Morsecursus in het midden van het land.

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Morsecursus in het midden van het land.

#1 Bericht door PA3EYC »

In December 2010 wordt bij het clubstation van de Veron afdeling Amerstfoort gestart met een een 40 weken durende morsecursus.
Het clubstation bevindt zich in Bunschoten Spakenburg ca. 7-8 minuten rijden van de A1.
De cursus duurt ca. 40 weken en er wordt gebruik gemaakt van de cursus van de Koningklijke Landmacht. Kosten bedragen voor leden van de Veron afdeling Amersfoort 1 euro per avond. Daarbij is koffie en soms wat erbij inbegrepen. Dus voor de kosten hoef je het niet te laten.
40 euro dient op de eerste avond betaald te worden. Voor niet leden van de Veron afdeling Amersfoort is de cursus 10 euro duurder.
Geïnteresseerden worden uitgenodigd op de informatieavond op 2 december.
Zie: http://www.pi4amf.nl/index.php?option=c ... 5&Itemid=2

Ter aanvulling: Het clubstation gaat om 20.00 uur open en om ca. 20.30 zal de informatie uitwisseling beginnen.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Morsecursus in het midden van het land.

#2 Bericht door coolepascal »

Whow....das wel een heel mooi aanbod.
Hadden wij dat vroeger maar gehad.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Morsecursus in het midden van het land.

#3 Bericht door PE2AAB »

Leuk initiatief!

Het nadeel is wel, dat je geen 'CW included' vermelding op je vergunning krijgt. Ook al 'slaag' je voor je cursus.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Morsecursus in het midden van het land.

#4 Bericht door PA2LAD »

coolepascal schreef:Whow....das wel een heel mooi aanbod.
Hadden wij dat vroeger maar gehad.
Vroeger werden dat soort cursussen ook bij diverse afdelingen gegeven. Niet met een ZX81 of Commodoor 64, maar met een echte seinsleutel :mrgreen:

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Morsecursus in het midden van het land.

#5 Bericht door PA3EYC »

PE2AAB schreef:Leuk initiatief!

Het nadeel is wel, dat je geen 'CW included' vermelding op je vergunning krijgt. Ook al 'slaag' je voor je cursus.
Ter verbetering: Dat is niet het nadeel van deze cursus. Dit initiatief is er op gericht om een nieuwe mode te leren voor diegene die de schoonheid van het CW niet of onvoldoende beheersen. Met als doel om in 40 weken tot een snelheid van minimaal 12wpm te komen. Zowel seinen als nemen.

Ik heb jaaaaaaaaaaren geleden met dezelfde methode het CW geleerd. Ook onder bezielende leiding van Koos Sportel PA3BJV (samen met zijn vrouw amateur van het jaar 2009). Alleen zat ik toen op vrijdagavond bij hem in de flat aan de keukentafel en liep het cassettebandje mee.
Nu staat alles op de PC en krijgt iedere deelnemer de CD met lessen mee naar huis om te oefenen.
Aan het einde van de cursus worden er live verbindingen gemaakt met de apparatuur die in het clubstation opgesteld staat. Dit om de drempelvrees te overwinnen.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Morsecursus in het midden van het land.

#6 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allemaal

Een erg mooi initiatief.

Verder moet je CW ook niet leren voor een kreet op je vergunning , maar om het te gaan gebruiken op de band.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Morsecursus in het midden van het land.

#7 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Morsecursus in het midden van het land.

#8 Bericht door coolepascal »

PA2LAD schreef: Vroeger werden dat soort cursussen ook bij diverse afdelingen gegeven. Niet met een ZX81 of Commodoor 64, maar met een echte seinsleutel :mrgreen:
Ik heb het gewoon op de band geleerd.
In mijn tijd was er zat CW activiteit op 2M, en op de zes meter band gold in het begin dat je er enkel CW mocht doen.. in die tijd haalde ik een zeer respectabele snelheid met de handpomp.
Tegenwoordig ben ik blij dan ik 16wpm haal

Valt mij trouwens op dat de meeste CW-QSO's met een kompjoeter worden gemaakt.
Als je al zo diep wilt zinken, zorg dan tenminste dat je een beetje kan doortiepen :evil:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Morsecursus in het midden van het land.

#9 Bericht door maarten_c »

Ik weet nog hoe mijn eerste cw qso ging. Ik deed dat heel simpel. Riep de goede man aan, kreeg netjes antwoord en heb dat keurig allemaal opgeschreven.
Toen het tijd was om terug te antwoorden heb ik gewoon dat briefje, wat ik net heb opgenomen, gepakt en voor zijn gegevens gewoon mijn gegevens geseind.
Met knikkende knietjes ging dat. Later krijg je vanzelf meer ervaring en ga je het op je eigen manier doen.

Heb in het begin wel veel geluisterd. Ook heb ik in de tijd dat ik luisteramateur was met een Tono350 veel cw mee geschreven.
Dus enig ervaring was wel in huis.

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Morsecursus in het midden van het land.

#10 Bericht door PA3JD »

-
Laatst gewijzigd door PA3JD op 02 dec 2011, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Morsecursus in het midden van het land.

#11 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 29 mar 2012, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Morsecursus in het midden van het land.

#12 Bericht door PA3JD »

Alex,
Dan maken we toch een sked.
Zit tegenwoordig ook met 5 watt op 80 meter en dat gaat 's avonds uitstekend. CW komt er altijd door en is erg leuk om te doen. Als je CW vroeger ook gewend was, dan zit je er m.i. zo weer in. Ik hoor het wel. Ik heb het op mijn 53e aangeleerd en leer nog steeds. Moet voor jou makkelijk weer op te pakken zijn.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Morsecursus in het midden van het land.

#13 Bericht door vk2gwk »

Ook ik wil best een sked maken! Zo rond een uur of negen bij jullie in de morgen (08:00 UTC). Mijn antenne staat dan op het lange pad (als je een richt antenne hebt) en ben altijd op zoek naar nieuwe stations uit Nederland.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Morsecursus in het midden van het land.

#14 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 29 mar 2012, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Morsecursus in het midden van het land.

#15 Bericht door PA3EYC »

Ik heb 25 jaar geleden CW geleerd om mijn A-machtiging te krijgen. Tijdens het leren wat CW verbindingen op 2m gemaakt. Na het behalen van de machtiging heb ik de sleutel nog 1 keer vastgepakt. Dat was om die ver te verstoppen en nooit meer aan te raken.
Vorig jaar ben ik halverwege de CW cursus bij PI4AMF ingestapt. En zo weer de snelheid tot ca. 15 wpm teruggekregen. Daar werden we gewoon achter de set gezet en CQ geven.
Wanneer het niet ging werden we natuurlijk bijgestaan door volleerde CW'ers.
Het maakt voor een QSO niet uit of je een verbinding maakt met de buurman 10km verderop of met een amateur aan de andere zijde van deze aardbol. Klotsende oksel heb je of niet.

Bij voldoende belangstelling zal bij PI4AMF ook een gevorderden CW cursus van start gaan. Die zich vooral zal richten op het maken van verbindingen, het leren en doen van CW contesten en het gebruik van de paddle.

Dus je bent welkom.
'73, Maarten -PA3EYC-

Plaats reactie