Morse en muzikaliteit

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Morse en muzikaliteit

#1 Bericht door PE7EB »

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat mensen die muzikaal aangelegd zijn makkelijker morse leren dan hen die niet met die gave geboren zijn.
Recentelijk tijdens een lange gezamenlijke autorit dit eens aangekaart bij een zeer muzikale collega van mij, die op hoog amateur niveau klassiek trombone speelt, en die kon dat wel beamen.
Toen hij destijds voor zijn dienstplicht keuring de morse test moest doen, zonder enige kennis vooraf, bleef hij als laatste over, lang nadat alle anderen reeds door "de zijdeur" afgegaan waren.
Hoe zijn de ervaringen/meningen daarover op dit forum, zijn er telegrafisten/musici onder u, die dit herkennen en beamen?
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Morse en muzikaliteit

#2 Bericht door Steef »

Lang lang lang geleden heb ik op drummen gezeten.
En deed dat niet onaardig.

Ik heb nog steeds een drumstel, en trommel wel eens wat mee met muziek van de radio of zo.

Maar ik heb niet het idee dat ik een wonder in cw ben.
Zelf het tegenovergestelde.

Ik ben al meer dan een jaar bezig om het een beetje te leren, en heb daarvoor ook nog eens met een CW cursus bij DEC meegedaan.
En ben nog een tijdje samen met CDL naar een plaats voorbij Dort gegaan om daar van een amateur thuis les te krijgen.

Als ik lekker bezig ben met morse runner dan zit ik voor mijn gevoel wel een beetje mee te doen met het ritme als was ik aan het drummen.
Het is misschien de leeftijd :shock: maar morse leren is voor mij wel een gevecht.
Wie praat luistert niet

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Morse en muzikaliteit

#3 Bericht door PD4M »

Ik vind mijzelf ook best muzikaal, maar heb verrekte moeite om morse te leren. De moeilijkste Bach riedeltjes neurie ik zo na en die zijn best complex, maar met cw lukt dat maar niet. Er is overigens wel een verschil. Morse moet zich in de geest omvormen tot iets anders. Van piepjes naar letters. Muzikanten zien niet de notennamen voorbij vliegen. M.a.w. muzikanten hoeven die vertaalslag niet te maken. Dat lijkt me wel een wezenlijk verschil.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Morse en muzikaliteit

#4 Bericht door PE7EB »

Kijk, daar lees ik iets waar ik ooit eens wat anders over heb gelezen Maarten.
Het is de kunst om juist niet te ontleden/vertalen, maar het morse teken als een klankbeeld te herkennen en dus niet als een combinatie van punten en strepen.
Alleen weet ik helaas de bron niet meer op dit moment.
In het kader van die stelling komt het er dus op neer dat het brein bij het horen van didah direct weet dat dat een a is en bij het lezen/denken van een n daar direct dahdit van maakt.
Vergelijkbaar met de musicus die een noot direct omzet in een greep/snaaraanslag/embouchure enz, enz.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Morse en muzikaliteit

#5 Bericht door Steef »

Dat kan wel zijn, maar ... .... ..... ..- ...- ....- -.. -... met 30 wpm en een beetje qrm qrn qsb enzv lijkt allemaal op elkaar.

Ook na de 30.000 ste keer althans bij mij.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Morse en muzikaliteit

#6 Bericht door Ton_O_E »

er schijnen zelfs mensen te zijn, die woorden horen ipv letters
(ook geen bron helaas)
Voorheen PA3TON

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Morse en muzikaliteit

#7 Bericht door PA3EYC »

Dat je morsetekens moet leren als deuntjes is reeds lang bekend.
Ook William G. Piermont N0HFF schrijft daarover: http://www.qsl.net/n9bor/n0hff.htm
Dit is ook de methode die G4FON hanteert. Snelle tekens met lange tussenruimte.
Het is onmogelijk om bij snelheden >25 wpm nog punten of strepen te onderkennen.

Wil men nog sneller. Bij snelheden >40 wpm is het (bijna) onmogelijk om nog letters te onderkennen. Je moet dan inderdaad (standaard) woorden leren.

Geloof het of niet maar met dat proces is iedereen die met morse begonnen is reeds bezig.
Hoe makkelijk liggen de tekens C en Q niet in het gehoor als die direct na elkaar geseind worden. Of de 7 en de 3 of 5NN. Dat zijn typische riedeltjes die zeer herkenbaar klinken. Of je eigen roepletters. Met 35 wpm weet je dat het station voor jou terugkomt als je je eigen call hoort. Je luistert dan echt niet meer naar punten of strepen. En toch hoor ik het als de E in PA3EYC gemist wordt. Terwijl ik in QSO's niet sneller sein en luister dan ca. 18 wpm.

Het is een proces dat op een bepaald moment vanzelf gaat. Je pikt dan woorden als name, QTH er makkelijker uit als andere woorden. Meestal omdat je dan gelijk de oren gaat spitsen omdat er iets belangrijks komt.

Even ter verduidelijking: Ik ben ook nog steeds CW aan het leren. Ik denk dat dat een proces is dat de rest van mijn leven doorgaat.
'73, Maarten -PA3EYC-

Theo

Re: Morse en muzikaliteit

#8 Bericht door Theo »

Ben een jaar elke avond bezig geweest om het te leren.
Een kwartier op nemen en een kwartier seinen.
En dit 7 dagen in de week volgehouden.
Na een jaar heb ik examen gedaan, en tot mijn stomme verbazing gehaald.

Van het, examen clubje, was ik als laatste klaar met seinen :D
De computer kon mij volgen, maar ik had geen regelmatig schrift.
Maar op het gehoor was het perfect te volgen aldus de meneer de Ridder.
Mijn examen genoten zaten mee te luisteren naar het getik van de sleutel, en konden prima mee lezen.
Ik voldeed ook aan de eis, 12 woorden per minuut exact :D

Maar wat heb ik een moeite gehad om het te leren, op het laatst hoorde ik wel de melodie van de letters.
Ben dus ook niet muzikaal in tegen stelling tot mijn broer.
Die vond het morse een groot muziek stuk, en had het ook zo onder de knie.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Morse en muzikaliteit

#9 Bericht door coolepascal »

Niet eens met de stelling,
Ik speel diverse instrumenten en sommige daarvan niet eens zo heel slecht.
Mijn timing is echter hopeloos, ritme houden valt me zwaar.
Een goede telegrafist ben ik al evenmin (maar wel een enthousiaste)
Ik heb vooral moeite de tekst te onthouden, schijf daarom tijdens een QSO meestal gewoon mee
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Morse en muzikaliteit

#10 Bericht door maarten_c »

Ik ben een beetje musicaal. Heb vroeger nooit leren muziek spelen. Maar als ik een instrument in mijn handen heb en eenmaal weet waar de noten zitten.
Kan ik bijna alles spelen wat in mijn hoofd zit. Ook durf ik wel te zeggen dat ik een goed gevoel voor ritme heb.
Met het aanleren van CW heb ik dan ook weinig moeite gehad. Wat ik deed was eigenlijk heel simpel. Ik ben begonnen met een computer programma det heette morse academy.
Dat genereerde random tekens in random groopjes. Dus niet elke keer groepjes van 5 maar dan weer 3 tekens dan weer 7 enz. Tevens ben ik begonnen met leren op 12WPM. Meteen de examen-snelheid. Ook wat betreft pauzes meteen met 12WPM. Begin te oefenen met die snelheid waarmee je wilt werken.
De volgorde van de letters die ik gebruikte was dezelfde als van de morsecursus van PI7CWE. Zo heb ik langzaam aan alle letter geleerd. Elke keer 5 minuten aan 1 stuk. Dat was nl
de examen tijd. En nooit langer dan een kwartier aan 1 stuk. Ging het foutloos dan een nieuwe letter erbij. Net zolang tot het alle tekens foutloos gingen.
Omdat ik leerde met het idee om dit later ook te gaan gebruiken heb ik dus meer geleerd dan voor het examen nodig was. Dus ook leestekens.

Eenmaal alle letters er goed in, ben ik me gaan bezig houden met tekst en met seinen. Via Ur (PA0GRE) heb ik langzaam aan de sleutel ter hand genomen en heb leren seinen via de telmethode. Ik volgde daarnaast de lessen van PI7CWE. Deze seinde een tekst en die schreef ik mee. Tevens nam ik vaak de tekst op op een cassettebandje. Vanaf het moment dat ik tekst ben gaan nemen ben ik me pas bezig gaan houden met seinen. Daarvoor heb ik een heel unieke methode gehandteerd.
Ik had een hoofdtelefoon gemaakt speciaal voor het seinen. In mijn linker oor had ik de tekst die geseind was, en in de rechter oor mijn eigen sounder. Dus de tekst die IK seinde.
Dit moest perfect synchroon lopen. Dus proberen op de maat mee te gaan seinen.
Later ben ik me pas bezig gaan houden met het seinen zonder sounder. Ik heb mijn schrift getest met de P2000 en een cw programma.
Daar moest ik perfect en zonder spatiefouten in kunnen seinen. Toen dat eenmaal goed ging heb ik mijn examen aangevraagd en ben zonder enige moeite geslaagd.
Toen de computeruitdraai onder mijn neus kwam was deze ook geheel foutloos.

Eenmaal het papiertje op zak ben ik op de band in CW uitgekomen. Ben begonnen op 80meter. Mijn eerste set die ik in huis had was een GRC-9. Heb daar veel verbindingen mee gemaakt.

In totaal ben ik ongeveer een jaar bezig geweest met het leren van CW. Maar naar mijn gevoel had ik al veel eerder op examen kunnen gaan. Maar ik ging voor foutloos.
Misschien telt het wel mee dat ik Morse heb geleerd met het idee om het niet alleen te doen voor het halen van het papiertje, maar er ook werkelijk iets mee te gaan doen.
Ik heb nu nog veel plezier van het feit dat ik morse ken.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Morse en muzikaliteit

#11 Bericht door PA3LS »

Bepaalde zaken in de muziek hebben wel enig verband met het leren van morse. Toen ik nog op school zat (en daar muziekles had) moesten we de intervallen in de muziek leren herkennen, in akkoordvorm en in melodievorm (tertsen, kwarten, octaven enz).
Het leren van die intervallen lijkt zeer sterk op het leren van morse (met het G4FON programmaatje). Ik had die intervallen al zeer snel door, mogelijk omdat ik al getraind was op het direct herkennen van karakters in morse. De intervallen herkende ik direct als septiem/secunde enz.
Van +- 30 intervallen had ik slechts één of twee fout. De rest van de klas had er meer, er waren er zelfs die onvoldoende scoorden op dit onderdeel.

Wat ritme betreft zie ik weinig overeenkomsten.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Morse en muzikaliteit

#12 Bericht door PA0ETE »

PA3TON schreef:er schijnen zelfs mensen te zijn, die woorden horen ipv letters
(ook geen bron helaas)
Dat is gewoon zo. Ik heb dat zelf in beperkte mate, maar ik ken mensen die deze vaardigheid hebben. Ik herken zelf wel de klanken van de meeste afkortingen die in QSO's gebruikt worden en ook Q-codes en dingen als 5nn (kort voor 599).

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Morse en muzikaliteit

#13 Bericht door PA0ETE »

Het onderwerp heeft gewoon een verkeerd uitgangspunt. De originele stelling die de link legt tussen muzikaliteit en goed in muziek zijn, heeft geen betrekking op een instrument kunnen spelen. :-)

De oorspronkelijke link was als ik me niet vergis tussen goed kunnen dansen en goed kunnen seinen... Voor die twee spreek je hetzelfde gevoel voor ritme aan.

Plaats reactie