Wantrouw het cluster!

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Wantrouw het cluster!

#1 Bericht door vk2gwk »

Ter "leringhe ende vermaeck" wat me vanmorgen weer eens is overkomen.

Ik was op 17M met CW bezig met Noord Amerika over het korte pad. Wordt gespot door een Belg.... VK2GW 18.078..... Ik kan hem na het draaien van de antenne zowaar nog horen ook dus kom voor hem terug. Hij geeft mij 579 maar ondanks dat ik hem drie keer vertel dat mijn call VK2GWK is blijft ie volhouden en na het QSO spot hij me nog een keer - weer met VK2GW.
Resultaat: een station uit Ohio roept me aan, maar ook met VK2GW en is evenmin er van te overtuigen dat mijn roepletters iets langer zijn. Als ik hem daar op attendeer begint hijmijn rapport 6 keer te herhalen.... :) Later hoor ik nog meer stations mijn verkrachte call seinen ondanks dat ik een aantal malen gewoon CQ de VK2GWK heb geroepen. Dus dan geef ik het maar op.

Ja ik weet het... die K op het eind is ongelukkig, maar daar is niks aan te doen. Dit is ook zeker niet de eerste keer. Ik denk dat er een hoop stations zijn die net marginaal een beetje CW kunnen nemen en gewoon op het cluster af gaan als ze een nieuw land horen.... Het leek me goed hier er nog maar eens op te wijzen dat het cluster soms misleidend is en dat je wel degelijk zorgvuldig naar de roepletters van de DX moet luisteren en er niet op moet vertrouwen dat de spot correct is.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Wantrouw het cluster!

#2 Bericht door PA1ZP »

Helaas Henk

VK2GWK K

had ik ook met mijn vorige call het was pa7wwo en ze vergaten de helft van de tijd de O.

Ik vraag me af welke problemen mijn zoon gaat krijgen PD1QLF hihi.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Wantrouw het cluster!

#3 Bericht door Steef »

Of natuurlijk, cq de VK2GWK pse k.

Maar idd, wanneer je iemand "per ongeluk" verkeerd spot in een contest, heeft hij of zij daar nog wel even last van :twisted:
Wie praat luistert niet

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Wantrouw het cluster!

#4 Bericht door PA-een »

Geloof niet dat Q-codes gebruikt mochten worden in de calls, maar ik kan mij vergissen. ;)

Waar mag een PH1QRZ zich dan op gaan verheugen? :lol:

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Wantrouw het cluster!

#5 Bericht door vk2gwk »

Steef schreef:Of natuurlijk, cq de VK2GWK pse k.
Zo doe ik het inderdaad altijd! Maar luisteren is moeilijker dan zenden.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Wantrouw het cluster!

#6 Bericht door Marco »

Als ik zulke calls zie en aan klik komt geen naam???
Hee denk ik dan dit klopt niet.

Vele logbook programma's kan je koppelen met de Database van Qrz.com.
Zo gaat er bij mij al een lampje branden dat deze call verkeerd gespot is.

Even DXwatch.com of Dxsummit.fi bekijken wie dit allemaal gespot heeft.
Uiteindelijk zal je de juiste call vinden.

Vele draaien ook letters om bv LZ naar ZL enz enz.. Scheelt even wat kilometer vanaf PA :)

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Wantrouw het cluster!

#7 Bericht door SM0FLY »

PA1ZP schreef:Helaas Henk

..snip

Ik vraag me af welke problemen mijn zoon gaat krijgen PD1QLF hihi.

73 Jos
da's een mooie call!

/b

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Wantrouw het cluster!

#8 Bericht door PD2R »

Zelf spotten is natuurlijk niet de bedoeling, die discussie wil ik nu niet weer gaan oprakelen. Maar is dit nu niet de uitzondering die de regel bevestigt?
Je spot jezelf gewoon met de correct call met eventueel de opmerking "correct call".
Ja ik weet het, daar is het cluster niet voor bedoeld maar het scheeld wel een heel op ellende. Niet alleen voor jou als DX station maar ook voor al die hapsnurkers die blind op het cluster vetrouwen.

Trouwens, nu ik zelf mij post nog eens doorlees realiseer ik mezelf dat ze zichzelf een oor aan naaien. Voor hen hoef je het dus niet te doen, moeten ze zelf maar beter opletten.
Maar voor jezelf scheeld het natuurlijk wel een hoop grijze haren.

't Is maar een idee dus schiet me er niet op af :roll:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Wantrouw het cluster!

#9 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Ik dacht zelf ook dat Q-codes niet mochten, ik zeg tegen mijn zoon die call krijg je nooit.
Ik denk dat ze bij het AT de Q-codes niet kennen hihi

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Wantrouw het cluster!

#10 Bericht door vk2gwk »

PA1ZP schreef: Ik dacht zelf ook dat Q-codes niet mochten, .....
Er zijn in het verleden aan PA0 stations ook diverse Q-code suffixen uitgegeven - ik heb nooit gehoord dat er een regel zou zijn dat dat niet kan. Alleen "drie letter woorden" en afkortingen van politieke partijen werden geweerd.

Het is overigens - zeker als je CW gaat doen - de vraag of het erg handig is om een Q-code call te hebben omdat het tot verwarring kan leiden.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Wantrouw het cluster!

#11 Bericht door PA3 »

vk2gwk schreef:
PA1ZP schreef: Ik dacht zelf ook dat Q-codes niet mochten, .....
Er zijn in het verleden aan PA0 stations ook diverse Q-code suffixen uitgegeven - ik heb nooit gehoord dat er een regel zou zijn dat dat niet kan. Alleen "drie letter woorden" en afkortingen van politieke partijen werden geweerd.

Het is overigens - zeker als je CW gaat doen - de vraag of het erg handig is om een Q-code call te hebben omdat het tot verwarring kan leiden.
Van de AT-website:
Suffix

Bestaat uit minimaal één en maximaal drie letters. De volgende combinaties worden niet uitgegeven:

* SOS
* de lettercombinaties QOA t/m QUZ
QLF is dus toegestaan en ook geen officiele Q-code. Wel een grappige, overigens. --Hans

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Wantrouw het cluster!

#12 Bericht door Steef »

Was waarschijlijk meer een call voor mij geweest :shock: :twisted:
Wie praat luistert niet

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Wantrouw het cluster!

#13 Bericht door KI6APR »

vk2gwk schreef:
PA1ZP schreef: Ik dacht zelf ook dat Q-codes niet mochten, .....
Er zijn in het verleden aan PA0 stations ook diverse Q-code suffixen uitgegeven - ik heb nooit gehoord dat er een regel zou zijn dat dat niet kan. Alleen "drie letter woorden" en afkortingen van politieke partijen werden geweerd.

Het is overigens - zeker als je CW gaat doen - de vraag of het erg handig is om een Q-code call te hebben omdat het tot verwarring kan leiden.
Ik heb ook nog even gekeken op QRZ en een paar KI6Q-- callsigns ingetypt. Deze calls kwamen niet voor...... volgens QRZ. De calls die overeenkomen met een Q-code worden dus misschien ook niet uitgegeven in de VS.

Als je een call hebt als KI6QRT, dan wordt je maar 1 keer gehoord en daarna nooit meer? (The KI6 station I only have the first part of your call sign. Can you please repeat you suffix if you're still listening?) Trouwens de "drie letter woorden" worden in het Engels "vier letter woorden" genoemd, maar dat wist je natuurlijk wel, zodat dat geen probleem is voor een call wat hooguit drie letters kan bevatten als suffix in de VS.

Het verhaal over de hardnekkigheid en dat men niet luistert naar de juiste call was inderdaad zeer vermaeckelijk.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Wantrouw het cluster!

#14 Bericht door vk2gwk »

Hier in Australie hebben we trouwens een categorie amateurs met een vier letter suffix. Die beginnen allemaal met een F (voor de Foundation license - de uit Engeland overgewaaide opstap licentie). Ik heb net zo'n idee dat VK2F*CK niet uitgegeven gaat worden.... :) :) :)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wantrouw het cluster!

#15 Bericht door coolepascal »

Zou ik maar niet te zeker van zijn.
Toen ik pas mijn C licentie haalde stond al vrij snel PE1K..-T in het callbook en ook PA0S.X schijnt ooit uitgegeven te zijn.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie