Wat is full break-in en semi break-in

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Wat is full break-in en semi break-in

#1 Bericht door PD4M »

Las de Radcom review van de nieuwe Kenwood en daar schreef men over deze twee begrippen. Je kunt hem instellen op full of semi break-in. Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Wat is full break-in en semi break-in

#2 Bericht door pa3dsc »

google is je vriend

http://forums.qrz.com/archive/index.php/t-121618.html
Daar staat een discussie en uitleg o.a.:

Full break in is the transceiver switching between transmit and receive quick enough that you can hear the other guy sending you something between characters.

http://www.eham.net/ehamforum/smf/index ... pic=7805.0

Waarschijnlijk is er wel meer te vinden.

succes Martin

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is full break-in en semi break-in

#3 Bericht door coolepascal »

Het idee is dat je tussen de tekens door de band kunt monitoren en als je een beetje ervaring hebt kun je elkaar zelfs in een uitzending onderbreken (ehhh interupperen is welicht een beter woord in deze)
Ik vind het wel fijn, full QSK is voor mij een must... niet dat ik een goede telegrafist ben hoor.. verre van dat.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Wat is full break-in en semi break-in

#4 Bericht door PA3EYC »

Maarten,
Ik probeer het in Jip en Janneke taal.
Met semi break-in wordt de tranceiver door de vox ingeschakeld zodra de morse sleutel ingedrukt wordt. Door de vox-delay (vertraging) goed te kiezen blijft de zender langer ingeschakeld dan de ruimte tussen de morsetekens.
M.a.w. de tranceiver blijft zolang op zenden staan zolang het morsebericht duurt.
Bij full break ik is er geen vertraging. Wanneer de sleutel ingedrukt wordt schakelt de tranceiver naar zenden en als de sleutel los gelaten wordt schakelt de tranceiver onmiddellijk naar ontvangen. Als je een morsebericht aan het uitzenden bent kan je tussen de morsetekens horen of er nog iemand op dezelfde frequentie actief is.
M.a.w. de tranceiver schakelt met het morsebericht mee van zenden op ontvangen.
Voor een niet geoefend CW'er is Full break-in in de regel moeilijker. Vanwege alles wat je tussen je tekens hoort.
Ik hoop dat het duidelijk is. Anders moet je het aangeven. Doe ik nog een poging.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat is full break-in en semi break-in

#5 Bericht door PA3DAT »

En ik vind dan het nadeel van full break-in dat je de relais in je zender continu
hoort klapperen... Kun je natuurlijk een koptelefoon opzetten, dan hoor je dat
niet meer.

Nee, dan vraagt de xyl: "moet dat ding zo'n herrie maken?" :wink:
(Waar gebeurd, op vakantie, het relais'tje van de FT817nd!)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Wat is full break-in en semi break-in

#6 Bericht door kees - pa3deb »

Full break-in is een term die eigenlijk ontstaan is toen zend- en ontvangstapparaat nog twee gescheiden grootheden waren. Komt af en toe nog wel eens voor bij leden van de SRS. Afhankelijk van hoe zwaar de ontvanger "gemute" is tijdens zenden kun je, tijdens je eigen uitzending continue blijven luisteren naar wat er op de band gebeurt. Als het nodig is, kan het tegenstation dan inbreken tijdens jouw uitzending.
Tegenwoordig, met de snelle schakelingen wordt dit begrip gebruikt om de situatie aan te duiden waarbij de zender na elk teken afvalt en de ontvanger inkomt, waardoor je hetzelfde bereikt als hierboven geschetst. Zodra bij het afvallen van de zender sprake is van enige "delay" is er sprake van semi break-in. Je kunt je voorstellen dat er een heel skala van mogelijkheden zit tussen luisteren na elk teken of na elk woord.
Je kunt je afvragen of het onder alle omstandigheden lekker luistert. Er zijn situaties waarin de qrm dermate heftig is dat het niet meer lekker werkt. Ook hangt het sterk af van de kwaliteit van de ontvanger, sommige ontvangers vertonen heftige plopgeluiden. In die gevallen kun je beter werken met de de aloude send/recieve switch zoals in dit geval:

http://www.youtube.com/watch?v=tn990hUzYWM

De beste rig voor Full Break-in is een Tentec, omdat daar met reedrelays wordt geschakeld. De TS590s schijnt wat dat betreft vergelijkbaar te zijn met een TenTec. Over een paar dagen hoop ik uit eigen ervaring te kunnen vertellen of dat waar is, HI..
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Wat is full break-in en semi break-in

#7 Bericht door PE7EB »

Als ik je goed begrijp Kees, zou je "full break in", dus bijna "full duplex" kunnen noemen?
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Wat is full break-in en semi break-in

#8 Bericht door PD4M »

Mag ik full break-in vertalen als zender aan bij iedere individuele dit en dah en meteen weer uit? En bij semi break-in dat de zender nog even wacht of er meer volgt waardoor hij ingeschakeld blijft gedurende een korte tijdsspanne waarna hij uitschakelt omdat er niets meer volgt?

PSK ken ik wel. Als ik zend gaat mijn boodschap de lucht in. Soms heb ik wel eens dat het tegenstation dan alweer aan een oproep is begonnen maar dat kan ik pas 'merken' als ik zelf klaar ben met mijn bericht. Dus PSK lijkt dan op semi break-in.

Ik zie nu ook dat mijn FT-897 (keyer) dat ook kan.

Verder weet ik ook dat Google mijn beste zoekvriend is en dan vind ik teksten die ik niet goed begrijp. Dus zoeken en vinden is niet altijd duidelijkheid. Daarom staan er nog steeds docenten voor de klas :D en bestaan er fora zoals deze.

Bedankt voor de heldere uitleg. Ook begrijp ik dat de beginner het best kiest voor semi break-in om niet gestoord te worden door allerlei bijgeluiden en mogelijke interrupties. Ik ben immers nog mijlen ver verwijderd van het journaal kijken, spaghetti eten en tegelijkertijd een bericht opnemen.

Novice vraag: Als je op hoge snelheid seint, stel 36 wpm, gaat zo'n zender dan met die hoge snelheid aan en uit? Is dat dan niet heel belastend voor een transciever?

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Wat is full break-in en semi break-in

#9 Bericht door kees - pa3deb »

PE7EB schreef:Als ik je goed begrijp Kees, zou je "full break in", dus bijna "full duplex" kunnen noemen?
Bijna wel, maar je weet: alleen een vrouw kan multitasken, dus voor ons mannen wordt dat lastig ;-)
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Wat is full break-in en semi break-in

#10 Bericht door kees - pa3deb »

PD4M schreef: Novice vraag: Als je op hoge snelheid seint, stel 36 wpm, gaat zo'n zender dan met die hoge snelheid aan en uit? Is dat dan niet heel belastend voor een transciever?
Maarten
PD4M
Moderne transceivers kunnen dat zonder problemen aan. De manual van mijn FT950 geeft aan dat de keyer tot 60 wpm kan produceren, waarbij "the switching is quick enough to hear incoming signals in the spaces between the dots and dashes of your transmission".
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat is full break-in en semi break-in

#11 Bericht door PA3DAT »

pa3deb schreef:Bijna wel, maar je weet: alleen een vrouw kan multitasken, dus voor ons mannen wordt dat lastig ;-)
Is niet waar hoor jongens, ik heb wel eens naast Kees gestaan, jaren geleden, in zijn shack.
Zat ie onderuitgezakt tegen mij te kletsen, terwijl zijn rechterhand met 40-50 woorden per
minuut met een Engelsman in qso was... Hoezo niet multitasken? :shock:

Een uur of langer met een tegenstation ouwehoeren, zo tegen de 50 wpm, dat was zijn hobby!
(Hoe snel kon jij toen eigenlijk, Kees?)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Wat is full break-in en semi break-in

#12 Bericht door kees - pa3deb »

PA3DAT schreef: Een uur of langer met een tegenstation ouwehoeren, zo tegen de 50 wpm, dat was zijn hobby!
(Hoe snel kon jij toen eigenlijk, Kees?)
Dat is nog steeds mijn hobby, Aloys! Alleen niet meer op 50 wpm. Het is mogelijk dat ik tegen een dergelijke snelheid gewerkt heb in de jaren tussen 1984 en 1990. Je haalt zoiets als je tegenstations hebt die sneller kunnen. De destijds al legendarische Oscar, ON5ME (SK) was daartoe met gemak in staat. Daar kun je je dan aan optrekken en door veel vallen en opstaan proberen in de buurt te komen.
Tegenwoordig is 35 a 40 wpm een comfortable snelheid voor een lange rag-chew. Maar ook met de Vibroplex (rond de 20 wpm) kan ik het uren volhouden. Zolang er maar stof tot praten en koffie is....
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Wat is full break-in en semi break-in

#13 Bericht door PE7EB »

Dat verschijnsel herken ik van PA1VW Aloys, die in phone met een paar mede amateurs waaronder ik, op de repeater zat te kletsen en onderwijl, zelfs als hij de microfoon had gelijktijdig QSO's in CW zat te maken :)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie