exit 500 kHz

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

exit 500 kHz

#1 Bericht door PE9DX »

Vorige week de 31ste maart was het de laatste dag dat in Nederland middels een experimentele machtiging op de 500 kHz uitzendingen mochten worden gepleegd.

Nu kwam mij ter ore dat er een aantal oud telegrafisten in Nederland er bij de overheden op hebben aangedrongen dit stop te zetten.
Als reden is opgegeven dat de Titanic zijn noodsignalen daar heeft uitgezonden en dat deze heren niet wilden dat er daar door zendamateurs uitzendingen werden gepleegd.

Ik wilde dit niet op of rond 1 april naar buiten brengen aangezien het misschien tot een grap zou worden verklaard.
Maar mocht bovenstaande waar zijn dan zouden deze heren zich diep moeten schamen....

Johan PE9DX
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: exit 500 kHz

#2 Bericht door PE4BAS »

Te gek voor woorden....maar. Aangezien radiosignalen nooit helemaal verloren gaan en zich nog altijd ergens in "space" voortzetten zou het kunnen zijn dat iemand ooit de historische signalen van de Titanic nog ontvangt. Zie het als een hele lange Long Delayed Echo. Daartoe moet de 500 KHz dan wel vrij zijn... :wink:

Jan pa3abk
Berichten: 370
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: exit 500 kHz

#3 Bericht door Jan pa3abk »

Er is inderdaad een stroming die deze frequentie als monument wil handhaven.
De mannen hebben ook een website waar dit verkondigt wordt.
http://www.save500khz.org/

Ben zelf ex-R/O. Persoonlijk heb geen enkele moeite met het afscheid gehad van de 500kHz.
De laatste decade aan boord van een schip heb ik geen seinsleutel aangeraakt. Ja om af te stoffen.
Als je tot 10 kon tellen kon je de hele wereld bellen en de satcom en tlx waren al gemeen goed.

Die 500kHz frequentie was eigenlijk verre van ideaal en het systeem sterk achterhaald.
Op tal van locaties stond het "stijf"van de QRN volledig onbruikbaar.
Zeker als je het nu bekijkt.
Schepen hebben tegenwoordig (als de reder het wil betalen...) een zgn picocell.
Men kan dus met de GSM/Blackberry bellen met iedereen in de wereld.
De picocell is gekoppeld aan de Satcom, meestal is dat geen inmarsat maar een "provider" die een internet "ADSL-achtige" verbinding aanbied.
24uur per dag 7 dagen in de week.
Inmarsat is wel officiele link die nu het nood spoed en veiligheidsverkeer regelt en is nog wel (soms) een verplichte zaak om aan boord te hebben.
E.e.a. sterk afhankelijk van het type schip waarop men vaart.

De sfeer die er gecreëerd wordt met het in verband brengen met met de Titanic is me een brug te ver.
Natuurlijk heeft het geleid tot een verbeterd noodplan en het doorbreken van de monopolist Marconi.
De laatste was zo sterk met z'n eigen bezig dat hij alleen maar noodoproepen van Marconi gecontroleerde schepen liet doorgeven.

We hebben als zendamateurs afgelopen vrijdag waardig (tijdelijk) afscheid genomen van de 501-504kHz.
En moet gezegd worden de NL amateurs waren deze frequentie meer dan waardig, zeker als je het afzet tegen de activiteiten in de rondom liggende landen.
Ik heb meer dan 30 actieve NL amateurs geteld op die QRG.

Die frequentie leent zich voor "grofstoffelijke" bouw van zenders, iets wat voor een beginnend amateur zeker de moeite waard is om te proberen.
Het blijkt dat je met een beperkte antenne en vermogen en gepaste condities redelijke afstanden ermee kunt afleggen.
Die condities doen zich vnl in de herfst en wintermaanden voor en dat is vaak ook de tijd dat je als zendamateur de meeste gelegenheid voor je hobby hebt.
Ik voeg eraan toe dat niet perse CW hoeft zijn. Met WSPR lukt het zelfs nog beter!
Het is natuurlijk nog wel aan het AT om die frequentie vrij te geven met "no code".
Dit lijkt me niet moeilijk als je zelf al het examen ervoor hebt afgeschaft.
Als het meezit wordt hij eind 2011 toegevoegd aan ons pakket. FF wachten nog.

Dus het koesteren van de 500kHz kan men maar beter aan "ons" overlaten.

De kans is groot dat hij toch door de oorspronkelijke eigenaar weer wordt teruggenomen ivm de implementatie van een een "super navtex" system.
Voor de nieuwsgierige lezertjes : http://www.itu.int/dms_pub/itu-r/opb/re ... -PDF-E.pdf
en hoe we zelf ons graf hebben gegraven kun je hier lezen: http://www.itu.int/dms_pub/itu-r/opb/re ... -PDF-E.pdf

Goed hé die zendamateurs. We experimenteren wat af...

Om terug te komen op de OP topic. Dat het een reservaat wordt lijkt me niet. Wat moet je ermee. 20kHz stilte?
Dat bestaat niet meer. ADSL zit op die QRG en HomePlug ook en ga zomaar door.
En hoe moet je dat uitleggen aan de huidige generatie?
Al eens geprobeert om aan je kleinkind te vertellen wat een grammofoonplaat was of om in ons vak te blijven hoe ze naar de "middengolf" kunnen luisteren?

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Theo

Re: exit 500 kHz

#4 Bericht door Theo »

PE9DX schreef: aantal oud telegrafisten in Nederland er bij de overheden op hebben aangedrongen dit stop te zetten.

Johan PE9DX
Even niet leuk doen, dat is een kwestie van tijd, dan zijn deze oud mannen er niet meer.
Maar het goede is, dat zij laten zien dat je gewoon achterkamertjes politiek moet bedrijven.
Een club hoef je niet te hebben, om beleid van de overheid te beïnvloeden. :D
Jammer dat onze club niet met de politiek "achterkamertjes" gesprekken, desnoods onder het genot van een kopje thee, wil houden.

Je ziet dat dit werkt, en meer opbrengt dan de gesprekken met het AT, wat een uitvoerend orgaan v/d overheid is.

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: exit 500 kHz

#5 Bericht door on7wp »

ikzelf ben ook marconist-RO maar zie niet in wat voor onzin dat alweer in Nederland is om dit leuke gedoe op 500 kHz stop te zetten.

Zelden zoveel lol gehad als bij een clubactiviteit laatste zomer in mijn garage waar we de TL buizen lieten branden in het ritme van de 500 kHz telegrafie.

Net een IC-775 en een IC-751 bijgekocht en ontdekt dat die het zeer goed doen op 500 kc dus weldra gaat mijn ex-scheepzender met R&S driver terug de radiogolven teisteren, die niet stoppen aan de Nederlandse grens :-) net zoals mijn gerenommeerde repeater signalen in die klotenavigatieband van jullie daar voor die snert-tractoren op GPS.

Belgie, waar het goed is om wonen (en zneden...)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: exit 500 kHz

#6 Bericht door pa5cal »

Ach, gelukkig vragen we in nederland vergunning aan voor de mast, niet de antenne's. Dat is in .be wel anders meen ik eh?

-P

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: exit 500 kHz

#7 Bericht door coolepascal »

Zo is het, elk dorp heeft zijn eigen nukkigheden.
Zo lang nog niemand dit verhaal op waarheid heeft getoetst vind ik het ook nergens over gaan.
Mij dunkt dat al die oude sparksen maar al te graag zelf willen laten zien hoe tof dat gepiep is.
Mij maakt het verder niet uit ik mag van Kees niet op 500kHz .
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: exit 500 kHz

#8 Bericht door ----- »

Let vooral ook op de datum onderaan de site van http://www.save500khz.org/

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: exit 500 kHz

#9 Bericht door PE4BAS »

Dat niemand dat opgevallen was haha :lol:

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: exit 500 kHz

#10 Bericht door PE7EB »

Afgezien van die datum, is het zeer wel aan te nemen, hoewel ik daar zo snel geen "harde" bewijzen voor heb kunnen vinden, dat de CQD en SOS signalen van RMS Titanic niet op 500 kHz (600 m), maar op 1000 kHz (300 m) zijn uitgezonden.
Het was in 1912 namelijk nog gebruikelijk dat schepen op 300 m werkten en kuststations op 600 m.
Pas na de ramp met RMS Titanic, is de wereldwijde uitluisterplicht, met stilte perioden op 500 kHz ingevoerd, later nog aangevuld met 512 kHz voor "non emergency" traffic.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: exit 500 kHz

#11 Bericht door PD0DMA »

on7wp schreef:Belgie, waar het goed is om wonen (en zneden...)
Kun je deze "ollander" uitleggen wat "om wonen ( en Zneden...)" is :?: :oops:

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: exit 500 kHz

#12 Bericht door PE7EB »

Wel eens gedacht aan "zenden" met een typefout?
Een Belg is tenslotte ook maar een mens :wink:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: exit 500 kHz

#13 Bericht door PD0DMA »

PE7EB schreef:Wel eens gedacht aan "zenden" met een typefout?
Een Belg is tenslotte ook maar een mens :wink:
Nee, die puzzle had ik nog niet opgelost. Er zijn wel meer woorden bij onze Zuiderburen waarvan ik de betekenis niet ken, onlangs nog wel geleerd: kuizen(of kuisen?) = schoonmaken, had gehoopt dat dit ook zoiets was.
(Heb overigens zelf de gewoonte nog even goed op spelling te checken voordat ik een bericht plaats, dat doet inderdaad niet iedereen)

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: exit 500 kHz

#14 Bericht door PD0MV »

over achterkamer politiek gesproken, ik kwam net op een idee zat een beetje met letters te goochelen, kunnen we geen Politieke partij oprichten,

er zijn meer amateurs, dan kamerleden met genoeg zetels :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :wink:


PVDGZA : Partij Voor De Gelicenseerde Zend Amateurs
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: exit 500 kHz

#15 Bericht door PD0MV »

ach als er is wat gebeurt en er is echt nood dan wordt 500KHz gewoon gebruikt hoor, NOOD breekt wetten of eigen verzonen wetten.

Als ze het wel toelaten en de 500KHz band gewoon vrijmaken voor de F amateur, dan kunnen we altijd een Special Event doen ter nagedachtenis van de RMS TITANIC :D :D :D . Dat word nu door onze neus Geboord, Als ze het Toelaten LEVERT HET NOCH EEN MOOIE QSL KAART OP OOK :wink: :!: :!:
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gesloten