Piloten hoeven tegewoordig geen morse code meer te kennen. De identificatie staat op de kaart (chart) bij de NDB, VOR, DME, etc. Bij het symbool staan de identificatie letters met de "punten en strepen" erbij zodat het niet te moeilijk meer is om dat te beluisteren en de seinsnelheid is laag. Dus ook als men voor de instrument rating examen doet is morse code niet meer nodig. (Maar ik weet niet hoe dat in Nederland tegenwoordig geregeld is met de examen eisen.)pa3met schreef:het is in ieder geval geen NDB.
Die worden wel gebruikt op productie- en boor-platformen alsmede bij luchthavens. Meestal zijn dat een paar tekensen best wel langzaam.
De identificatie wordt nog wel eens met de hand/oor gedaan door vliegers en dan zit je niet te wachten op een snel gezeid stuk.
Ik heb zelf nooit het morse examen gedaan maar toen ik op Schiphol werkte (avionics) stond wel altijd een navigatie ontvanger aan en was de Schiphol VOR indentificatie te beluisteren als SPL, dus: di di dit, di dah dah dit, di dah di dit. Ik heb wel in die periode (70er jaren) een beetje met CW gespeeld op 2 meter.
De seinsnelheid van de identificatie van luchtvaartbakens is inderdaad veel lager zoals PA3MET al schreef en meestal twee of drie letters. NDB Veenhuizen is: VZ, NDB Slochteren is: SO en NDB Stadskanaal is: STK, om maar eens een paar voorbeelden te noemen voor EHGG (vliegveld Eelde/Groningen vandaar GG). De identificatie voor de VOR/DME is: EEL, dus weer drie letters.
Het geven van het juiste antwoord laat ik liever aan de "oude rotten" in het CW vak over want die kunnen dat veel beter beoordelen. Het is toch leuk dat er nog behulpzame zendamateurs zijn die willen meedenken.
Jan