CW GET niet aan de praat

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

CW GET niet aan de praat

#1 Bericht door PA0DOM »

Hallo broeders en zusters.Na ruim 50 jaar niet meer cw-en heb ik mjn pogingen het terug te leren opgegeven.Ik wil graag weer QRV zijn op CW, en heb een MFJ 464 gekocht. Dat gaat niet best, en ik heb n.a.v. de documentatie een aansluiting via de com. poort van de PC gemaakt.CW GEt geinstalleerd, maar digibeet als ik ben ik ga alleen zien eeee ee tt e tttt ect.Ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan.Toen maar MRP-40 downloaded.Er gaat helemaal geen tekst komen in RX.TX wel.en de audio indicator geeft niets aan.Ik heb geprobeerd de sount card zowel als de com. poort.Niets werkt. Wat zou ik fout doen?
Christa

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: CW GET niet aan de praat

#2 Bericht door pe5t »

Christa,

Fantastisch dat je na zoveel jaar weer aan de CW zou willen. Helaas heb ik geen verstand van die hulpmiddeltjes. Maar het moet toch ook mogelijk zijn om opnieuw les te nemen bij een amateur in de buurt? Kun je het met je oren opnemen, toch..

groeten,

Kees

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: CW GET niet aan de praat

#3 Bericht door PA3LS »

Als je alleen E's en T's krijgt, moet je wat meer experimenteren met de threshold en de snelheid. Er zijn ook veel filters in CWget.
Verder blijft het een computer. Als de code niet zo strak geseind is, dan zal het ook minder goed werken. Mensen kunnen nog onregelmatig geseinde letters achterhalen uit de context, maar een PC is nog niet zo slim...
Ik heb ook geen al te beste ervaringen met CWget, maar het wil wel werken bij goed geseinde signalen.

PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: CW GET niet aan de praat

#4 Bericht door PA3FYE »

Dag Christa,
alhoewel ik me redelijk kan redden met CW zie ik bij CWGET ook dat fenomeen: het programma is erg gevoelig voor de seinkwaliteit. Als je even niet oplet dan zitten er weer t's en e's tussen.
Als je met een gewone seinsleutel zonder deze t en e-tjes sient, heb je een perfect seinschrift!!!

Misschien dat je beter resultaat krijgt met een electronische keyer.

Ik zie dat somminge SDR programma's stukken beter decoderen, maar dat is even zoeken. (voorbeeld: http://www.reversebeacon.net/genn.php?a=skimmer)

73 Jacob.
2B^!2B=>?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: CW GET niet aan de praat

#5 Bericht door coolepascal »

haha Christa ik kan me er wat bij voorstellen.
Wat opnemen betreft probeer gewoon eens op 80M te luisteren rond 3560 en 3575 daar houd men zich nog redelijk aan de speedlimmit ;)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: CW GET niet aan de praat

#6 Bericht door PC1A »

Oef, gevaarlijk Christa; Melden dat je iets niet werkend krijgt en dan met die suffix... :mrgreen: inkoppertje (maar doe ik niet)

CW skimmer heb ik zien werken bij een contest en ik was onder de indruk van het decoderen van dit programma.
Bij het contesten wordt het gebruikt om de activiteit op de band in kaart te brengen, maar volgens mij moet je er ook gewoon mee kunnen decoderen. Kijk maar eens: http://www.dxatlas.com/CwSkimmer/
of
K1EL heeft hele mooie bouwpakketjes , ook een reader ; http://k1el.tripod.com/K42.html

Anton
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: CW GET niet aan de praat

#7 Bericht door on4ma »

misschien wordt er alleen maar EEE en TTT geseind :lol:

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: CW GET niet aan de praat

#8 Bericht door PA0DOM »

on4ma schreef:misschien wordt er alleen maar EEE en TTT geseind :lol:

Het zou zo maar kunnen dat het een station uit Ethiopië was.:-) En dien suffex, ja die leidt tot asosiaties.Is mij al eens gemeld.Maar ik zag laatst Pappa India Kilo.Ik bedoel maar ruilen doen we maar nie na meer dan 50 jaar.Iedereen hartelijk dank voor de rappe, en vaak leutige reacties.Dien skimmer die ga ik een proberen.Lijkt mij wel wat.

73 de Christa

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

Re: CW GET niet aan de praat

#9 Bericht door PA3FBF »

Hoi Christa,

Bij mij schrijft CWGet net leuk mee, wel hiervoor "Auto-Threshold" (meest linker knop) aanklikken en "Go to Max" (hiermee stelt hij zich op het sterkste signaal af). CW-Skimmer is vgs. mij niet gratis.

Leuk verhaal: na 50 jaar weer CW? Ik denk je kent de code nog, alleen is je neemsnelheid erg afgenomen en wel rond of onder de 5 wpm. Zo was het bij mij toen ik CW na ca. 20 jaar weer oppakte.

Als je zin hebt kunnen we het eens op 2 cm CW proberen. Ik zit in Mijdrecht bij Uithoorn, dus onze wederzijdse sigs in CW (A1A) zouden FB moeten zijn.

Probeer het anders as. maandagavond vanaf ca. 21.00 LT op 144.070 met CWGet, daar heb je dan ca. 1 uur de tijd om CWGet goed af te stellen ed. en uiteraard om mee te lezen.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: CW GET niet aan de praat

#10 Bericht door PA0DOM »

PA3FBF schreef:Hoi Christa,

Bij mij schrijft CWGet net leuk mee, wel hiervoor "Auto-Threshold" (meest linker knop) aanklikken en "Go to Max" (hiermee stelt hij zich op het sterkste signaal af). CW-Skimmer is vgs. mij niet gratis.

Leuk verhaal: na 50 jaar weer CW? Ik denk je kent de code nog, alleen is je neemsnelheid erg afgenomen en wel rond of onder de 5 wpm. Zo was het bij mij toen ik CW na ca. 20 jaar weer oppakte.

Als je zin hebt kunnen we het eens op 2 cm CW proberen. Ik zit in Mijdrecht bij Uithoorn, dus onze wederzijdse sigs in CW (A1A) zouden FB moeten zijn.

Probeer het anders as. maandagavond vanaf ca. 21.00 LT op 144.070 met CWGet, daar heb je dan ca. 1 uur de tijd om CWGet goed af te stellen ed. en uiteraard om mee te lezen.

Nee ik kan helaas niet uitkomen op 2 meter, maar bedankt voor de heldere uitleg.Daar kan ik wat mee.Ga het proberen. Hoor je meer van.Die MRP 40 zou ook moeten werken, maar ik begrijp uit de manual dat er een interface moet tussen gestoken worden.Ik dacht dat met de MFj464 te doen, wat nie gaat nie.

73
de Christa

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: CW GET niet aan de praat

#11 Bericht door pa1bvm »

klopt ..
CW Skimmer kan beter decoderen dan mijn brein ...
en ook nog een stuk of 10 stations tegelijk ..

als je CW skimmer niet kan vinden dan kan ik je vast wel helpen ..

73's Rick

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: CW GET niet aan de praat

#12 Bericht door PA0DOM »

pa1bvm schreef:klopt ..
CW Skimmer kan beter decoderen dan mijn brein ...
en ook nog een stuk of 10 stations tegelijk ..

als je CW skimmer niet kan vinden dan kan ik je vast wel helpen ..

73's Rick
Rick geweldig bedankt. Ik heb hem wel gevonden en downloaded, maar ik ga alleen stippen en strepen zien. Kan er niets mee.Dus als ge een hint heeft, graag mail mijn voornaam@planet.nl

Christa

Plaats reactie