morse id identificatie hulp

Alles over morse.
Bericht
Auteur
KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: morse id identificatie hulp

#16 Bericht door KI6APR »

pa3met schreef:het is in ieder geval geen NDB.
Die worden wel gebruikt op productie- en boor-platformen alsmede bij luchthavens. Meestal zijn dat een paar tekensen best wel langzaam.

De identificatie wordt nog wel eens met de hand/oor gedaan door vliegers en dan zit je niet te wachten op een snel gezeid stuk.
Piloten hoeven tegewoordig geen morse code meer te kennen. De identificatie staat op de kaart (chart) bij de NDB, VOR, DME, etc. Bij het symbool staan de identificatie letters met de "punten en strepen" erbij zodat het niet te moeilijk meer is om dat te beluisteren en de seinsnelheid is laag. Dus ook als men voor de instrument rating examen doet is morse code niet meer nodig. (Maar ik weet niet hoe dat in Nederland tegenwoordig geregeld is met de examen eisen.)

Ik heb zelf nooit het morse examen gedaan maar toen ik op Schiphol werkte (avionics) stond wel altijd een navigatie ontvanger aan en was de Schiphol VOR indentificatie te beluisteren als SPL, dus: di di dit, di dah dah dit, di dah di dit. Ik heb wel in die periode (70er jaren) een beetje met CW gespeeld op 2 meter.

De seinsnelheid van de identificatie van luchtvaartbakens is inderdaad veel lager zoals PA3MET al schreef en meestal twee of drie letters. NDB Veenhuizen is: VZ, NDB Slochteren is: SO en NDB Stadskanaal is: STK, om maar eens een paar voorbeelden te noemen voor EHGG (vliegveld Eelde/Groningen vandaar GG). De identificatie voor de VOR/DME is: EEL, dus weer drie letters.

Het geven van het juiste antwoord laat ik liever aan de "oude rotten" in het CW vak over want die kunnen dat veel beter beoordelen. Het is toch leuk dat er nog behulpzame zendamateurs zijn die willen meedenken.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3364
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: morse id identificatie hulp

#17 Bericht door Juul - PE0GJG »

vk2gwk schreef:Ik maak er toch echt wat anders van dan die "vriendelijke amateur", Juul. Er wordt zeer beslist geen LZRN geseind, maar KORY (kan een amerikaans schip zijn) en dan PCH EN2NIL en vervolgens iets als XSU maar het kan ook een breukstreep zijn met EU erachter.... Het is een beetje onduidelijk en voor PCH "tjoept" het behoorlijk. Mijn rapport zou zijn RST457C. (Dit is trouwens ongever hetzelfde als Tjeerd hoorde).

Dank je Henk,

Ik denk dat ik dan maar eens te rade moet gaan bij een amateur die bij PCH gewerkt heeft.

Ik denk dus wel dat het PCH-Scheveningen is en geen id van een booreiland of vliegtuig baken. Dat kwam ook voor.

Een groet, vanaf de Veluwe onder de rook van Radio Kootwijk.......


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: morse id identificatie hulp

#18 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

vk2gwk schreef:Ik maak er toch echt wat anders van dan die "vriendelijke amateur", Juul. Er wordt zeer beslist geen LZRN geseind, maar KORY (kan een amerikaans schip zijn) en dan PCH EN2NIL en vervolgens iets als XSU maar het kan ook een breukstreep zijn met EU erachter.... Het is een beetje onduidelijk en voor PCH "tjoept" het behoorlijk. Mijn rapport zou zijn RST457C. (Dit is trouwens ongever hetzelfde als Tjeerd hoorde).
Dus ik zit er niet zoveel naast. Het tjoept inderdaad behoorlijk.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: morse id identificatie hulp

#19 Bericht door coolepascal »

KI6APR schreef: Piloten hoeven tegewoordig geen morse code meer te kennen. De identificatie staat op de kaart (chart) bij de NDB, VOR, DME, etc. Bij het symbool staan de identificatie letters met de "punten en strepen" erbij zodat het niet te moeilijk meer is om dat te beluisteren en de seinsnelheid is laag. Dus ook als men voor de instrument rating examen doet is morse code niet meer nodig. (Maar ik weet niet hoe dat in Nederland tegenwoordig geregeld is met de examen eisen.)

Jan
In Nederland (tegenwoordig met de JAA in Europa) is dat nog steeds een eis voor je instrument rating. vaak genoeg studentjes over de vloer gehad die het niet voor elkaar kregen en mij in deze om hulp vroegen.
Het is idd waar dat zowel de ident als de punt streep combinatie op de Jeppesen (of eigen) kaartjes staan maar je moet voor je opleiding wel kunnen aantonen dat je de ident daadwerkelijk kunt identificeren (en laten we eerlijk zijn 6wpm is voor iedereeen haalbaar de problemen beginnen meestal pas boven de 8wpm)
Ook is het zo dat sommige moderne geintegreerde navigatie apparatuur automatisch de ident herkent en op basis van het FMS (FlightManagement Systeem voor de kijkers thuis) controleert of het wel om het gewenste baken gaat.
Echter niet elke kist is van dergelijke luxe voorzien.

Californie lijkt me trouwens geen pretje om te vliegen, met dat warme weer daar zit je altijd met je performance te balanceren.
Groet van een onvriendelijke zendamateur zonder naam
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: morse id identificatie hulp

#20 Bericht door pa3met »

KI6APR schreef: Piloten hoeven tegewoordig geen morse code meer te kennen. [....]

Ik heb zelf nooit het morse examen gedaan maar toen ik op Schiphol werkte (avionics) stond wel altijd een navigatie ontvanger aan en was de Schiphol VOR indentificatie te beluisteren als SPL, dus: di di dit, di dah dah dit, di dah di dit. Ik heb wel in die periode (70er jaren) een beetje met CW gespeeld op 2 meter.
zoals coolepasal al aangaf, is dat voor je instrument ratings nog steeds nodig. En inderdaad niet alle vliegtuigen en kaarten laten het zien aan je.

speaking of: ik heb 20 jaar in de avionics gezeten van de 747-2/300, 744, 763, D10 en de M11. Een paar jaar geleden genoodzaakt een switch te maken in verband met reuma. Altijd grappig om zo mensen tegen te komen die soortgelijk werk gedaan hebben.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: morse id identificatie hulp

#21 Bericht door PA3FYE »

ik hou het op inspraak van PCH Scheveningen Radio op je mideenfrequent (455kHz)

mogelijk is het bericht een deel van een weerbericht.

Zou http://www.scheveningenradio.nl/ de oplossing kunnen geven?


groeten

Jacob PA3FYE
2B^!2B=>?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: morse id identificatie hulp

#22 Bericht door coolepascal »

Ja dat lijkt me heel goed mogelijk.
vooral als de opname die Juul heeft in de buurt van PCH gemaakt is, dan kan zo'n ontvanger ongetwijfeld raar gaan doen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Theo

Re: morse id identificatie hulp

#23 Bericht door Theo »

Dat denk ik ook, want pch heeft nooit op deze frequentie uitgezonden.
Wel rond de 1620 KHz.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: morse id identificatie hulp

#24 Bericht door coolepascal »

Hmmm spiegelfreq ?

1620 - (2* 455) = 710 zou die daar ergens gezeten hebben ? ik dacht veel lager maar later zijn ze weer verhuist he.
Pfff te weinig gegevens.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: morse id identificatie hulp

#25 Bericht door PE7EB »

Hier vond ik de volgende info over telegrafie bij PCH:
Midden golf * 500 kHz telegrafie nood-frequentie, tevens gebruikt voor aanroepen
o werk-frequenties (schip) 410, 425, 448, 454, 480, 500 en 512 kHz
o werk-frequenties PCH 461 kHz (1e) en 421 kHz (2e)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3364
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: morse id identificatie hulp

#26 Bericht door Juul - PE0GJG »

coolepascal schreef:Hmmm spiegelfreq ?

1620 - (2* 455) = 710 zou die daar ergens gezeten hebben ? ik dacht veel lager maar later zijn ze weer verhuist he.
Pfff te weinig gegevens.

We zaten toen op 557 kHz. En het jammere is dat ik niet weet op welke plek de aircheck is opgenomen in 1974 tijd: 03.00 uur.

Bedankt voor al jullie "mee denken" En voor mensen die een hoop over "mijn" geschiedenis en de frequentie wisseling van ons station willen lezen kunnen terecht op : http://www.norderney.nl/historie_1972_1.html
Het was een mooie tijd...............En vele zendamateurs vonden dat ook getuige het feit dat ik op 3 mei weer een lezing mag geven in de afd. Hoogeveen (VERON).

Juul -PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: morse id identificatie hulp

#27 Bericht door KI6APR »

pa3met schreef:speaking of: ik heb 20 jaar in de avionics gezeten van de 747-2/300, 744, 763, D10 en de M11. Een paar jaar geleden genoodzaakt een switch te maken in verband met reuma. Altijd grappig om zo mensen tegen te komen die soortgelijk werk gedaan hebben.
Toen ik in 1977 begon in de luchtvaart, werkte ik bij een klein avionica bedrijf in hangaar 7 waar ook de rijkspolitie dienst luchtvaart en het nationaal lucht en ruimtevaart laboratorium gevestigd waren (de vliegtuigen en het vliegtuigonderhoud wel te verstaan). Als je in de hangaar moet werken kan het nog wel eens koud zijn. Eest werkte ik in de radio werkplaats en later werd het meer een kantoorbaan (engineering) bij de rijksluchtvaartschool. Ik heb toen eigenlijk nooit gevraagd naar het morse gedeelte van de opleiding.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: morse id identificatie hulp

#28 Bericht door coolepascal »

Nothing finer than Schreiner ;)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: morse id identificatie hulp

#29 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Ik ga met GWK mee Kory kan ook GORY zijn, dan vervolgens "pch en2nil xsu" XSU kan ook TLA zijn of zo dat is lastig te nemen door de QRM.

Het lijkt me eerder een schip te zijn in verbinding met PCH
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: morse id identificatie hulp

#30 Bericht door on4ma »

KORY PCH EN2N IR XIS... het laatste is mij nogal onduidelijk ( kan ook een leesteken zijn) alhoewel ik na een paar maal beluisteren dit er toch uit haalde.


Wat een mooie tijd, als kleine man luisterde ik naar Veronica en Mi Amigo.

Plaats reactie