dat CW te leren.

Maar ik vind het voor mezelf belangerijk om er vast mee aan de gang te gaan, en het gaat mij niet om het snel snel snel, maar gewoon op het tempo wat ik aan kan, want dan breekt het lijntje ook niet :wink:

maar wat ik net zei over die CW tonen op die beelden van 2de wereld oorlog, dan krijg ik letterlijk het kippenvel op me huid en rilling over me rug :D

73 de PD0MV

73 de .--. -.. ----- -- ...-
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#12 Bericht door PD0MV »

PD3LV schreef:Ik heb het ook met G4FON/Koch geleerd. Je kán het daar heel snel mee leren, maar het is erg saai. Doordat je willekeurige letters leert, leer je alle letters ook daadwerkelijk.
De klank van die lettergroepjes is wel heel anders dan de klank van woorden die je on air hoort.

En verder inderdaad eerst leren opnemen en dan pas seinen.

Dat snap al te goed, dat je eerst moet leren opnemen en dan pas seinen.

maar ach op een morse generator zonder zender kun je seinen wat je wilt, een soort tutor
maar goed, ik doe het op eigen tempo :)
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#13 Bericht door PD0MV »

pa3dsc schreef:Ik zou beginnen met de inhoud van dit boek terharte te nemen.
http://www.qsl.net/n9bor/n0hff.htm

Ik neem dit mee, in het leer proces :wink:

73 .--. -.. ----- -- ...-
Ik ben ook maar een mens :wink:

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#14 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 29 mar 2012, 14:36, 2 keer totaal gewijzigd.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Beginnen met CW : PD0MV

#15 Bericht door PD0MV »

PA1FOX schreef:Mark,

Veel succes met oefenen. De aanhouder wint.

Ik heb destijds voor het A examen nog de morsetest in Nieuwegein moeten doen. Geslaagd en daarna alleen in het eerste jaar een paar CW verbindingen gemaakt. Toen gauw de Junker in een doos in de berging opgeborgen.

Vorig jaar zomer weer opgepakt, afgestoft, en via LCWO.NET inmiddels toch redelijk weer op peil gekregen. Inmiddels al meer verbindingen gemaakt dan alle eerste jaren samen. En nog leuk ook!

Al een paar verbindingen gemaakt met dit apparaatje van 50 onderdelen in een pepermuntdoosje




Maar dat ik me nu bedreven voel.. neuj. Elke dag op de fiets naar het werk MP3'tjes met oefeningen afspelen. En dan consequent elke dag. 2 x een kwartiertje is al genoeg.


Wie weet tot seinens in de toekomst!

Alex
het doosje ziet er leuk uit PA1FOX
als het mogelijk is om een 10m of 20 of 40m band doosje te maken, zou ik het schematje wel willen hebben.
het doosje lijkt net een spionnetje op zak formaat, antenne in het rug gedeelte van je jas en gaan met die banaan :mrgreen:
doosje is handzaam voor eventueel Disaster :mrgreen:

zou zo'n kleine iets ook geschikt kunnen zijn voor phone of digi met smartphone :mrgreen:
Ik ben ook maar een mens :wink:

Plaats reactie